پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اعرافی

حوزه/ مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور گفت: بانوان باید عرصه های پیشرفت را در همه قلمروهای علوم اسلامی، فقه و اصول و خانواده پیش ببرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در همایش هفته پژوهش در جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: حوزه دارای دستاوردهای بزرگی بوده که ورود معارف الهی و نقش آفرینی در قلمرو بانوان و امتداد بین المللی حوزه در توسعه کمی حوزه های علمیه تاثیرگذار بوده است.
وی افزود: طلاب و حوزه های علمیه باید در ارتباط با جامعه نیاز دینی را برطرف کنند و به تولید نظریه ها بپردازند. حوزه باید در هر زمان تولیدات فکری و نظری را سخاوتمندانه ارائه کند.
مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در جامعه الزهرا(س) نیز این گونه است باید باب تحقیقات بنیادی را باز کرد و با صبوری پیش رفت، تحقیقات پیوسته یک بخشی از حوزه است و نباید مطلق کرد و از تحقیق کاربردی افراد را باز داشت و تحقیقات باید روز به روز پیشرفت کنند.
وی با بیان اینکه هفته پژوهش فرصتی برای توسعه علوم، معارف اسلامی و تعمیق اندیشه اسلامی به ویژه در حوزه بانوان است گفت: کاروان حوزه های علمیه در بیش از هزار سال از امتیازهای مهمی برخوردار بوده است که در بازشناسی و بازنمایی تاریخ درخشان ضعف داریم.
اعرافی تاکید کرد: در تاریخ هزار ساله حوزه های علمیه نقاط تابناک و درخشان وجود دارند، حوزه های علمیه هر جا بودند آبادانی و تحول و پیشرفت را به همراه آوردند.
وی با تاکید بر اینکه یک موسوعه و فرهنگ نامه جامعی برای حوزه های علمیه نداریم گفت: ده سال قبل طلبه ای در جامعه المصطفی مامور شد تا این فرهنگ نامه را تهیه کند ۱۲ جلد آماده شد ولی این کارها ابتدایی است.
این مقام حوزوی بیان داشت: آثار مختلفی در خصوص حوزه های علمیه وجود دارد که اینها منظومه نیست و پراکنده است و نگاه تحلیلی تاریخی که حوزه از چه ادواری گذشت و به کجا انجامید برخوردار نیست و ضعف پراکندگی و تحلیل جامع و کلان و طبقه بندی و مرحله بندی وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: به شکل تک نگارانه آثاری وجود دارد که قوت ندارد و این یکی از نقاط خلا است که باعث خلا طلبه ها و اساتید حوزه های علمیه شده است که باید در خصوص تمام حوزه های علمیه تحقیق صورت گیرد امروز اگر بخواهیم حوزه بغداد را از تاریخ حوزه های علمیه برداریم سقوط می کنیم آثار بزرگانی در چند قرن تولید علم کردند و افتخار آفریدند و سهم بزرگی در حوزه های علمیه دارند.این عظمت نیاز به تحلیل دارد.
اعرافی با بیان اینکه شناخت جامع و درستی از حوزه های علمیه نداریم گفت:پراکنده آثاری وجود دارد که کافی نیست کار پژوهشی کمی صورت گرفته است این تاریخ بزرگ امتیازی که دارد امتیازهای پژوهشی دارد و از نظر پژوهشی و علمی سابقه تاریخی دارند
وی بیان داشت: سنت های پژوهشی را باید پاس داشت فلسفه، اخلاق و فقه پژوهش را باید در نظر گرفت، سنن پژوهشی که در تاریخ بزرگان بوده است از اهمیت بسیاری برخوردار است.
این مقام حوزوی با تاکید بر اینکه ۱۰۰ پروژه مورد نیاز نظام در حوزه های علمیه انجام می شود گفت: این طرح ها از سوی حوزه های علمیه از سوی پژوهشگران در حال انجام است.
وی گفت: در حوزه فقه نظام نیز یک برنامه ای داشتیم که از ۱۰ اثر آن رونمایی شد.
مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه حوزه های علمیه در سطح ببین المللی نیستند گفت: ما بین المللی نیستم در حوزه بین الملل هم کاری نکرده ایم ما هیچ پژواکی در دنیای امروز به جز گفتمان انقلاب اسلامی نداریم.
وی تاکید کرد: باید در سطح بین المللی حوزه های علمیه را معرفی کنیم و به توسعه گفتمان انقلاب اسلامی بپردازیم.
اعرافی با اشاره به اینکه حضرات خدیجه(س)، فاطمه(س) و زینب کبری(س) حلقه هایی از زنجیره بسیار مقدس و دارای مشترکاتی هستند گفت: با اینکه هر کدام از این بانوان در یک برهه و مقطعی بودند وظایف ویژه ای داشتند اما همزمان از یک مشترکات و نقاط مشترک دارند.
وی ابراز داشت: یک نکته بسیار مهم در زندگی این بانوان وجود دارد که هر کدام نقطه عطف در پیچ تاریخی بودند، سه بانویی که در سه نقطه عطف تاریخی نقشی راهبری و درجه یک ایفا کردند این بسیار مطلب مهمی است.
این مقام عالی حوزه با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) را نمی شود به این سادگی تفسیر کرد گفت: ایشان در دوره بعثت پیامبر اسلام، راه توحیدی را پیش گرفت این بانو با بینش و درک خود حس کرد و و پیشاپیش حوادث را حدس می زد و او را آماده فداکاری می کرد.
وی گفت: در دوره ای که حضرت خدیجه(س) در پایه ریزی بنیان اسلام نقش آفرین بود کاملا متمایز و منحصر به فرد و همراه با یک بصیرت بالا و دارای رویکرد نگاه به آینده بود.
اعرافی خاطر نشان کرد: ایشان یک انسان معمولی بود که او را به این مسیر می کشاند ایشان دارای رویکرد عمیق استراتژیک و فهم دقیق از حوادث عصر خود بود و در نقطه عطف تاریخی راهبر و آینده نگر و بنیانگذار بود دیگران را به حرکت وادار می کرد.
وی با بیان اینکه نقش آفرینی حضرت زینب(س) برای همه ما روشن است گفت: غروب عاشورا را در نظر بگیرید از سرو روی کربلا و جهان اسلام و آینده جریان هدایت بشر و امامت می بارید و با تحلیل های عادی و معمولی آینده روشنی دیده نمی شد یک راهبر بزرگ استراتژیک بود که به عمق توجه داشت و می دانست که در این سراسر تاریخ آینده روشن و رو به پیش وجود دارد این عمق و استراتژیک در غروب عاشورا می بینیم.
مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: حضرت زینب(س) قهرمانی بود که در دوره ای از زمان کسالت امام سجاد(ع) نیابت تام و ولایت ظاهری پیدا کرد و بحران و کاروان بشریت را مدیریت کرد و خاندان پیامبر و خط امامت را مدیریت کرد در روزهایی که از سر روی عالم غم و ناامیدی بود محور آینده روشن و تغییر دهنده همه معادلات شد.
وی گفت: این بانو در مجلس ابن زیاد و یزیدیان به ظاهر زنی اسیر و ماتم زده بود که سختی های جان کاه و دردآور را با پوست خود درک کرده بود ولی این زن با همه این مصیبت ها قهرمان و آینده نگر است آنهایی که تاریخ را می فهمند، می دانند که در واقع زینب(س) قهرمانی بود که دستگاه بنی امیه را در چنگ گرفت و آنها را به اسارت روح و دانش و معرفت خویش درآورد.
آیت الله اعرافی اضافه کرد:اگر آن نقش نبود بالقوه عاشورا به قتلگاه نهایی خط ولایت و هدایت بشرتبدیل می شد.
وی با اشاره به نقش راهبری حضرت فاطمه(س) گفت: اگر این جامعه را تحلیل کنیم می شود از ابعاد مختلف سخن گفت همه ما به این اندازه می دانیم که مدینه پس از غروب پیامبر اسلام به سه قسمت تقسیم شد جامعه وادادگی پیدا کرد و اکثریت وارد دالان تاریک و فضای غوغاگرانه و ناپسند بودند.
مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: در فضای فتنه آلود می توانست تاریخ امامت محو شود و همه نشانه های ولایت از تاریخ حذف شود در این نقطه عطف می بینیم که فاطمه زهرا(س) یگانه عالم است اما در نگاه معرفتی فاطمه نقش تاریخی و راهبری عمیق را ایفا کرد در حالی که تنهای تنها بود.
وی تاکید کرد: این وجه مشترک سه بانو است که برای همه مسلمانان و پیروان اهل بیت و به ویژه حوزه های بانوان شناخت این سه بانو به عنوان قله های بشریت بسیار مهم است و این یکی از ویژگی های این سه بانو است و نگاه بلند و ایفای نقشی عمیق در تاریخ دارد.
اعرافی خاطر نشان کرد: همه زنان و مردان عالم مدیون این سه بانویی هستند که در ترسیم آینده به شکل شگفت انگیز نقش آفرینی کردند باید راه و رسم اندیشه آنان را پاس بداریم به ویژه حوزه های بانوان در این مسیر گام های بزرگ بردارند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha