شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست خبری همایش ملی علامه مصباح یزدی

حوزه/ الان ۶۰ درصد شبهات در حوزه دین را می توان با فلسفه مضاف پاسخ داد و این نشان از اهمیت بحث دارد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام عرب صالحی در نشست خبری که با موضوع «همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی» و در آستانه اولین سالگرد ارتحال و به مناسبت سالروز جهانی فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خبرگزاری رسا در قم برگزار شد، گفت: آیت الله مصباح یزدی از شخصیت های بود که در بعضی صحنه ها با نیت خالصانه و تنهایی ورود کرده و الان بعد از رحلت شان، بسیاری از مؤسسات، اساتید و... به تکاپو افتاده که کارهای و آراء ایشان را دنبال و ترویج کنند.

رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود:پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان سردمدار فلسفه مضاف در کشور، هر ساله در سالروز جهانی فلسفه همایشی های مختلفی در مورد فلسفه مضاف برگزار می کند، امسال به دلیل مصادف شدن با سالگرد آیت الله مصباح این، همایش با موضوع علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی برگزار می شود.

حجت الاسلام عرب صالحی گفت: اما چرا بحث فلسفه مضاف؛ باید گفته شود که ایشان کسی بود که فلسفه مضاف را وارد متن زندگی کرد؛ این کار بزرگی بود. لذا چون فلسفه مضاف ارتباط مستقیم با زندگی انسانها دارد، سعی کردیم به آن بپردازیم.

وی عنوان کرد: ما محورهایی در همایش داریم، همه محورها در مورد فلسفه مضاف است. آیت الله مصباح هم به فلسفه مضاف ورود جدّی و متخصصانه داشته است.

رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: آیت الله مصباح یزدی از جمله شخصیت های بود که به بحث پاسخ به شبهات ورود عالمانه داشته است و پاسخ داده اند.

وی عنوان کرد: فلسفه سیاست، فلسفه پزشکی و... از جمله این موارد که ایشان وارد شدند و علومی را رواج داد که قبل از آن از دیدگاه اسلام به آن در دانشگاه ها پرداخته نشده بود.

رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود: اگر ایشان در هر موضوعی وارد شدند متخصصانه وارد شدند و به شبهات پاسخ دادند؛ اما در برهه از زمان در کشور به ایشان هجمه ها شده بود و نگذاشتند آراء خود را در دانشگاه ها مطرح کنند.

حجت الاسلام عرب صالحی گفت: الان وضعیت بهتر شده و این همایش دنبال این است که آراء ایشان به دست همه مراکز علمی برسد.

وی عنوان کرد: هم اکنون در حوزه علمیه بحث فلسفه مضاف رواج پیدا کرده و مورد پذیرش طلاب و روحانیون هم قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه افزود: کاری که آیت الله مصباح و مؤسسه ای که ایشان طراحی کرده، باعث شده اتفاقات خوبی در عرصه فلسفه مضاف بیفتد.

حجت الاسلام عرب صالحی گفت: الان ۶۰ درصد شبهات در حوزه دین را می توان با فلسفه مضاف پاسخ داد. این نشان از اهمیت بحث است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha