شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مصاحبه با معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خانم ظهیری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت زینب(س) آگاه به زمان و مبلغه پیام رسان بودند که خطبه هایشان بر اهداف دشمنان غلبه می کرد.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در سالروز میلاد حضرت زینب(س)اظهار داشت: خطبه های غرای ایشان در کوفه مردم را منقلب کرد، ایشان با خطبه هایشان اهداف دشمنان را مطرح کرد، نگاه را به سپاه امام حسین(ع) و کاروانیان تغییر داد به گونه ای که یزید بیان کرد که واقعه عاشورا نقشه من نبوده است.

وی افزود: حضرت زینب(س) در طول زندگانی مبارکشان، هفت معصوم را درک کردند و نقش آفرین در همراهی با این معصومان و جامعه ای که در آن زیست داشتند بودند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ایشان کنشگری در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی بودند و در تمام این عرصه ها نقش آفرینی کردند.

وی با بیان اینکه ابعاد مختلف زندگی حضرت زینب(س) نیاز به پژوهش دارد گفت: بسیاری از نویسندگانی زندگی ایشان را مرور می کنند به ابعاد وجودی ایشان در مسائل عقل، درایت، مدیریت بحران، عواطف و احساسات، همراهی با امام، تیزبینی، به موقع عمل کردن، دشمن شناسی، مقابله با دشمن می پردازند.

ظهیری گفت: هر کدام از این ابعاد به تنهایی نیاز به پژوهش و تبیین دارد تا برای نسل جوان و آینده بیان شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی حضرت زینب(س) "عقیلَة" است گفت: این« ة» نشانه کثرت است و اختصاص به مونث بودن ندارد از این رو وقتی می خواهیم فردی را زیاد صاحب عقل و درایت بدانیم از این صفت استفاده می کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: همراهی و همدلی با امام معصوم و تربیت یافته مکتب علوی و فاطمه امتیاز ویژه برای این بانواست و مهمترین وجه این است که خودشان این همراهی را در زمانه امام پذیرفتند و نقش موثر داشتند.

وی خاطر نشان کرد: حضرت زینب(س) مصداق بارز سوره مبارکه التوبة آیه ۲۰ هستند که خداوند در این آیه می فرماید: الَّذینَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ وَأُولٰئِکَ هُمُ الفائِزونَ: آنها که ایمان آوردند، و هجرت کردند، و با اموال و جانهایشان در راه خدا جهاد نمودند، مقامشان نزد خدا برتر است؛ و آنها پیروز و رستگارند.!

این استاد اخلاق، به ابعاد زندگانی حضرت زینب(س) پرداخت و گفت: ایشان در دوران خردسالی چالش های مختلفی مانند از دست دادن مادر و پدر بزرگشان و دوران فشار و اتفاق های بعد از رحلت پیامبر را شاهد بودند و در زمان حکومت پدرشان به رقم اینکه متاهل بودند همراهی پدر را می پذیرند و از شام به کوفه سفر می کند و در آنجا سفره خانه ای برپا می کنند که از این طریق فقرا و در راه ماندگان را اطعام می دهند و بذل مال می کنند.

وی افزود: ایشان در جهاد همدلی و همراهی در زمان حکومت پدرشان نقش داشتند، جلسات تفسیر را برگزار کرده و پاسخگو به سوالات زنان بودند و علاوه بر اینکه تن صدای ایشان یادآور صدای پدرشان امام علی(ع) بود.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه تمام بخش های زندگی حضرت زینب(س) باید به عنوان الگو معرفی شود گفت: حجاب، عفاف و پاکدامنی و حتی آگاه به زمانه بودن ایشان، برای نسل امروز و پیش رو می تواند الگو باشد.

وی گفت: ایشان آگاه به زمان بودند خود را با زمان وقف می دادند ساده زیستی و همدلی با مردم و هم از جهت مدیریت بحران وقایع اتفاقی مثال زدنی است.

ظهیری با اشاره به اینکه اوج نقش آفرینی زینب کبری حادثه کربلا و اسارت بود گفت: زمینه قدرت مدیریت در سنوات قبلی حضرت جلوه گری داشته است ایشان راوی خطبه مادر هستند و تاثیر گذار و پیام رسان بودند به گونه ای که پیام رسانی ایشان تنها اختصاص به واقعه عاشورا و بعد از آن ندارد.

وی افزود: ما ایشان را یک مبلغه پیامرسان می شناسیم ایشان انسان آگاه به زمانه بودند که در موقعیت های مختلف زندگی نقش مفید، موثر و مدیر را در تحول های اجتماعی داشته اند و یک انسان عاقل عابده و زاهدی بودند که در این باره امام سجاد(ع) می گوید:" عمه جان مرا در قنوت نماز دعایم کن. "

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: علاوه بر جنبه های ممتاز فردی، ایشان مدیر و مدبر در جامعه و تحولات اجتماعی بودند که هم مدیریت و هم پیام رسانی می کردند و هم حافظ منافع دین بودند که دین را از تحریف در امان نگه می داشتند از این رو باید بگوییم که"کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود"

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha