شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 996269
۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
تصاویر / درس اخلاق حجت الاسلام الهی در همدان

حوزه/ استاد درس حوزه با بیان اینکه رزق انسان تنها مسائل مالی نیست، گفت: بنا بر روایات ساعتی که انسان می تواند هر روز رزق خود در عرصه مختلف از خداوند دریافت کند، زمان بین الطلوعین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام محمد حسن الهی فر، شب گذشته در جلسه درس اخلاق که در حسینیه امام خمینی(ره) همدان برگزار شد، با تاکید بر اینکه گاهی اوقات انجام یک گناه توفیق بزرگی را از انسان می‌گیرد، اظهار داشت: گاهی از موارد، بد رفتاری با همسر و فرزندان باعث می‌شود که انسان نتواند کارهای خیر را انجام دهد همانند گرفته شدن توفیق خواندن زیارت عاشورا و یا رفتن به زیارت.

وی با بیان اینکه انسان موظف به اجرای تکالیف خود است، گفت: اگر فردی به درستی به تکلیفی که قدرت انجام آن را دارد عمل کند، پروردگار نیز در تکالیفی که انسان توانایی آن را ندارد، یاری خواهد رساند.

این کارشناس مذهبی با گلایه از اینکه انسان همیشه منتظر نوری برای هدایت است، اما به نشانه های الهی توجه نمی کند، مطرح کرد: زمانی که از تلویزیون قرآن پخش می شود، چرا عده‌ای سریعا کانال را عوض می کنند تا به طور مثال فوتبال نگاه کنند؟ ای کاش حداقل اجازه دهید چند آیه تلاوت شود و بعد این کار را انجام دهید.

وی با اشاره به اینکه شنیدن چند آیه همان نوری است که سال ها انسان در زندگی منتظرش است، گفت: انتظاری که خداوند از بشر در دوره غیبت حضرت حجت(عج) دارد این است که هر کس به اندازه وظیفه خود برای یاری دین خدا به میدان بیاید.

حجت الاسلام الهی فر با تاکید بر اینکه مومنان برای تقویت و کمک به دین باید با تمام وجود وارد صحنه شوند، یادآور شد: امام زمان(عج) در دوران غیبت کار خودش را به ما سپرده است و لذا لازم است تا اول وظیفه خود را تشخیص دهیم و سپس برای اجرای آن اقدام کنیم.

بین الطلوعین زمانی بهشتی است

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه رزق انسان تنها مسائل مالی نیست، عنوان کرد: بنا بر روایات ساعتی که انسان می تواند هر روز رزق خود در عرصه مختلف از خداوند دریافت کند، زمان بین الطلوعین است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه از اذان صبح تا طلوع آفتاب را بین الطلوعین می‌گویند، گفت: این ساعات نه جزو روز است و نه شب و همان طور که حرم مطهر امام رضا(ع) را قطعه از بهشت خوانده‌اند، این ساعات هم زمانی از بهشت بیان شده است.

وی ادامه داد: خداوند از سه کار در دنیا بدش می آید که آنها عبارتند از، قطره خونی که به ناحق ریخته شود، قطره غسلی که از زنا ریخته شود و کسی که بین الطلوعین خواب بماند و این تاکیدی بر اهمیت توجه به ساعات بین الطلوعین است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اگر نسبت به این زمان حساس باشیم، می توانیم در بین الطلوعین خانه خود را به قسمتی از بهشت تبدیل کنیم، خاطر نشان کرد: این زمان آنقدر مهم است که حتی گفته شده اگر مومنی بیدار نشود و بخوابد، شیطان هم او را انکار می‌کند و می گوید تو به درد من هم نمی‌خوری.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند عبادت در این ساعات باعث از بین رفتن بدی ها می‌شود، اظهار داشت: همان طور که فرد ورزشکار باید برای موفقیت در مسابقات هر روز تمرین کند، انسان مومن نیز باید از لحظات بین الطلوعین برای دریافت روزی و کسب درجات عالی بهترین استفاده را ببرد.

مگر می شود مومن از ذکر بسم الله غافل شود

حجت الاسلام الهی فر با این توضیح که مومن باید با "بسم الله" زندگی کند، ابراز کرد: گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم" برای انجام کارها به انسان توان می‌دهد و لذا نباید از ذکر آن غافل شد.

وی با اشاره به اینکه بسم الله آیه ای بود که به سلیمان داده شد، مطرح کرد: مگر می شود انسان مومن و متدین با این مسائل بیگانه باشد.

مادران فرزندان خود را با احکام دین آشنا کنند

وی با بیان اینکه بنابر روایات در آخر زمان مردم گروه گروه از دین خارج می شوند، یادآور شد: مهم ترین وظیفه مومنان در آخر زمان مراقبت از دین است تا مسیر را اشتباه نروند.

این استاد اخلاق تصریح کرد: در دوران فعلی و غیبت حضرت حجت(عج) این فقها هستند که در جامعه حضور دارند و لذا لازم است تا با رساله عملیه احکام دین ارتباط برقرار کنیم و از آن دور نشویم.

وی با اشاره به اینکه مادران به فرزندان خود احکام دین را آموزش دهند، گفت: طلاب و مبلغان به نسبت محل تبلیغ خودشان ۴۰ مسأله که اهالی آنجا مبتلا به آن هستند را جمع آوری کنند و در جمع مخاطبان خود بازگو کنند.

رضایت حضرت حجت(عج) در رضایت پدر و مادر است

وی خطاب به جوانان حاضر در جلسه با تاکید بر لزوم احترام به پدر و مادر، مطرح کرد: جوانان باید این نکته را بدانند که رضایت حضرت حجت(عج) وابسته به رضایت والدین از آنها است.

حجت الاسلام الهی فر با خطاب قرار دادن پدران، گفت: پدر خانواده لازم است تا تمام محبتش را به خانواده خود نشان دهد و با ابراز علاقه به همسر، با بوسیدن فرزندان و یا حتی درد دل کردن با فرزندان سعی کند تا این رابطه مستحکم تر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha