دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علامہ ساجد نقوی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی گفت: ویژگی ممتاز علامه محمد اقبال، شاعر مشرق زمین، استفاده خوب از قرآن، سنت و تاریخ اسلام بود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی رئیس شورای علمای شیعه پاکستان به مناسبت روز اقبال لاهوری در پیامی گفت: افکار و اندیشه های شاعر شرق زمین در واقع صدای هر رنج دیده امت اسلامی بود. همان‌طور که سعی کرد روحیه آزادی خواهی را در مسلمانان شبه قاره بیدار کند، تلاش بر این بود که مسلمانان سراسر جهان به تعالیم قرآن پایبند باشند، سیره پیامبر در عمل آنان دیده شود، نقش مشاهیر اسلامی را مورد مطالعه قرار داده و به سنت ها و ارزش های اسلامی احترام بگذارند. با این حال، با کمال تأسف نتوانستیم آرزوی سرزمین پاکستانی را که این هنرمند بزرگ ترسیم کرده بود، با وجود گذشت بیش از نیم قرن عملی کنیم. اشعار وی زینت محافل و مراسم ماست اما نتوانستیم پیام نهفته آن را درک کنیم و همچنین نهادهایی به نام وی تأسیس شده اما هیچ تلاشی برای عملی کردن ایدئولوژی وی صورت نگرفت.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد نقوی افزود: ویژگی ممتاز علامه محمد اقبال، شاعر مشرق زمین، استفاده خوب از قرآن، سنت و تاریخ اسلام بود. دلایلی از این کاربرد را می توان در اشعار وی مشاهده کرد که در جاهای مختلف پیامبر اسلام و ارزش ها و سنت های دینی را موضوعیت قرار داده است.

وی تاکید کرد: علامه اقبال لابه لای اشعار خود علاوه بر بیان مشکلات امت اسلامی، در نقاط مختلف از تهاجم نظامی، فکری و فرهنگی امت اسلامی نیز ابراز ناامیدی و ناراحتی کرده است که نشانگر اهمیت و ارزش اسلام در نظر وی است.

رئیس شورای علمای شیعه پاکستان اظهار داشت: وی به مسلمانان آموخت که چطوری از اسارت استکبار و ظلم رهایی یابند و این پیام را به آنان تبیین کرد که آموزه های دین بزرگ جهانی مانند اسلام را در زندگی به کار گیرند و بهترین و عالی ترین فرهنگ خود را اتخاذ کنند.

وی در پایان گفت: علامه اقبال به خاطر داشتن ایدئولوژی گسترده و مهم جهانی، در همه جوامع جهان به ویژه در جوامع مسلمان، احترام و اعتبار بی‌نظیری پیدا کرد که آثار آن هنوز هم قابل مشاهده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha