جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حمله سایبری

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ضربه سنگین سایبری تصاویر سه بعدی اراضی اشغالی را فاش کرد

گروه هکر عصای موسی اعلام کرد در حمله سایبری خود به فایل تصاویر ۳ بعدی از تمام مناطق اشغالی که با دقت ۵ سانتی متر گرفته شده دست یافته‌اند. حساب کاربری اینتل اسکای، تحلیلگر تصاویر ماهواره‌ای و ردیاب هواپیماها، در پیامی در توئیتر خود از افشاگری گروه هکری عصای موسی در حمله سایبری خود به رژیم صهیونیستی خبر داد. این حساب نوشت: گروه هکری عصای موسی توانسته به زیرساخت‌های سایبری اسرائیل نفوذ پیدا کند و به ۲۲ ترابایت فایل سه بعدی از همه حوزه‌ها با دقت ۵ سانتیمتر دست یابد. گروه هکر عصای موسی (Moses Staff) ویدئویی از این فایل منتشر کرد و نوشت: این بخشی از دسترسی آنهاست. علاوه بر این، آن‌ها غافلگیری کوچکی برای ارتش اسرائیل در این ویدئو دارند. گروه عصای موسی افزود: جامعه جهانی در تلاش برای تامین امنیت دولت جنایتکار صهیونیستی است. به عنوان مثال تلاش برای محدود کردن دسترسی به نقشه‌ها و تصاویر هوایی اسرائیل در جهت همین امر است. با این حال ما توانستیم به زیرساخت‌های سایبری رژیم جانی صهیونیستی نفوذ و به این فایل دسترسی پیدا کنیم. حساب کاربری اینتل اسکای پیشتر نیز اعلام کرد: ارتش اسرائیل در مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) وقتی که می‌خواست نقشه‌ای از مراکز آزمایش کرونا را منتشر کند، مرتکب گاف بزرگ امنیتی شد و به اشتباه موقعیت جغرافیایی پایگاه‌های نظامی و امنیتی حساس خود را به اشتراک گذاشت. به نوشته اینتل اسکای، در فایل افشا شده محل پایگاه‌های مخفی و محیط‌های دقیق پایگاه‌های متعدد از جمله تاسیسات متعلق به نیروی هوایی ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی نظامی روی نقشه نشان داده شد و اکنون اکثر پایگاه‌های رژیم صهیونیستی با پرچم این رژیم در دسترس همگان است. نه تنها این رژیم خود موجب انتشار اطلاعات حساس خود شده است، بلکه در ماه‌های اخیر هدف حملات سایبری و افشاگری‌های متعدد قرار گرفته است. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز در مطلبی از افشاگری‌های یک گروه مخالف رژیم صهیونیستی موسوم به «عدالت برای فلسطین» خبر داد و اعلام کرد که این گروه از ماه گذشته تاکنون شروع به انتشار اطلاعات و هویت تعدادی از مقامات موساد، ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک در بستر کانال‌های تلگرامی کرده است. گروه سایبری «عصای موسی» نیز در ماه گذشته چندین حمله سایبری به نهادهای رژیم صهیونیستی داشته اند و اطلاعات بسیاری را در بستر تلگرام منتشر کرده اند.

منبع:خبرنگاران جوان

موشک هیتلر کشف شد

باستان شناسان، بقایای موشکی از جنگ جهانی اول را کشف کردند که جهت قطب نمای موشک آنان را شگفت زده کرد.هر سال در ۱۱ نوامبر یادبود جنگ جهانی اول برگزار می‌شود، یعنی در ساعت یازده از روز یازدهم، یازدهمین ماه سال. ۱۰۳ سال پیش در این روز وضعیت آتش بس اعلام شد و بسیاری از کشورها این روز را در تقویم خود "روز آتش بس" اعلام کردند. در ارتباط با جنگ‌های جهانی، باستان شناسان همچنان به کشف انواع آثار از آن زمان ادامه می‌دهند. این آثار بقایای انسان تا هواپیما را شامل می‌شود و علاوه بر این باستان شناسان چه در خشکی و چه در دریا به دنبال کشف آثار مربوط به جنگ‌های جهانی هستند. شان ولش و برادران کالین، باستان شناسی پروژه‌های مربوط به جنگ‌های جهانی را در دست دارند. این تیم باستان شناسی در اوایل سال جاری هنگام حفاری در کنت انگلستان، به تکه‌ای از یک راکت V۲ آلمانی برخورد کردند که ۷۶ سال قبل منفجر شده بود. موشک‌های V۲ بخشی از برنامه تسلیحات آدولف هیتلر بودند، همچنین این موشک جزء اولین موشک‌های بالستیک جهان نیز بود. به نظر می‌رسد بر اثر استفاده موشک‌های V۲ هزاران نفر در طول جنگ جهانی کشته شده باشند. این نوع موشک تنها در انگلیس باعث مرگ ۹۰۰۰ نفر شد. بخشی از موشک کشف شده در ماه سپتامبر دارای یک محفظه احتراق است که حاوی مخلوطی از اکسیژن مایع و الکل است. همین فناوری بعدها به کمک آمریکایی‌ها آمد و آنها از این فناوری برای رسیدن به ماه استفاده کردند. این موشک در سال ۱۹۴۴ با سرعت بیش از ۳۳۰۰ مایل در ساعت حرکت می‌کرد که مخلوط الکل و اکسیژن باعث حرکت این موشک می‌شد. موشک کشف شده در منطقه پلات سنت مری فرود آمد و خوشبختانه کسی را نکشت، اما دهانه‌ای به عمق ۴.۲ متر و عرض ۱۱.۵ متر بر جای گذاشت. شان، مدیر این پروژه در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی توضیح داد: "در حال حاضر ما در حال تحقیق درباره مسیر موشک هستیم. موشک قطب‌ نمای هفتاد درجه را نشان می‌دهند، این به این معنا است که هدف اصلی لندن بوده است. این موشک فاصله زیادی با هدف اصلی داشته و اشتباهی در حرکت خود داشته است".شان افزود: "ما فکر می‌کنیم که پرتاب در شب انجام شده بود و به همین دلیل آلمانی‌ها نتوانستند موشک را به درستی تنظیم کنند". آنها دریافتند که بستری از سنگ‌ها مانع از حرکت موشک به زیر زمین شده است. ربکا بلکبرن، کارشناس نظامی در این باره گفت: "هنگامی که چنین موشکی پرتاب شد، دیگر نمی‌شد آن را متوقف کرد؛ بنابراین انگلیسی‌ها نمی‌توانستند آن را با هواپیما یا با هر نوع سلاح دیگری متوقف کنند و سرعت آن بیش از ۳۰۰۰ مایل در ساعت بود." روند بازسازی و تمیز کردن موشک ممکن است تا ۱۸ ماه طول بکشد. پس از انجام این کار، امید می‌رود که برخی از کدهای منبع مخفی نازی‌ها که به صورت سه حرف بر روی اجزای مختلف موشک حک می‌شد، کشف شود. تصور می‌شود که کدهای مختلف نشان دهنده کارخانه‌ای است که قسمت‌های مختلف V۲ در آن ساخته شده است. مدیران این پروژه امیدوارند که اگر بتوانند کمک مالی دریافت کنند، یافته‌های خود را با یک موزه آنلاین برای علاقمندان تاریخ به نمایش بگذارند.

منبع:خبرنگاران جوان

باران برای تهران تجویز شد

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، بارش باران در این استان از فردا (۲۵ آبان ماه) آغاز می‌شود و چهارشنبه (۲۶ آبان ماه) احتمال وقوع رگبار برف در پایتخت وجود دارد.بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی امروز تا صبح فردا (۲۴ و ۲۵ آبان ماه) با پایداری جو، آسمانی قسمتی ابری تا ابری گاهی همراه با وزش ملایم باد و در نواحی پرتردد شهری، با غبار محلی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. با نفوذ سامانه تاپایدار بارشی، از فردا تا غروب چهارشنبه (۲۵ تا ۲۶ آبان ماه) در بعضی ساعات وزش باد شدید به‌ویژه در نیمه جنوبی و غربی استان، گاهی بارش باران و در دامنه‌ها و ارتفاعات بارش باران و برف، گاهی مه و کولاک برف مورد انتظار است. طی این مدت، در بخش‌های جنوبی استان رخداد گردوخاک موقتی دور از انتظار نیست. از سه شنبه شب تا صبح پنجشنبه (۲۵ تا ۲۷ آبان ماه) کاهش قابل ملاحظه دما در نیمه شمالی ۶ تا ۱۰ و در نیمه جنوبی ۴ تا ۷ درجه سلسیوس پیش‌بینی می‌شود. از چهارشنبه شب (۲۵ آبان‌ماه) با توسعه پایداری جو، روند تدریجی انباشت آلاینده‌ها و در روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۷ تا ۲۸ آبان‌ماه) در نواحی پرتردد شهری کاهش کیفیت هوا و غبار محلی مورد انتظاراست. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه آلودگی‌سنجی فیروزکوه با دمای ۷ درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است. آسمان تهران فردا (۲۵ آبان ماه) ابری، به‌تدریج وزش باد با احتمال وزش باد شدید و بارش پراکنده با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتیگراد و طی ‌چهارشنبه ( ۲۶ آبان ماه) ابری و وزش باد با احتمال رگبار برف و در اواخر وقت نیمه‌ابری با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

منبع:ایسنا

رئیس جمهور «قانون جوانی» را ابلاغ کرد

رئیس جمهور «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را برای اجرا به وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور ابلاغ کرد.آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، امروز دوشنبه در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور ابلاغ کرد. این قانون در جلسه مورخ بیست و چهارم مهرماه یکهزار و چهارصد کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت ۷ سال، به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

منبع:ایسنا

جدال بر سر کره‌ای ها بالا گرفت

بعد از گذشت سه سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، گمانه‌زنی‌هایی از بازگشت برندهای کره‌ای مطرح شد که در نهایت با دستور مقام معظم رهبری واردات لوازم خانگی کره‌ای همچنان ممنوع اعلام شد، اما یک برند کره‌ای هنوز در کشور فعال است که مسئولان آن توضیحاتی در این رابطه ارائه دادند.دو سال پیش و با تشدید تحریم‌های آمریکا دو شرکت کره‌ای ال جی و سامسونگ که در صنعت لوازم خانگی سرمایه‌گذاری کرده بودند، ایران را ترک کردند. در حال حاضر برند این دو شرکت در ایران به جی پلاس و سام تغییر کرده و قطعات آنها از کشورهای دیگری به جز کره به ایران وارد می‌شود. بنابراین کالاهای برند ال جی و سامسونگ موجود در بازار به صورت قاچاق وارد می‌شوند و گارانتی ندارند. اما میانه شهریور ماه دوباره بحث واردات لوازم خانگی کره‌ای ال جی و سامسونگ به جای بدهی‌های کره به ایران در رسانه‌های مختلف مطرح شد که در نهایت دفتر رئیس جمهوری طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و وزارت امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرد که بر اساس دستور مقام معظم رهبری، واردات لوازم خانگی به کشور همچنان ممنوع است. اما بعد از مطرح شدن دوباره ممنوعیت لوازم خانگی کره‌ای، یک برند دیگر کره‌ای که همچنان در ایران فعال است، تبلیغاتی با نام بردن از کشور کره ارائه کرد که انتقادات زیادی در فضای مجازی به همراه داشت و به دنبال آن انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه لوازم خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند، تاکید کرد که فروش این کالاها، از جمله انواع برندهای کره‌ای، مصداق تقلب است. در این رابطه محمد حسین فهیمی، یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در نشستی خبری گفت: این برند خارجی در داخل تولید می‌شود و یک برند وارداتی یا تجاری نیست که فقط از لوگو استفاده کند. بنابراین رابطه ایران با این شرکت کره‌ای، رابطه کوتاه مدت و فقط برای فروش کالا نبوده است.به گفته وی این برند کره‌ای در سال ۱۳۴۶ در کره راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۸۷ یک شرکت در ایران نمایندگی توزیع محصولات آن را به عهده گرفت و در سال ۱۳۸۹ شرکت ایرانی در مزایده، شرکت کره‌ای را خرید و دو سال هم مدیریت این شرکت را بر عهده داشت، اما به دلیل مسائل مربوط به تحریم ها کشور کره به طور یک طرفه این قرارداد را لغو کرد که بعد از شکایت طرف ایرانی در دادگاه بین المللی، مقرر شد خسارت و مبلغ پرداختی را بازگردانند که هنوز محقق نشده است. فهیمی همچنین در پاسخ به انتقاداتی که درباره واردات ۵۰۰۰ میلیارد تومانی این شرکت در سال جاری مطرح شد نیز تصریح کرد: طی ۱۳ سال گذشته با توجه به اینکه ایران در ابتدا مالک این شرکت کره‌ای شده بود، دانش و تکنولوژی انتقال داده شد و عمق ساخت داخل به حدود ۷۵ درصد رسید. به همین دلیل این برند بعد از تحریم‌ها نتوانست ایران را ترک کند. حجم بالای واردات هم به این دلیل است که برخی مواد اولیه از جمله کمپرسور، ورق ها و غیره در کشور تولید نمی شود و در مواردی باید خرید آنها برای یکسال انجام شود. این عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا ۸۰ درصد بازار خود را دست دو برند خارجی نمی‌دهد، اما این اتفاق در ایران افتاد، تصریح کرد: بر اساس آمارها در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۰۰ میلیون دلار واردات لوازم خانگی به کشور انجام شد که این رقم در سال ۱۳۹۹ به سه میلیون دلار رسید. به گفته این تولید کننده در حال حاضر شرکت ایرانی قرارداد اجاره دارد و به صورت سالیانه به شرکت کره‌ای رویالتی پرداخت می‌کند. اما شرکت‌های ال جی و سامسونگ فقط نمایندگی فروش و توزیع داشتند. او همچنین با بیان اینکه در زمان مطرح شدن بازگشت برندهای کره‌ای، کانتینرهای ال جی و سامسونگ در خلیج فارس دور میزدند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد مافیای سازمان یافته واردات لوازم خانگی در کشور فعال است که سهم ۸۰ درصدی دو برند کره ای از بازار پیش از تحریم‌ها نیز شاهد این ادعا است. البته ما مشکلی با حضور شرکت‌های خارجی نداریم فقط درخواست داریم این شرکت‌ها برای بازگشت، خط تولید قطعات در ایران راه‌اندازی کنند و به کشورهای همسایه هم صادر کنند. اما همچنان ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. اول اینکه با توجه به اطلاعیه اخیر انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، به نظر می‌رسد وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) باید در این رابطه تعیین تکلیف کند که همچنان امکان استفاده از نام یک برند خارجی برای کالاهایی که بیش از ۷۰ درصد آن‌ها در داخل تولید می‌شود وجود دارد یا خیر. موضوع دوم هم اخباری است که از توقف تولید لوازم خانگی در شرکت کره‌ای اصلی شنیده می‌شود و لازم است در این رابطه هم روشنگری شود. همچنین لازم است درباره سیاست‌های تولیدکنندگان و وزارت صمت در رابطه با گسترش و نفوذ برندهای ایرانی در مقابل استفاده از این برند کره‌ای، توضیحاتی ارائه شود.

منبع:ایسنا

امارات از الحدیده گریخت

ساکنان جنوب یمن نگران تکرار تجربه افغانستان در این کشور هستند. آن‌ها می گویند عربستان طی هفته‌های گذشته بیشتر پادگان‌های خود در استان‌های جنوبی به ویژه در استان المهره را تخلیه کرده است و گروهی از افسرانش در ۲۷ پادگان مانده‌اند. همچنین حضور نیروهای اماراتی در مناطق جنوبی کمرنگ شده است و این درحالی است که ابوظبی بیشتر نگران سقوط المهره به دست انصارالله است و با این حال به مناطق ساحلی جنوبی به ویژه عدن و غرب به سمت باب المندب توجه دارد. اما نیروهای اماراتی بعد از حملات نظامی که متحمل شده‌اند، عملیات تخلیه گسترده‌ای را شروع کردند.به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، مشکل اکنون دیگر تنها به مأرب اختصاص ندارد. همگان می‌دانند که این شهر سقوط کرده است و آنچه انجام می‌شود اداره مذاکره میان صنعا و تعدادی از قبایل منطقه الوادی در مجاورت با مأرب است. مذاکرات بر یک گزینه متمرکز است و آن ممانعت از ویرانی و خونریزی در شهر است. همه قبایل می‌دانند که انصارالله به عملیات نظامی ادامه می‌دهد و ارتش و کمیته‌های مردمی پیشروی زیادی به سمت شهر داشته‌اند. برخی قبایل تسلیم شده‌اند. عربستانی‌ها وارد مرحله جدیدی از خستگی و ناامیدی شده‌اند. تمام نیروها و قبایلی که با آن‌ها همکاری داشته‌اند هیچ گونه راهی برای توقف حمله انصارالله ندارند. دیگر از نظر عملی تنها یک گذرگاه وجود دارد و در صورت ورود انصارالله به درگیری فراگیر برای آزادی این شهر این گذرگاه نیز بسته خواهد شد. مشکل عربستان این است که حمایت اضافی که از آمریکایی‌ها دریافت کرده، فایده‌ای ندارد. جنگنده‌های اف۱۶ که با عجله به کار گرفته شدند در مقابله با حملات زمینی موفق نبودند. پهپادها نیز در توقف حملات موقف نبوده است. درنتیجه همگان می‌گویند مأرب سقوط کرده است. عربستانی‌ها نگران این هستند که انصارالله به عملیات نظامی گسترده‌ای متوسل شود که به دنبال آن کنترل بخش شمالی حضرموت را در دست بگیرد. این جنگی است که احتمالا به سمت گذرگاه الودیعه برود و آخرین گذرگاه‌های عربستان به سمت یمن بسته شود. انصارالله علنا می‌گوید که ابتدا می‌خواهد به میادین صافر در ۶۰ کیلومتری مأرب برسد و حتی اگر با عملیات نظامی هم باشد آن را آزاد خواهد کرد. زمانی که عربستانی‌ها تهدید کردند که تأسیسات صافر و منابع تولید انرژی در آن را هدف قرار خواهند داد انصارالله تهدید کرد که حمله به صافر به معنای این است که تمام بنادر و میادین و پالایشگاه‌های نفت در عربستان هدف قرار خواهند گرفت. عربستانی‌ها و تمام محافل نظامی و امنیتی که در دریای سرخ و اطراف و داخل یمن فعالیت می‌کنند، می‌دانند که رهبری انصارالله به اتاق عملیات دستور آماده سازی طرح سریعی را برای بازپس‌گیری باب المندب بعد از آزادی مأرب داده است. منابع می‌گویند انصارالله برای آماده کردن نیروهای ویژه‌ای برای ورودشان از کوه‌های اطراف الحدیده تا المخا و باب المندب تلاش می‌کند و عملیات نظامی حتمی خواهد بود. در این راستا مصری‌ها تماس‌هایی از بیروت تا تهران و صنعا برقرار کرده‌اند تا مانع گسترش دایره درگیری‌ها شوند. همچنین حسین العزی، معاون وزیر خارجه صنعا برای گفت‌وگو با اردنی‌ها به اردن رفت. رسانه‌های عربستانی و اردنی می‌گویند که مصر انصارالله را تهدید کرده که در صورت سلطه بر باب المندب قاهره وارد عمل خواهد شد؛ اما به نظر می‌رسد در نشست‌ها چنین چیزی گفته نشده است و مصری‌ها در تمام تماس‌هایشان تنها بر توقف جنگ تأکید دارند. همچنین اسرائیل، آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و امارات می‌دانند انصارالله قادر است کشتیرانی در باب المندب را به طور کامل بدون ارسال حتی یک جنگنده تعطیل کند. اماراتی‌ها به صورت محرمانه و علنی مذاکره را آغاز کردند. از مصری‌ها خواستند نزد انصارالله میانجیگری کنند. همچنین موضوع را با سوری‌ها در میان گذاشتند و سوری‌ها تأکید کردند که برای حل و فصل بحران یمن تنها باید به صنعا بروند. نگرانی ابوظبی به دلیل اخباری که از مأرب می‌رسد روز به روز بیشتر می‌شود. امارات نگران است انصارالله طرحی را برای پیشروی به سمت المهره آماده کند. درست است که رهبری انصارالله نمی‌خواهد دایره درگیری‌ها را در منطقه گسترش دهد؛ اما چند ماه پیش پهپادهایی را به آسمان ابوظبی و دبی فرستاد. بعد از آن امارات از طریق ایران و دیگران با انصارالله تماس‌های محرمانه‌ای را برقرار و تأکید کرد که به دلیل خشم عربستان نمی‌تواند به صورت مستقیم با صنعا مذاکره کند. امارات اخیرا به انصارالله ابلاغ کرد که به زودی الحدیده را ترک خواهد کرد و نیروهای جنوبی را مجبور به بازگشت به المخا خواهد کرد و شهر را بدون درگیری تحویل حواهد داد و این چیزی است که طی دو روز گذشته اتفاق افتاد بدون اینکه کسی از ماجرا خبر داشته باشد. حتی فرستاده‌های بین‌المللی که رهبری مذاکرات را برعهده دارند و حتی ساکنان جنوبی از این موضوع اطلاع نداشتند. ابوظبی به روش‌های مستقیم اطلاع یافت که باید به صورت نهایی از یمن خارج شده و همکاری با اسرائیل در دریای سرخ یا بحرالعرب را متوقف کند و به همراه عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس غرامت کافی برای بازسازی یمن بدهند. امارات می‌خواهد با این اقدامات انصارالله را قانع کند تا از حمله به باب المندب دست بردارد؛ اما این مساله هنوز نهایی نشده است. یمن وارد مرحله جدیدی از درگیری می‌شود که هدف آن پایان دادن به ائتلاف متجاوز عربستان-امارات و آمریکا است. تمام وقایع میدانی و سیاسی به این مساله اشاره دارند که تغییر توازن قدرت محال است حتی اگر نیروهای آمریکایی و اسرائیلی نیز وارد جنگ شوند. همگان می‌دانند که تمام منطقه در مقابل واقعیت جدیدی طی مدت باقیمانده سال میلادی کنونی قرار می‌گیرند. اکنون لبنانی‌ها می‌توانند دلیل خشم آل سعود را بفهمند و درک کنند که ریاض دیگر مساحت یا مکانی غیر از لبنان برای ایجاد برگ برنده‌هایی که با طرف مقابل با آن مذاکره کند، ندارد؛ اما مشکل این است که عربستانی‌ها هنوز نمی‌دانند که اعلام توقف جنگ و لغو محاصره و پرداخت غرامت برای بازسازی یمن در را به روی دور جدیدی از درگیری‌های میدانی باز خواهد کرد که این بار در قلب اراضی عربستان خواهد بود.

منبع:ایسنا

سطح هشدار تروریستی در انگلیس افزایش یافت

وزیر کشور انگلیس از افزایش سطح هشدار تروریستی در این کشور در پی انفجار لیورپول خبر داد. جانسون نیز واکنش نشان داد.به نقل از رویترز، پریتی پتل، وزیر کشور انگلیس روز دوشنبه در پی انفجار یک خودرو در روز یکشنبه که منجر به کشته شدن یک نفر شد، اعلام کرد که سطح هشدار تروریستی در انگلیس به حد "جدی" رسیده است؛ این بدان معناست که احتمال حمله تروریستی دیگر در این کشور بالاست. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس اظهار کرد، انفجار لیورپول ضرورت اینکه باید همیشه هوشیار بمانیم، تداعی می‌کند. در این باره پلیس انگلیس امروز، اعلام کرد، انفجار خودروی تاکسی در لیورپول یک حادثه تروریستی بود که انگیزه‌های آن تاکنون مشخص نشده است. پلیس توضیح داد، انفجار ناشی از بمبی بوده که سرنشین خودرو آن را حمل می‌کرد و خودش در انفجار کشته شد. به گفته پلیس، احتمالا هویت سرنشین تاکسی مشخص شود؛ اما نمی‌توان آن را رسانه‌ای کرد. روس جکسون،‌ عضو پلیس مبارزه با تروریسم نیز گفت: به رغم اینکه انگیزه‌های در پس حادثه هنوز مشخص نیست؛ اما با توجه به تمام ابهامات انفجار یک حادثه تروریستی قلمداد می‌شود و پلیس ضد ترور همچنان در حال تحقیق است. به گفته جکسون، سه مرد، ۲۹‌، ۲۶ و ۲۱ ساله روز یکشنبه بازداشت شدند. در حالیکه امروز نیز مرد ۲۰ ساله بازداشت شد. او افزود: ما "ابزارهای مهمی" در یکی از اماکن یافتیم و تفتیش اماکن دیگر ادامه دارد. جکسون اظهار کرد: فرد مظنون یک خودرو را از مکانی در لیورپول اجاره کرد از راننده خواست او را به بیمارستان منتقل کند. انفجار در داخل خودرو زمانی که به نقطه ورودی مقابل بیمارستان رسید، رخ داد. راننده توانست فرار کند؛ اما زخمی شد و تحت درمان قرار گرفت و بعد از آن رها شد. پلیس انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد که در اثر انفجار خودرویی خارج از بیمارستان زنان در شهر لیورپول در شمال غرب انگلیس یک تن کشته و یک تن دیگر زخمی شدند. پلیس مرسی‌ساید در لیورپول در بیانیه‌ای اعلام کرد: خبری درباره وقوع انفجار مقابل بیمارستان زنان لیورپول به دست ما رسید و فورا نیروهای پلیس در کنار نیروهای آتش‌نشان در محل حادثه حاضر شدند. پلیس افزود: متاسفانه می‌توانیم تایید کنیم که یک نفر جان خود را از دست داده و فرد دیگر به بیمارستان منتقل شده تا تحت مداوا قرار بگیرد و حالش خوب است. پلیس اشاره کرد، درباره ابهامات این حادثه تحقیق می‌کند. این انفجار ناشی از از انفجار یک دستگاه تاکسی بود که در مقابل بیمارستان در ساعت ۱۱ به وقت گرینویچ پارک شده بود.

منبع:ایسنا

نظامیان آمریکایی به مشکل خوردند

۱۶۰ هزار تن از کارکنان ارتش آمریکا، یکی از ثروتمندترین سازمان‌های جهان، سال‌هاست که برای سیر کردن خانواده‌های خود، دچار مشکل هستند، مشکلی که با همه‌گیری کرونا، تشدید شده است.موسسه "تغذیه آمریکا" که هماهنگ‌کننده فعالیت‌های بیش از ۲۰۰ "بانک غذا" در این کشور است، در آماری که منتشر کرده است، بر این موضوع تاکید داشته است که عدم امنیت غذایی بلند مدت، به تک‌تک جنبه‌های "زندگی آمریکایی"، از جمله به زندگی کارکنان ارتش این کشور، گسترش یافته است. بانک غذا یا بانک غذایی، سازمانی خیریه و غیردولتی است که به کسانی که در تهیه مایحتاج خوراکی خود مشکل دارند، غذا اهدا می‌کند. گرچه به دلیل نبود تحقیقات کافی در این زمینه، در مورد وسعت حوزه اثرگذاری این مسئله اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما کنشگران این حوزه می‌گویند که این مشکل سال‌هاست وجود دارد و به طور ویژه، نیروهای قراردادی رده پایین ارتش آمریکا را که صاحب فرزند هستند، تحت تاثیر قرار داده است. وینس هال، رئیس موسسه "تغذیه آمریکا" گفت: این حقیقتی تکان‌دهنده است که بر بسیاری از بانک‌های غذا در سراسر آمریکا پوشیده نیست؛ این مسئله موجب شرمساری عمیقی است. طبق تخمین‌های این سازمان، در سال گذشته میلادی، بیش از ۲۹ درصد از نیروهای قراردادی با پایین‌ترین رده‌ها در ارتش آمریکا، از ناامنی غذایی رنج برده‌اند.

منبع:ایسنا

قیمت چغندر قند اصلاح شد

بیستمین جلسه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی امروز به ریاست سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس این شورا و با حضور اعضا برگزار شد. در این جلسه، قیمت تضمینی محصول چغندر قند در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ طبق نظر اعضای شورا اصلاح و برای چغندرقند بهاره، قیمت ۱,۷۰۰ تومان و برای چغندرقند پاییزه قیمت ۱,۶۴۱ تومان تعیین شد. همچنین، برای خرید محصولات اساسی کشاورزی کشور مباشر خرید تعیین شد.

منبع:مهر

اتحادیه اروپا وزرای سوریه را تحریم کرد

شورای اروپا دوشنبه در بیانیه‌ای از تصمیم به اضافه کردن چهار وزیر دیگر سوریه به فهرست تحریم‌های این اتحادیه خبر داد. در بیانیه صادره از سوی وبگاه شورای اروپا در این خصوص آمده است: تصمیم امروز، تعداد اشخاص حقیقی که با بلوکه شدن دارایی ها و ممنوعیت سفر مواجه هستند را به ۲۸۷ نفر رسانده است. لیست تحریم ها همچنین دربرگیرنده ۷۰ نهاد حقوقی است که دارایی هایشان (در اتحادیه اروپا) مسدود هستند. بیانیه مذکور در همراهی با تروریست های مصنوع غرب در ادامه می افزاید: تحریم های جاری علیه دولت سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی وضع شدند. این تحریم ها همچنین شرکت ها و تجاری که از روابطشان با دولت سوریه متنعم می شوند را هم دربرمی گیرد. این در حالیست که بهانه شورای اروپا در وضع تحریم علیه دولت سوریه، «لزوم مذاکره دمشق در راستای رسیدن به راه حل سیاسی پایدار» در بحران ایجاد شده توسط محور غربی- عبری- عربی در این کشور ادعا شده است!

منبع:مهر

افزایش کارمزد خدمات بانکی تکذیب شد

مصطفی قمری وفا مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی نوشت: بانک مرکزی امسال مصوبه ای درباره افزایش کارمزد خدمات بانکی نداشته است و فیلمی که امروز با موضوع مصوبه افزایش کارمزد خدمات بانکی در شبکه های اجتماعی در حال انتشار است مربوط به سال جاری نمی باشد.

منبع:تسنیم

آژانس محیط زیست اروپا قاتل نامریی قاره سبز را معرفی کرد

آژانس محیط زیست اروپا دوشنبه اعلام کرد که مرگ زودهنگام ناشی از آلودگی ذرات ریز معلق در هوا سالانه ۱۰ درصد در سراسر اروپا کاهش یافته اما قاتل نامرئی هنوز عامل مرگ ۳۰۷ هزار مرگ زودرس در سال در این قاره است.شبکه خبری فرانس ۲۴ نوشت: گزارش این سازمان نشان می دهد اگر کشورهای اروپایی از دستورات جدید سازمان جهانی بهداشت پیروی می کردند تازه ترین آمار مرگ و میر ثبت شده در سال ۲۰۱۹میلادی می توانست به نصف کاهش یابد. پیشتر برآوردها شده بود مرگ و میر مرتبط با ذرات آلاینده با قطر زیر دو و نیم میکرومتر یا PM۲.۵ در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۳۴۶ هزار نفر برسدمرکز داده‌های آلودگی هوای اتحادیه اروپا اعلام کرد که کاهش واضح مرگ و میر در سال بعد از سال ۲۰۱۸ تا حدی به دلیل آب و هوای مساعد اما مهم‌تر از همه به دلیل بهبود تدریجی کیفیت هوا در سراسر این قاره بوده است. این گزارش نشان داد در اوایل دهه ۱۹۹۰ ذرات معلقی که عمیقا به ریه انسان نفوذ می کنند باعث مرگ یک میلیون مرگ زودرس در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا شده است. این ارقام تا سال ۲۰۰۵ به ۴۵۰ هزار نفر کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۹ ذرات آلاینده باعث مرگ ۵۳ هزار و ۸۰۰ مرگ زودرس در آلمان، ۴۹ هزار مرگ در ایتالیا، ۲۹ هزار و ۸۰۰ مرگ در فرانسه و ۲۳ هزار و ۳۰۰ مرگ در اسپانیا شده است. در لهستان ۳۹ هزار و ۳۰۰ نفر جان باخته اند که به نسبت جمعیت این کشور بالاترین رقم مرگ و میر زودهنگام ناشی از آلودگی هوا بوده است. این گزارش همچنین نشان می دهد که مرگ ناشی از دی اکسید نیتروژن عمدتا ناشی از خودروها، کامیون ها و نیروگاه های حرارتی بین سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به نصف رسیده و به ۴۰ هزار نفر کاهش یافته است. تلفات ناشی از ازن سطح زمین در سال ۲۰۱۹ با کاهشی ۱۳ درصدی به ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر رسید. سازمان محیط زیست اروپا هشدار داده آلودگی هوا همچنان بزرگترین تهدید محیط زیستی برای سلامت مردم اروپا است. بیماری های قلبی، سکته که به مرگ زودهنگام منجر می شود و بیماری سرطان از دلایل آلودگی هوا است. درکودکان نیز آلودگی هوا می تواند به رشد ریه های آنها آسیب رسانده و باعث عفونت دستگاه تنفسی و تشدید آسم شود. سازمان محیط زیست اروپا سپتامبر (شهریور) گذشته هشدار داد حتی در صورت بهبود کیفیت هوا سطح الودگی در بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا همچنان بالاتر از سطح توصیه شده است. سازمان جهانی بهداشت براورد کرده که آلودگی هوا سالانه باعث مرگ ۷ میلیون مرگ زودرس در جهان می شود و در سطح مرگ ناشی از سیگار و رژیم غذایی ضعیف است.

منبع:ایرنا

حادثه انفجار لیورپول تروریستی اعلام شد

«راس جکسون» رئیس پلیس مبارزه با تروریسم منطقه شمال غرب انگلیس در جمع خبرنگاران گفت که تاکنون چهار نفر در ارتباط با این حادثه دستگیر شده‌اند. وی گفت که هنوز انگیزه این انفجار مشخص نیست اما طبق یافته‌های پلیس یک راننده تاکسی به نام دیوید پری یکشنبه مسافری را حوالی ساعت ۱۱ صبح به سمت بیمارستان زنان لیورپول مننقل کرد که حامل بمب دست‌ساز بوده است. زمانی که تاکسی به بیمارستان نزدیک، بمب منفجر شده است. جکسون گفت: "ما معتقدیم که هویت مسافر را می دانیم اما در حال حاضر نمی توانیم این موضوع را تایید کنیم. " این افسر پلیس گفت: «معلوم نیست انگیزه این حادثه چیست؛ بررسی‌های ما نشان می‌دهد که یک بمب دست‌ساز ساخته شده است و تاکنون فرض ما این است که این وسیله توسط مسافر داخل تاکسی ساخته شده است».علت هدف قرار گرفتن بیمارستان زنان لیورپول برای پلیس مشخص نیست اما دایره ضد تروریسم پلیس مشغول بررسی این مساله است. طبق اعلام پلیس، افراد بازداشت شده ۲۹، ۲۶ و ۲۱ سال سن دارند که به‌موجب قانون مبارزه با تروریسم در بازداشتگاه نگهداری می‌شوند. فردی چهارمی هم که دستگیر شده ۲۰ سال سن دارد و مورد بازجویی قرار خواهد گرفت. «جوآن اندرسون» شهردار لیورپول این حادثه را "ناراحت کننده و ناراحت کننده" توصیف کرده است. پریتی پاتل وزیر کشور هم در توییتی عنوان کرد که "به طور مرتب" در مورد حادثه وحشتناک دیروز به روز می شود. این تحولات در حالی صورت گرفت که سطح هشدار امنیتی انگلیس در مرحله قابل توجه قرار دارد. این مرحله بدین معناست که احتمال حمله تروریستی در کشور قویا ممکن است. سطح هشدار امنیتی انگلیس سال ۲۰۱۴میلادی (مرداد ۱۳۹۳) به مرحله 'شدید' افزایش یافت و تا پارسال در همین مرحله باقی‌ماند. با فروکش کردن احتمال وقوع حملات تروریستی، این سطح سال گذشته با یک مرحله کاهش به درجه «قابل توجه» تنزل یافت.

منبع:ایرنا

مالزی برای پذیرش گردشگران خارجی اعلام آمادگی کرد

مالزی به دنبال واکسیناسیون گسترده مردم این کشور برای مقابله با ویروس کووید-۱۹ و ورود گردشگران طی ۲ ماه گذشته، بدنبال تمهیداتی به منظور افزایش شمار گردشگران خارجی است.در حالی که مقامات مالزی متعهد شدند تا ورود گردشگران خارجی به « لانکاوی » را از نزدیک کنترل کنند، مسوولان صنعت گردشگری در این جزیره که اولین بار روز ۱۶ سپتامبر ( ۲۵ شهریور ) برای گردشگری محلی بازگشایی شده بود در انتظار پیشرفت بیشتری هستند. اولین ورود گردشگران خارجی از زمان بسته شدن مرزها طی ۲ سال گذشته، در میان هشدارها نسبت به احتمال افزایش و گسترش بیماری کرونا با وجود واکسیناسیون گسترده در این کشور اتفاق می افتد. از سوی دیگر «مهد فیردائوس احمد» مشاور اجرایی ایالت « کداه » از آمادگی این ایالت برای جذب مسافر و گردشگر زیر نظر مقامات محلی و آژانس هایی از جمله « توسعه لانکاوی » در کنار برگزارکنندگان گردشگری خبر می‌دهد. به علاوه قوانین سخت گیرانه برای ورود گردشگران به این جزیره از جمله انجام تست شناسایی در بدو ورود انجام خواهد شد. در صورت مثبت بودن تست کرونا، ۱۱۸ اتاق در ۲۰ هتل برای قرنطینه افراد در نظر گرفته شده است. « اسماعیل صبری یعقوب» نخست وزیر مالزی روز ۲۲ اکتبر ( ۳۰ مهر ) اعلام کرد که ورود گردشگران خارجی به مالزی از سر گرفته می شود. این در حالی است که «تان سری محی الدین یاسین» رئیس شورای بهبود ملی پیش‌تر پیشنهاد داده بود که مرزهای مالزی بر روی گردشگران خارجی از اول ژانویه ۲۰۲۲ باز شود تا اقتصاد این کشور به ویژه در بخش گردشگری احیا شود. در سال ۲۰۱۹، حضور ۲۶ میلیون گردشگر موجب کسب ۸۶ میلیارد رینگیت سود شده بود. بر اساس گزارش ها، پیش از همه گیری ویروس کرونا و طی ۵ سال گذشته گردشگران خارجی مبالغ بالایی را در لانکاوی هزینه می کردند. به طور میانگین هر گردشگری بین هزار تا ۲ هزار رینگیت روزانه برای اقامت و سایر فعالیت ها در این جزیره هزینه می کرد. از آغاز بازگشایی لانکاوی تحت نظارت «برنامه حباب سفر» در روز گردشگری داخلی مالزی حدود ۲۴۰ هزار و ۳۶۱ مسافر به لانکاوی سفر کردند و موجب ورود بیش از ۲۴۰ میلیون رینگیت سود در کمتر از دو ماه به این جزیره شدند.

منبع:ایرنا

بریک از بحران اسرائیل پرده برداشت

ژنرال صهیونیست از وجود بحران و کاستی‌ها در بخش‌های نظامی این رژیم پرده برداشت.ژنرال «اسحاق بریک» در مصاحبه با روزنامه عِبری "مَـعاریو" اذعان کرد: این رژیم به علت وجود کاستی‌های فاجعه بار در بخش‌های نظامی نمی‌تواند وارد یک جنگ واقعی شود. این بازرس سابق بخش نظامی رژیم صهیونیستی یک از مهمترین نواقص و کاستی‌هایی که این رژیم با آن مواجه است را بی انگیزگی نظامیان صهیونیست در پیوستن به یگان‌های جنگی اعلام کرد. «اسحاق بریک» در ادامه، روند فزاینده سرقت ادوات، تجهیزات و سلاح را از انبارهای سلاح و پایگاه‌های نظامی، از دیگر معضلات بخش نظامی رژیم صهیونیستی عنوان کرد. این ژنرال صهیونیست همچنین تصریح کرد: ارتش رژیم صهیونیستی، با کمبود راننده کامیون و خودروهای سنگین روبروست. «اسحاق بریک» در پایان نتیجه گیری کرده؛ این داده‌ها برای ارتش این رژیم بسیار خطرناک است و نتیجه آن، نداشتن آمادگی برای ورود به جنگ در آینده است، و نشان می‌دهد که توان بازدارندگی تل آویو در دو دهه اخیر دچار فرسودگی شده است.

منبع:شبکه خبر

مقصد بعدی رئیس جمهور مشخص شد

معاون اجرایی رئیس جمهوری با اشاره به سفر رئیس جمهوری در هفته آینده به استان زنجان، تاکید کرد: برنامه ریزی سفر و بررسی مشکلات این استان در چندین جلسه تخصصی با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزرا تشکل شده است.سید صولت مرتضوی در حساب توییتری خود نوشت: در ادامه سفرهای استانی، ریاست محترم جمهور اواخر هفته جاری به استان زنجان سفر می‌کند. وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی سفر و بررسی مشکلات استان طی چندین جلسه تخصصی با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزرا تشکل شده است. زنجان دهمین مقصد سفرهای استانی رئیسی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم است.

منبع:شبکه خبر

کتاب «وارونگی افکار عمومی» رونمایی شد

در مراسمی از کتاب وارونگی افکار عمومی رونمایی شد.این کتاب به زمینه‌ها و پیامدهای وارونگی افکار عمومی می‌پردازد که آقای سپهر خلجی و خانم فائزه تقی پور آن را تهیه و تألیف کرده اند. در وارونگی افکار عمومی به تعریف و زمینه‌های این پدیده، مبانی نظری آن، مفاهیم مرتبط و چگونگی رفع آن با مدیریت اغنای افکار عمومی پرداخته است. کتابی که علاوه بر اندیشه‌های نویسندگان، مجموع مصاحبه‌های ۴۳ نفر از اساتید حوزه علوم ارتباطات و علوم اجتماعی و همچنین رسانه تبیین شده است. کتاب " وارونگی افکار عمومی" ۱۸۴ صفحه دارد که نوبت نخست چاپ آن هزار نسخه بوده که شرکت پیام آوران نشر روز آن را به چاپ رسانده است. آقای سپهر خلجی دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات اجتماعی و فائزه تقی پور دانشیار علوم ارتباطات اجتماعی هستند. در مراسم رونمایی این کتاب، تعدادی از استادان حوزه علوم ارتباطات و رسانه به ارائه دیدگاه‌های خود درخصوص وارونگی افکار عمومی و نحوه مقابله با این پدیده پرداختند. نویسنده کتاب نیز در سخنانی با بیان اینکه امروز صحنه‌های اصلی درگیری همان درگیری افکار عمومی است، گفت: در دنیای امروز همه تلاش می‌کنند تا بر افکار عمومی اثرگذار باشند تا بتوانند اهداف خود را به نتیجه برسانند. آقای سپهر خلجی در همین زمینه به موضوع حمله امریکا به عراق و اشغال این کشور اشاره کرد و افزود: یک سال قبل از حمله امریکایی‌ها، افکار عمومی و فضای رسانه‌ای را به گونه‌ای تنظیم کردند تا فضا را برای اشغال فراهم کنند و همین هم شد چرا که اشغال عراق در مدت زمان کوتاهی صورت گرفت. وی گفت: این کتاب با توجه به آن که به صورت اختصاصی به موضوع وارونگی در افکار عمومی پرداخته است در نوع خود اولین بار است که تهیه می‌شود. آقای خلجی ادامه داد: ما تلاش کردیم در کتاب فضای جدیدی به روی اساتید علوم ارتباطات و رسانه باز کنیم تا موضوع وارونگی افکار عمومی و اهمیت آن را بازگو کنیم و از طرفی دیگر کتاب می‌تواند کمکی برای نظام حکمرانی کشور باشد تا در زمان اعمال تصمیمات از موضوع مهم افکار عمومی غافل نشوند و به صورت اغنایی عمل کنند موضوعی که به نظر می‌رسد چندان به آن توجه نمی‌شود.

منبع:شبکه خبر

شئ ناشناخته مردم فرانسه را وحشت زده کرد

گزارش‌ها حاکی از آن است که به تازگی کاربران فضای مجازی فرانسه، ویدئویی را در صفحات مجازی خود منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد یک جسم استوانه‌ای شکل در تمام نقاط فرانسه رویت و باعث ترس مردم شد.بر اساس گزارش‌ها، این جسم استوانه‌ای و به رنگ نارنجی بوده است. گفته شده، این جسم عجیب در غروب نهم نوامبر مصادف با ۱۸ آبان دیده شده است. رسانه‌های فرانسه در همین راستا ابتدا مردم را به آرامش‌دعوت کرده و سپس اعلام کردند که ستاره‌شناسان و محققان در حال بررسی این جسم استوانه‌ای بوده تا اطلاعاتی را از آن بدست آورده و در اختیار عموم مردم قرار دهد. گفتنی است که این جسم عجیب هواپیما، موشک یا بالن نبوده است.

منبع:خبرنگاران جوان

دلار و طلا نزولی شدند

نرخ دلار در معاملات امروز کاهش یافت و به دنبال آن سکه در بازار با ریزش ۱۵۴ هزار تومانی همراه بود.بر اساس بررسی‌های انجام شده، صبح امروز (۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰)، دلار با نرخ ۲۸ هزار و ۳۵۲ تومان وارد بازار شد و در ساعت ۱۱ و ۳۴ دقیقه به بالاترین قیمت روز خود یعنی ۲۸ هزار و ۳۵۵ تومان رسید. نرخ دلار در پایان معاملات امروز به ۲۸ هزار و ۱۸۱ تومان رسید.

منبع:خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha