یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عکس

حوزه/ در حال حاضر دبیرخانه کنگره جهانی آیت الله آقا ضیاء الدین عراقی با حمایت جامعه مدرسین حوزه و بعضی از بزرگان فعالیت خود را آغاز کرده و قرار است این کنگره در قم و نجف در سال آینده برگزار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام ملکی در نشست خبری که با موضوع «کنگره جهانی حضرت آیت الله العظمی آقا ضیاء الدین عراقی » در قم برگزار شد، گفت: مؤسسه آیین معنویت سال ۸۴ فعالیت خود را با هدف معرفی عملی و علمی مفاخر و مشاهر، احیاء تراث بزرگان دین، معرفی مسائل مستحدثه و نقد عرفان های افراطی و بیان اخلاق و معنویت عرفان اصیل اسلامی راه اندازی شده است.

دبیر کنگره جهانی آیت الله العظمی آقا ضیاء الدین عراقی، ادامه داد: تا ابتدای امسال ۲۰ اثر در مورد عرفانها به چاپ رسیده است و ۴۷ جلد کتاب به عنوان آیین معنویت در نقد عرفانهای افراطی چون اشو و... مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان داشت: در همین رابطه کارگاه های آموزشی و پژوهشی در بحث عرفان‌های اسلامی برای اساتید، حوزویان و طلاب ... برگزار شد و مورد استقبال خوب هم قرار گرفته است.

حجت الاسلام ملکی، گفت: نکته جالب این است که حتی کسانی که در رشته های عرفان‌های اسلامی پژوهش کرده اند، چندان آگاهی در مقوله عرفان‌هایی که منهای خدا و بعضا ضد خدا است، نداشته اند. لذا این امر، مسئولین این مرکز را واداشت تا ۷ هزار محتوای علمی در نقد این نوع عرفان های افراطی آماده چاپ و نشر کنند و این اثر نیز در ۲۵ بهمن رونمایی خواهد شد.

دبیر علمی کنگره، با بیان برای ترویج سبک زندگی مفاخر دین بهترین ابزار استفاده از هنر است، گفت: اگر در قالب هنر بتوانیم به ترویج سبک زندگی مفاخر و عالمان دین بپردازیم، اثر آن در جامعه دو چندان خواهد بود و در همین رابطه در تلاش هستیم زندگی ۱۴ معصوم(ع) و مفاخر را در قالب هنر، فیلم و مستند... معرفی کنیم.

وی اظهار داشت: اگر هم قصد داریم این ترویج را از طریق محتوای علمی انجام دهیم، باید به زبان ساده و روان باشد تا بتواند اثرگذار باشد اما چون این کار از سبک زندگی مفاخر و بزرگان صورت نگرفته، لذا نتوانسته ایم به اهداف خود در بحث معرفی بزرگان برسیم.

حجت الاسلام ملکی، گفت: در ادامه همین هم نسبت به مفاخر بزرگان به خصوص کسانی که در تاریخ اسلامی اثرگذار بودند، چندان موفق نبوده و کمتر به آنها بهاء داده ایم. این مسئله در مورد مفاخر استان مرکزی هم مشهود است.

دبیر کنگره، بیان داشت: اما در مورد مفاخر استان مرکزی در مرحله اول تلاش ما این است به معرفی افکار و شخصیت های چون آقا ضیاء الدین و نورالدین عراقی و ملا فتحعلی سلطان‌آبادی بپردازیم.

وی اظهار داشت: در همین رابطه ابتدا قصدمان این است کنگره آقاضیاء الدین عراقی را برگزار کنیم. این کنگره مصادف با هشتادمین سالگرد این عالم ربانی خواهد بود.

حجت الاسلام ملکی، با اشاره به ابعاد شخصیتی آقا ضیاء الدین عراقی گفت: امام راحل در مورد این عالم ربانی می فرمایند« ایشان نور مبین اسلام بود »؛ رهبر انقلاب هم در مورد آقا ضیاء می فرمایند« ایشان محقق بزرگی است و اگر کسی مباحث فقهی و اصولی این عالم ربانی را درک می کرد، به خودش می بالید و افتخار می کرد.

دبیر کنگره با اشاره به مظلومیت این عالم ربانی، افزود: متأسفانه ایشان در حوزه هم فرد ناشناخته است و در مظلومیت آقا ضیاء الدین عراقی همین اندازه بس که در زمان ایشان عالمان بزرگی چون مرحوم آخوند خراسانی، شیخ انصاری و... حضور داشتند که این تعدد علمای بزرگ سبب گمنامی ایشان شده است.

وی اظهار داشت: در ۲۰۰ سال گذشته مرحوم آقا ضیاء یکی از اصولیین برتر بوده و توانسته ۳۷ کتاب به نگارش در بیاورد و این کنگره هم در تلاش است آثار موسوعه ایشان را منتشر کند. در مرحله بعدی به بررسی افکار فقهی و اصولی ایشان در قالب تحولات اندیشه های اصولی محقق عراقی یا اندیشه سیاسی و به بررسی نقش ایشان در مشروطیت بپردازد.

حجت الاسلام ملکی، گفت: دوره های درس خارج اصول ایشان ۴ ساله بوده، این در حالی است که دوره‌های علمای دیگر ۲۰ سال طول می کشیده است. این نشان می دهد مرحوم آقا ضیاء حاشیه در درس نداشته و به فکر نوآوری بود.

دبیر کنگره بیان داشت: از دیگر ویژگی‌های مرحوم آقا ضیاء تربیت مجتهد در حوزه علمیه نجف است. در درس خارج ایشان ۱۵۰ مجتهد مسلم شرکت می کردند.

وی اظهار داشت: ایشان حتی با عرفان انحرافی در نجف مقابله کرد و این مسئله را به خوبی می توان از آثار ایشان فهمید.

حجت الاسلام ملکی، گفت: در حال حاضر دبیرخانه این کنگره با حمایت جامعه مدرسین حوزه و بعضی از بزرگان فعالیت خود را آغاز کرده است و قرار است این کنگره در قم و نجف در سال بعد برگزار شود.

دبیر علمی کنگره، بیان داشت: تأکید رهبر انقلاب بر برگزاری این کنگره است، چرا که ایشان هم ردیف مرحوم آخوند خراسانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha