جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
لبنان

حوزه/ زینب الحرکه دبیر جمعیت لبنانی خیریه زائر خواستار همکاری با مراکز خیریه و مذهبی ایران برای اعزام زائران کم توان مالی به عتبات مقدسه ۴ کشور شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، جمعیت خیریه زائر یک مجموعه مستقل متشکل از گروهی از جوانان لبنانی است که چند سالی است با هدف مساعدت افراد کم توان مالی برای اعزام به سفرهای زیارتی کار خود را از لبنان آغاز کرده است. این جمعیت علاوه بر فعالیت در امور معنوی در شرایط سخت اقتصادی لبنان در قالب فراخوان در شبکه های مجازی از خیرین دعوت به عمل می آورد تا نیازمندان را در رفع نیازهای مختلف مساعدت کنند. همکاری با صلیب سرخ، فعالیت فرهنگی در مسیر پیاده روی نجف به کربلا، تهیه داروهای مورد نیاز نیازمندان، برگزاری نمایشگاه پوشاک با قیمت ارزان و شبه رایگان از جمله فعالیت این جمعیت خیریه است.

در همین راستا خبرنگار بین الملل حوزه با دبیر این جمعیت به گفت و گو پرداخته است.

حوزه: لطفا در ابتدا خود را معرفی بفرمائید و در خصوص فعالیت های جمعیت خیریه زایر در لبنان توضیح دهید.

من "زینب علی دیاب الحرکه" دبیر امور فرهنگی، خیریه و اجتماعی و مسئول پرونده مالی جمعیت زائر هستم. جمعیت زائر علاوه بر توجه به مسائل معنوی و اعزام افرادی که به لحاظ مالی امکان سفر به زیارت عتبات عالیات در عراق، سوریه، ایران و حتی داخل لبنان را ندارند، به امور فرهنگی، مذهبی و اجتماعی نیز می پردازد.

همچنین جمعیت به طور مداوم در شرایط بحران های اقتصادی کنار مردم ایستاده است و همزمان فعالیت های فرهنگی مختلفی را از طریق برگزاری نشست های فرهنگی و دوره های آموزشی و احیای مناسبت ها و شعائر اهل بیت(علیهم السلام) را در دستور کار دارد. شعار جمعیت زائر "فرهنگ سازی کار خیر در سایه حب و عشق به امام حسین (علیه السلام) " است.

حوزه: جمعیت خیریه زائر در چه سالی تاسیس شده و مهمترین برنامه های آن در حال حاضر چیست؟

جمعیت زائر در سال ۲۰۱۶ در قالب یک ایده فردی و مستقل تاسیس شد و تیم آن متشکل از ۴ نفر بود و هدف اصلی آن اعزام افرادی بود که امکان زیارت عتبات عالیات را نداشتند. سپس در سال ۲۰۱۹ برای ارتقای سطح فعالیت ها از وزارت کشور و شهرداری مجوز به شماره ۷۸۱ را دریافت کرد و اولین جمعیت اسلامی شیعه هستیم که در داخل و خارج لبنان اهتمام به فعالیت های مذهبی و اسلامی به این شیوه داریم و نمایندگانی در لبنان و سایر کشورها نیز داریم. چند ماه پیش جمعیت زائر در اروپا در کشور بریتانیا نیز حضور رسمی پیدا کرد.

از طرح ابتکاری جوانان لبنانی برای اعزام زائران به عتبات مقدسه تا درخواست همکاری با ایران

حوزه: تاکنون چه تعداد زائر از کشورهای مختلف برای زیارت حرم های مطهر اعزام کردید؟

کشورهای مد نظر ما که دارای حرم های اهل بیت هستند عراق، سوریه، ایران و لبنان است. در لبنان مرقد سیده خوله (دختر امام حسین علیه السلام) در شهر بعلبک برای زیارت افرادی که ناتوان از پرداخت مالی هستند در نظر گرفته می شود. تا کنون به ایران دو نفر و به عراق حدود ۳۵۰ نفر و به سوریه حدود ۶۰۰ نفر و به بعلبک بیش از ۱۵۰۰ نفر زائر زن و مرد تحت عنوان تسهیل امور زائران اعزام کردیم.

از طرح ابتکاری جوانان لبنانی برای اعزام زائران به عتبات مقدسه تا درخواست همکاری با ایران

حوزه: لطفا در خصوص نحوه اعزام افرادی که توانایی مالی به رفتن به سفرهای زیارتی را ندارند توضیح دهید.

در جمعیت زائر یک فرم داریم که باید از سوی متقاضی تکمیل شود و شامل کلیه اطلاعات شخصی است و پس از آن مورد بررسی و تحقیق از بعد اجتماعی قرار می گیرد و در مورد اطلاعات وارد شده نیز تحقیق می شود تا تصمیم به اعزام افراد به زیارت عتبات عالیات گرفته شود و میزان استحقاق آن ها بر اساس ضوابط و مکانیسم خاصی تعیین می‌شود که مهم‌ترین آن نداشتن سابقه زیارت و عدم توانایی مالی و شرایط سنی است.

حوزه: برای انجام فعالیت های خود با چه نهادها و موسساتی در داخل و خارج لبنان همکاری دارید و از لحاظ مالی بودجه جمعیت چطور تامین می شود؟

در داخل لبنان ما با تمام نهادهای مذهبی، سازمان های غیردولتی و سازمان های مددکاری اجتماعی در حزب الله همکاری می کنیم. در عراق ما با عتبه حسینی همکاری داریم و در ایران هنوز با طرف و نهاد مشخصی همکاری انجام نشده و یا بهتر است بگوییم هنوز فرصت همکاری فراهم نشده است و در سوریه نیز با افرادی همکاری داریم.

از طرح ابتکاری جوانان لبنانی برای اعزام زائران به عتبات مقدسه تا درخواست همکاری با ایران

حسین الحرکه مدیر جمعیت زائر

جمعیت زائر یک جمعیت مستقل جوانان است که هیچ تامین کننده مالی ثابتی ندارد، بلکه تکیه بر جمع آوری کمک های مالی از طریق فعالیت های خود به طور هدفمند و واقعی دارد و از طریق کار گروهی متشکل از مهاجرانی در کشورهای مختلف اروپا، آمریکا، آفریقا، و برخی کشورهای عربی حضور دارند به جمع آوری کمک های مالی می پردازد.

خدا را حمد و شکر می کنیم که توانستیم اعتماد مردم و نیکوکاران و خیرین را که ان‌شاء الله دنیا از وجودشان هیچ وقت خالی نباشد، جلب کنیم و الحمدلله رب العالمین همیشه از خداوند توفیق می خواهیم تا کارها و فعالیت های ما و خلوص نیتمان فقط معطوف به خداوند متعال و اهل بیت (علیهم السلام) باشد و هر یک از کارهایمان را به نیت یکی از معصومین انجام می دهیم.

حوزه: جمله ای از امام موسی صدر وجود دارد که در صفحه اینستاگرام شما نیز در پستی به آن اشاره شده "ما از کشاورزی دفاع می کنیم که دوازده ماه زجر می کشد و بخشی از حقش به او داده می شود، از دانشجویی که با سردرگمی به آینده نگاه می کند، دفاع می کنیم". این عبارت چقدر در سرلوحه امور و فعالیت های جمعیت قرار دارد؟

جمعیت زائر از مردم است و برای خدمت به مردم از درون جامعه لبنانی هایی که نیازمند کمک هستند و در عین حال استوار و برای امرار معاش خود تلاش می کنند، تاسیس شده است. این جمعیت فضا و ساختاری دارد که شامل گروه های مختلف جوانان و دانشجویان می شود و پناه تمام نیازمندان است. جمعیت زائر همواره در حد امکانات و توانمندی های انسانی و مادی خود و در حد امکانات موجود تلاش می کند تا به بزرگترین گروه از نیازمندان جامعه کمک کند.

همچنین جمعیت همواره سعی می کند، جوانان را به فعالیت های خود جذب کند تا اوقات فراغت خود را با فعالیت های مهم پر کنند و به خداوند متعال نزدیک شوند و به مسیری دور از دین منحرف نشوند.

از طرح ابتکاری جوانان لبنانی برای اعزام زائران به عتبات مقدسه تا درخواست همکاری با ایران

در پایان این گفت و گو لازم است که به بخش دیگری از این جمعیت هم اشاره کنم و آن تاسیس محلی به نام دار العباس (ع) است که در طول سال در آن به احیا مجالس عزاداری و یاد و نام اهل بیت (ع) در آنجا پرداخته می شود. از دیگر برنامه های این جمعیت در مناسبت های مختلف برگزاری بزرگداشت یاد اهل بیت (ع) است و به مناسبت میلاد حضرت زینب(سلام الله علیها) برنامه جشنی با حضور خواهران و برادران لبنانی و مادر شهید مریم فرحات برگزار شد.

از شما برای انجام این مصاحبه تشکر می کنم و امیدواریم در صورت امکان درهای همکاری با ایران نیز برای انجام کارهای خیر و حمایت از نیازمندان برای اعزام به سفرهای زیارتی باز شود.

* علاقه مندان برای آشنایی بیشتر با فعالیت های جمعیت خیریه زائر به این آدرس در اینستاگرام مراجعه کنند: zayer_charity_association

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha