شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 996614
۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
حجت الاسلام برهان قلعه بالایی معاون پژوهش حوزه علمیه کرمانشاه

حوزه/ با وجود ابزارهای جدید و نو در علم، امروز مسأله تحقیق و پژوهش وارد مرحله دیگری از رشد و شکوفایی شده که امید است طلاب جوان بتوانند با بهره گیری از این ابزار هم علوم دینی را سریعتر به دنیا بشناسانند و هم از آنها در جهت رشد حداکثری تحقیق و پژوهش استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، حجت الاسلام برهان قلعه بالایی در یادداشتی، به مناسبت هفته پژوهش با عنوان «علم و تحقیق مقدم بر معرفت»، آورده است:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وجود نازنین علی ابن ابیطالب(علیه السلام) به کمیل بن زیاد فرمودند: یا کُمَیلُ ما مِن حَرَکَةٍ إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فیها إلی مَعرِفَةٍ ، فرمودند: کمیل هر حرکتی بخواهی در زندگی انجام بدهی حتما باید نسبت به آن فعل و آن کار شناخت داشته باشی و بدون شناخت واقعی هیچ کاری را نمی توان انجام داد.،اگر کلام متقن حضرت امیر(علیه السلام) را در عصر حاضر بخواهیم عملی کنیم، باید در تمام شئون زندگی شناخت داشته باشیم.

معرفت فرع بر علم و تحقیق است تا علم و تحقیق نباشد شناخت و معرفت حاصل نمی شود و از همین یک روایت می توان اهمیت پژوهش را در زندگی دریافت کرد و تمام شئون زندگی انسانی و برنامه های آن باید طبق شناخت و معرفت انجام شود.

اسلام دین ترغیب به شناخت و معرفت می باشد در هیچ دینی اندازه اسلام به فراگیری علم و تحقیق و پژوهش اهمیت داده نشده است، اسلام آموزش و فراگیری را از گهواره تا قبر و بر تمام انسانها از زن و مرد واجب دانسته است و فضیلت عالمان و پژوهشگران را بر کسانی که عالم نیستند، مانند فضیلت ماه شب چهارده بر دیگر ستارگان دانسته است، حوزه های علمیه از زمان اهل بیت(علیهم السلام) تا کنون پرچمدار علم و تحقیق بوده و میراثی بسیار غنی و غیر قابل تکرار در تاریخ بشریت به ارث گذاشته اند.

حوزه علمیه شیعه پر از مفاخر و بزرگان و محققانی است که بر تارک علوم انسانی بشریت می درخشند که از عصر ائمه معصومین(علیه السلام) بدون انقطاع حدود ۱۲۰۰ سال مستمر به کار علمی و پژوهشی مشغول بوده و تا زمان حاضر غنایی به وسعت این قرون متمادی دارد.

بر طلاب و شاگردان مکتب امام صادق(علیه السلام) واجب است، اولاً: این میراث غنی و بسیار ارزشمند را پاسداری بنمایند، دوماً: جهت بی اطلاعی دیگران این علوم را به زبان روز به دنیا صادر و آنها را به دیگران بشناسانند، سوماً: همان سلف صالح خود شب و روز خود را جهت ارتقاء و اعتلاء بر این علوم صرف نموده تا بتوانند این میراث گرانبها را به نسل بعد خود بسپارند.

باید توجه داشت که با وجود ابزارهای جدید و نو در علم، امروز مسأله تحقیق و پژوهش وارد مرحله دیگری از رشد و شکوفایی شده که امید است طلاب جوان بتوانند با بهره گیری از این ابزار هم علوم دینی را سریعتر به دنیا بشناسانند و هم از آنها در جهت رشد حد اکثری تحقیق و پژوهش استفاده وافر بنمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha