یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خانم معصومه ظهیری

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: زندگی حضرت زینب(س) با فرازها و فرودها و چالش های متفاوتی همراه بود و آن حضرت توانستند از عهده آنها به خوبی برآیند، بنابراین می تواند الگوی مناسبی برای نسل جوان امروز و به خصوص دختر جوان ایرانی باشد.

خانم ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تبریک میلاد عقیله بنی هاشم دخت علی مرتضی(علیه آلاف التحیة و الثناء) و حضرت زهرا مرضیه(سلام الله علیها) و روز پرستار گفت: به دلیل ایثار و فداکاری و همراهی و همدلی زینب کبری(ع) و مراقبتی که از اسرا و آسیب دیدگان کربلا داشتند، این روز خجسته به عنوان «روز پرستار» نامگذاری شد.

زینب کبری؛ زبان علی(ع) در کام

وی با اشاره به شخصیت حضرت زینب(س)  افزود: این بانوی  کربلا، تحت مراقبت و تربیت مستقیم علی مرتضی(ع)، به جایی رسیدند که «زبان علی» نام گرفتند. زیرا صدا و نام و کلام ایشان یاد علی مرتضی(ع) را در اذهان تداعی می کرد.

ویژگی علمی و اجتماعی حضرت زینب(س)

استاد حوزه علمیه خواهران بیان داشت: ایشان به اوضاع زمان آشنا بودند و نفوذ اجتماعی خوبی داشتند و از سویی مراقب و دلسوز آسیب دیدگان و ضعفای جامعه بودند. زیرا در دوران حکومت امیرالمومنین(ع)، در کوفه سفره خانه ای داشتند که دردمندان جامعه و ابن السبیل در آنجا پناه داده می شدند.

مشاور استاندار قم در امور بانوان ادامه داد: یکی از ویژگی های مهم و اجتماعی حضرت زینب(س)، پیشرو بودن ایشان نسبت به اوضاع زمان خود بود. آن حضرت، زمان شناس آگاه و پیشرو بودند و توانستند با شرایط سخت زندگی آن زمان، خود را وفق دهند.

زندگی پرچالش حضرت زینب(س)؛ الگوی برای زندگی های سخت امروزی

ظهیری بیان داشت: زندگی حضرت زینب(س) از این جهت که  همراه با فرازها و فرودها و چالش های متفاوتی بود، و آن حضرت توانستند از عهده همه آنها به خوبی برآیند، می تواند الگوی مناسبی برای نسل جوان امروز و به  خصوص دختر جوان ایرانی باشد. چون شاید در شرایط کنونی، افراد دردمند و درد آشنا، که قدرت حل مشکل و قدرت حل مسئله را داشته باشند در جامعه کم باشند.

پذیرش مسئولیت

این استاد حوزه خواهران  گفت: حضرت یک دختر برجسته، یک زن و مادر نمونه ای بودند که توانستند گره گشای بسیاری از مشکلات و دردها باشند. ایشان با پذیرش مسئولیت ها در مواردی که امام زمان شان، چه امام حسین(ع) و چه امام سجاد(ع) در شرایط سخت به سر می بردند؛ مایه تسکین و آرامش و راه حل مشکلات بودند و این ویژگی برجسته می تواند الگوی بزرگی برای زنان امروز جامعه باشد.

مدیریت بحران بزرگ ترین حادثه تاریخ

وی یادآورشد: زینب کبری(س) انسانی بودند که در بزنگاه های خاص تاریخ و گذرگاه های سخت، نه تنها از عهده مشکلات برآمدند؛ به خصوص قبل از واقعه کربلا  و پس از آن حضرت زینب(س) بحران را به طور شایسته‌ای مدیریت کردند.

الگویی برای هنرمندان

استاد حوزه علمیه خواهران اظهارداشت: می توان حضرت زینب(س)را  برای هنرمندان جامعه و کسانی که اهل قلم هستند به عنوان یک زن ادیب و سخنور که خطبه های او تا به امروز به عنوان یک اثر ادبی زیبا به یادگار باقی مانده، معرفی کرد. این بعد وجودی ایشان که آشنا با هنر و هنر آفرینی بودند، امروزه زبان زد همگان است.

الگوگیری از حضور اجتماعی حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س)

ظهیری گفت: حضور اجتماعی زنان جامعه ما انحصار به زمان و مکان و موقعیت خاصی ندارد. زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه، به عنوان یک شخصیت فردی و هم به عنوان یک شخصیت و جایگاه اجتماعی در تمامی زمان ها و مکان ها می توانند در پیکره اجتماع حضور و نقش آفرینی داشته باشند.

وی ادامه داد: این عدم انحصار را می توانیم در رویدادهای تاریخی مانند حضور زنان در عرصه اشتغال و جنگ و دفاع در زمان پیامبر اکرم(ص) ببینیم. و یا حضور سیاسی و همراهی و همدلی زنان با شخص نبی اسلام(ص) و همراهی با صحابه و همچنین در زمان ائمه اطهار(ع) هم این مسئله را داشته ایم.

نقش ممتاز بانوان

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: امروز  حضور یک زن ویژه و برجسته  که مسئولیت پذیر و نقش آفرین است، بسیار قابل توجه خواهد بود. حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) در زمان خود، پذیرنده مسئولیت رویدادهای موجود بودند.

هوشیاری نسل امروز

وی ادامه داد: نسل امروز نیز باید موقعیت شناس و هوشیار باشد و بداند که باید در جامعه خود چه نقشی ایفا کند و به خوبی از عهده آن برآید. کما اینکه حضرت زینب(س) در زمان امیرالمومنین(ع) نقش اجتماعی خود را با همراهی و همدلی با حکومت ایفا کردند. در زمان حیات دو برادر بزرگوارشان گره گشا بودند.

این پژوهشگر حوزه یادآورشد: حضور اجتماعی زینب کبری(س) یک حضور انتخابی است و این مسئله بسیار مهم است که خود آگاهانه نقشی را انتخاب کرده اند و از عهده آن هم برآمدند. و شاید اوج این نقش آفرینی حضرت، در ماجرای کربلا بود که رسالت پیام رسانی و انتشار ثمره مقابله حق و باطل و فتح و نصرت حق بر باطل برای همیشه در تاریخ جاودانه کردند.

همزمانی ایام فاطمیه با نوروز

ظهیری یادآورشد: ما در طول تاریخ بارها همزمانی عید نوروز با ماه محرم، رمضان و ایام فاطمیه را داشته ایم. مردم ما شعائر فاطمی را به خوبی پاس می دارند و امتحان خود را نیز در این مسئله به بهترین نحو پس داده اند؛ مردم ما چون پاسدار شعائر و ارزش ها هستند، به خصوص برای ام الائمه(س)، بنت رسول گرامی اسلام احترام و اهمیت ویژه ای قائل اند، حرمت این ایام را حفظ می کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران بیان داشت: از سویی هم باید توجه کرد که این مسئله منافاتی با دید و بازدید و ورود به سال جدید ندارد. اما با ذکر و دعا و یاد و خاطره زهرای مرضیه و حرمت نگه داشتن این ایام حتما سال پر برکتی خواهیم داشت و مطمئنا مردم ما نقش مثبتی در این زمینه ایفا خواهند کرد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha