سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
جلسه طلاب و فضلای همدانی مقیم قم

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تاکید بر این که تا من و تو از خود عبور نکنیم، برای اسلام هیچ کاری نخواهیم کرد، اظهار داشت: تا مادامی که برای خودمان تلاش می‌کنیم، خدمت ظاهری به اسلام، تنها کوششی برای خدمت به خود است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ آیت الله موسوی اصفهانی، مدیر حوزه علمیه استان همدان در هم اندیشی طلاب و فضلای همدانی مقیم قم که در مسجد امیر المومنین(ع) شهرک مهدیه برگزار شد، ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی، عمر را بزرگترین سرمایه انسان دانست و اظهار داشت: بر اساس روایات اسلامی در روز قیامت از عمر به ویژه گل سرسبد آن یعنی دوران جوانی سوال خواهد شد.

وی با بیان این که فرصت حضور در حوزه‌های علمیه خیر مضاعفی است که نصیب هرکسی نمی شود، خاطرنشان کرد: اگر کسی که قرآن در سینه دارد توفیق تحصیل علوم الهی نصیبش شده، همچنان نسبت به داشته‌های دیگران احساس حقارت کند، باید نسبت به درد دل خود توجه جدی داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تفقه در دین را والاترین افعال دنیوی نزد باری تعالی دانست و اذعان داشت: اگر طلاب همان توفیق یافتگان حضور در مرکز علوم اسلامی، احساس تجدید نظر در ادامه راه داشته باشند، باید برای درمان مشکلات دل خود، چاره اندیشی کنند.

آیت الله موسوی اصفهانی تصریح کرد: خداوند چنان متاعی را به طلاب و محصلان دین ارزانی داشته که عمرشان در کنار قرآن و عترت و در مسیر « اِنّی تارِک فِیکُمُ الثَّقَلَیْن کِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی...» صرف می شود.

این استاد حوزه با تاکید بر این که برای به دست آوردن این گوهر گران‌بها سلمان فارسی بار سفر از ایران بربست و به مدینه رفت و ایمان آورد و از بردگی نجات پیدا کرد، افزود: اگر انسان در مسیر هدایت، نتواند حب دنیا را از دل بیرون کند، آخر عمر به عاقبت به شری طلحه و زبیری که دوره‌ای از اصحاب رسول الله(صلی الله علیه و آله) بودند مبتلا خواهد شد.

تا از خود عبور نکنیم، هیچ کاری برای اسلام نخواهیم کرد

وی مواظبت نفس را مسئله حیاتی سعادت دنیا و آخرت دانست و با بیان این که خودسازی با تمام مسائل دنیوی انسان گره خورده است، تصریح کرد: شناخت حقیقت دنیا مقدمه زهد در دنیاست، شناخت حقیقت آخرت نیز مقدمه رغبت به آخرت است؛ این که امیر المومنین علی(علیه السلام) در حالی که ریاست جهان اسلام را بر عهده داشتند، این همه از دنیا مذمت نموده، ما را از دنیا بر حذر می دارند، نشان دهنده این است که حب دنیا انسان را به انحراف می‌کشاند.

سخنران نشست روایت «حب الدنیا راءس کل خطیئه و باب کل سیئه» را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: افرادی چون « ابی‌حمزه بطائنی» از وکلای خاص امام(ع) بود، که چون دلش مریض ماند و حب دنیا در این دل ریشه دارند و مبارزه با نفس را جدی نگرفت، نتوانست آن نقش نورانیت را در دلش حفظ و ایجاد نماید و در آخر جریان انحرافی واقفیه را رقم زد.

آیت الله موسوی اصفهانی در ادامه بر اهمیت شرکت طلاب در دروس اخلاق تاکید کرد و ابراز داشت: همه ما نیاز داریم تا دم مرگ و برای رهایی از سموم مهلک و بیمارهای دنیوی و پژمردگی دل در گام نخست خودمان خود را نصیحت نموده، پای درس بزرگان اخلاق و توفیق یافتگان کسب معارف زانوی تلمذ بزنیم.

مدیر حوزه علمیه استان همدان با تاکید بر این که اگر طلاب جوان از همین الان دنبال عمل به وظیفه نباشند؛ اگر به مرجعیت هم برسند دنبال عمل به وظیفه حرکت نخواهند کرد، ابراز داشت: عمر و تمام هستی خود را باید برای به دست آوردن توفیقات الهی و عمل به دستورات دین الله صرف نماییم.

وی به روایت «مَن لَم یُحاسِبْ نفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ» اشاره و با بیان این که در این مدت که در حوزه هستیم، باید برنامه دقیقی برای عمل به وظایف داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بزرگترین سرمایه انسان که همان عمر آدمی است، آرام آرام آب می‌شود. دائما باید ارزیابی دقیقی نسبت به پرورش نفس و عمل به وظایف داشته باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تاکید بر این که تا من و تو از خود عبور نکنیم، برای اسلام هیچ کاری نخواهیم کرد، اظهار داشت: تا مادامی که برای خودمان تلاش می‌کنیم؛ خدمت ظاهری به اسلام، تنها کوششی برای خدمت به خود است.

وی با بیان این که انبیا آمده اند تا ما را از خودپرستی نجات دهند، ابراز داشت: تا از خودمان نگذریم و به این نکته نرسیم که باید فدای اسلام شویم و در مقام عمل نیز از منیت خود چشم پوشی نکنیم، هر اندازه به درجات بالا برسیم به دین خدا آسیب بیشتری خواهیم زد.

وی افزود: همواره باید در این صدد باشیم و ببینیم اسلام چه نیاز دارد، نه این که زندگی من برای حل مشکلات چه نیاز دارد؛ اگر ما نیاز اسلام، دین، انقلاب و ولایت و نیاز هدایت مردم را بر نیاز خود مقدم بداریم، خداوند تبارک و تعالی از نظر مالی و مادی ما را در حدی که ظرفیت داشته باشیم، تامین خواهد کرد.

سخنران نشست ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی، آیه «اللَّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ» را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: رزق در دست ذات اقدس الهی است و قرآن کریم به ما وعده داده است « وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَه مَخرَجـًا * وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب» (آیه ۳ سوره طلاق) از جایی که گمان ندارد روزی به انسان می‌دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‌کند.

مدیر حوزه علمیه استان همدان توجه انسان نسبت به رفع مشکلات زندگی را امری لازم و واجب دانست و ابراز داشت: هدف اصلی باید هدایت، ارشاد، تحصیل، تهذیب و خودسازی و دیگر سازی و سپس در کنار آن برطرف‌سازی دغدغه‌های روزمره و زندگی شخصی باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این که انسان برای یک روز عمر خود نیز باید برنامه‌ریزی داشته باشد، خاطرنشان کرد: نیاز است تا طلاب جوان کارهایی را که نسبت به شرایط و اقتضائات خود می توانند برای دین خدا انجام دهند را احصا و برنامه متقنی برای یاری دین الهی داشته باشند.

آیت الله موسوی اصفهانی بر اهمیت حضور طلاب در روستاهای استان همدان تاکید کرد و ابراز داشت: از طلاب انتظار داریم، تا حداقل با حضور یک ساله در میان روستائیان و مناطق محروم، طعم خوش خدمت به بندگان مخلص خدا را بیشتر حس نموده، خادمی دین الهی را به عملیاتی‌تر دنبال کنند.

تا از خود عبور نکنیم، هیچ کاری برای اسلام نخواهیم کرد

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، نماینده طلاب و فضلای همدان نیز در این جلسه ضمن خیر مقدم به حضور فرهیختگان حوزه همدان، به ویژه آیت الله موسوی اصفهانی مدیر حوزه علمیه استان همدان، به از خودگذشتگی و ایثار علما در تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: تربیت یافتگان مکتب سید الشهدا و معارف اهل بیت علیهم السلام هرجا حضور به هم رساندند، اسوه و الگو و پیش تاز بودند.

وی با تاکید بر این که باید برای کوچکترین روستاهای استان همدان، برنامه فرهنگی و دینی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: حوزه همدان از حوزه های سرآمد غرب کشور بوده، مرجع بزرگوار آیت الله العظمی نوری همدانی و بزرگانی را معرفی نموده است.

نماینده طلاب همدان در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بر اهمیت پیگیری علمی و فنی مطالبات رهبر فرزانه انقلاب تاکید کرد و ابراز داشت: حضور نیروهای جوان در عرصه خدمت رسانی حکایت از سرزندگی و پویایی انقلاب است؛ علی رغم وجود تمام دشمنی ها و دسیسه ها جوانانی از ایران اسلامی، آسمان‌ها در نوردیده، آب‌های منطقه را از دست درازی ایادی استکبار امن نموده‌اند، اینان همان یاران ولایت و انقلابیون و زمینه سازان ظهور مهدی آل محمد صلی الله علیه و آله هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha