دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حضرت معصومه(س)

حوزه/ تمامی روایات حاکی از جایگاه معنوی بسیار رفیع حضرت معصومه در درگاه الهی است که طبق احادیث زیارت ایشان از روی معرفت بهشت را بر انسان واجب می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان‌غربی، سمیه حسین پور، امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) سلماس، برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به فشارهای حکومت بنی عباس و حساسیت حکومت به حرکت حضرت معصومه (س) که برای رضای خداوند بود، سفر ایشان مهاجرا الی الله محسوب می شود و در روایات اجر چنین سفرهایی را معادل اجر شهید عنوان کرده اند و به همین دلیل است که به وفات حضرت معصومه (س) شهادت اطلاق می شود.

وی اضافه کرد: حضرت معصومه سلام الله علیها از برجسته ترین امامزادگانی هستند که گستره شفاعتشان به اندازه کل شیعه است و روایات بسیاری از معصومین علیهم السلام به مقام شفاعت ایشان و همچنین فضایل علمی آن حضرت اشاره شده است. در روایت مشهوری امام جعفر صادق علیه السلام پیش از تولد حضرت کاظم (ع) از دفن پیکر مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم خبر داد و در این باره فرمودند؛ آگاه باشید حرم خدا مکه است و... همانا قم کوفه کوچک است و سه در از درهای هشت گانه بهشت به سوی آن گشوده می شود، به زودی بانویی از تبار من در این شهر دفن می گردد و نام او فاطمه دختر موسی است و با شفاعت او همه شیعیان من داخل بهشت خواهند شد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: نام حضرت معصومه (س) در واقع فاطمه است، اما به علت طهارت روحی و مقام معنوی بالای ایشان نزد عموم مردم به معصومه شناخته شده اند و در مورد مقامات علمی ایشان می‌توان گفت که از کودکی در نزد امام مشق علم و معنویت می کردند، از همین رو از جایگاه رفیع علمی برخوردار بودند.

وی در ادامه به فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) بر اساس روایات و نقل های مختلف از علمای بزرگ اشاره کرد و افزود: تمامی روایات حاکی از جایگاه معنوی بسیار رفیع حضرت معصومه در درگاه الهی است که طبق احادیث زیارت ایشان از روی معرفت بهشت را بر انسان واجب می‌کند.

حسین پور با بیان این که بر اساس روایات حضرت معصومه سلام الله علیها دارای مقام شفاعت هستند و آن عموم شیعیان استفاده می کنند، اضافه کرد: برابر احادیث وارد شده، حضرت معصومه سلام الله علیها نیز دارای مقام محمود هستند چرا که طبق روایت امام صادق علیه السلام به شفاعت ایشان همه شیعیان وارد بهشت می شوند.

وی بیان کرد: در زیارت نامه ‌ای که از امام رضا علیه السلام برای حضرت معصومه سلام الله علیها نقل شده است، به حضرت خطاب می کنیم؛ " یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة و فان لک عندالله شانا من الشان " شاید مراد از "شانا من الشان " مقام محمود و شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها باشد و این مقامی است که خدای متعال به این بانوی کرامت عنایت فرمودند البته عظمت حضرت صرفاً به خاطر امامزاده بودن ایشان نیست چرا که ما امامزادگانی از فرزندان ائمه علیه السلام داشته‌ایم که مورد مذمت واقع شده‌اند و زحمات بسیاری برای ائمه ایجاد کرده‌اند

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: حضرت معصومه سلام الله علیها اعتقاد به امامت ائمه و معرفت به مقام آن ها داشت و شاید به همین دلیل باشد که در زیارت آن حضرت ابتدا به انبیاء و چهارده معصوم سلام الله علیهم اجمعین سلام می دهیم و بعد به حضرت معصومه (س) و امام رضا علیه السلام با این زیارتنامه مقام حضرت را به ما نشان دادند که ایشان هم رتبه با رسول خدا و ائمه و فاطمه زهرا سلام الله علیهم است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha