پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نرجس خاتون

حوزه/ براساس تحقیق یکی از طلاب حوزه‌های علمیه خواهران، با بررسی جایگاه و مقام معنوی حضرت نرجس خاتون ، به این نتیجه می رسیم که پیروی و حمایت از ولایت بر هر فردی واجب بوده و مبارزه با طاغوت وظیفه هر فردی است و گاهی انسان باید برای دوری از استکبار و انجام وظیفه دینی از شهر یا کشور خود هجرت کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم ریحانه عامری فرد در تحقیق خود با عنوان «زندگی‌نامه بانوی سامرا(حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها) و میلاد موعود» ضمن بررسی جایگاه و مقام معنوی حضرت نرجس خاتون(س)، دوران قبل و بعد از اسارت این بانو و همچنین میلاد موعود و اوضاع اجتماعی پس از آن را نیز به نگارش درآورده است.

وی اظهار داشت: نقش های اجتماعی زنان در طول تاریخ، اگر چه مستور و ناگفته مانده است، اما با دقت و ژرفانگری در آن چه امروزه در دسترس ما قرار گرفته، می توان به اهمیت ویژه آن پی برد.

پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که مادران ائمه اطهار افزون بر نقش های اجتماعی در تاریخ نقش مادری و تربیت فرزندان را به خوبی ایفا نموده اند، افزود: ایشان در این زمینه بهترین الگوی عملی برای شایستگی و بایستگی زمان شیعه به شمار می روند.

وی ادامه داد: در همین راستا و با توجه به نیاز بشر و رشد و ترقی هر چه بیشتر و آشنایی با سیره بزرگان و الگو قرار دادن آن ها در زندگی شخصی خویش ضرورت بر آن دیده شد تا آگاهی بیشتری نسبت به شخصیت مادر امام زمان علیه السلام، حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها پیدا شود تا علاوه بر آگاهی از مقام والا و شخصیت درونی ایشان الگوی رفتاری ایشان برای جوامع و علی الخصوص بانوان تبیین شود؛ لذا تحقیق حاضر به رشته تحریر درآمد.

خانم عامری فرد خاطرنشان کرد: در این تحقیق با بررسی جایگاه و مقام معنوی حضرت نرجس خاتون(س)، به این نتیجه رسیدیم که «پیروی و حمایت از ولایت بر هر فردی واجب است»، «مبارزه با طاغوت وظیفه هر فردی است و باید از آن دوری جست حتی اگر نزدیکان انسان باشد» و «گاهی انسان باید برای دوری از استکبار و انجام وظیفه دینی از شهر یا کشور خود هجرت کند».

چکیده تحقیق:

موضوع این پژوهش زندگی نامه بانوی سامرا (حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها) و میلاد موعود می باشد که به جهت آگاهی بخشیدن به افراد جامعه از شخصیت و مقام والای حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها و الگو قراردادن ایشان در زندگی خویش، پرداختن به این موضوع را ضروری دانسته و به روش کتابخانه ای با فیش برداری از کتب روای و تاریخی تدوین شده است.

این مجموعه در سه فصل با عنوان های «جایگاه و مقام معنوی حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها»، «بررسی دوران قبل و بعد از اسارت» و «تبیین میلاد موعود و اوضاع اجتماعی پس از آن» مورد برسی قرار گرفته است.

بانوی با عفت ملیکا (نرجس خاتون سلام الله علیها) در کاخ زندگی می کردند، هنگامی که به سن ازدواج رسیدند توسط جدشان برای دو برادرزاده وی برگزیده شدند اما هر دو بار با زلزله ای مراسم ازدواج به هم می خورد. سرانجام این بانو، پس از دیدن رؤیاهای صادقه ای در جنگی که بین ایران و روم اتفاق افتاد و روم شکست خورد در میان اسیران جنگی به عراق آورده شدند، امام هادی علیه السلام توسط فرستاده خود ایشان را خریداری نمودند و سپس او را به ازدواج فرزندشان امام حسن عسکری علیه السلام درآوردند. نتیجه این ازدواج فرزندی نورانی یعنی حضرت حجت بن الحسن امام زمان علیه السلام بود که در نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری در شهر سامرا به دنیا آمد. تاریخ در مورد ارتحال نرجس خاتون سلام الله علیها متفاوت است اما قولی که بیانگر رحلت ایشان قبل از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام است، ارجح می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha