دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست علمی بررسی حکم فقهی کرونا

حوزه/ تعبیر ارزشمند مقام معظم رهبری که «واکسیناسیون عمومی مسئله بسیار مهمی است که حتما بایستی انجام بگیرد» دلالت بر لزوم فراگیر شدن واکسیناسیون در میان جامعه دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی سجادی در نشست علمی «بررسی حکم فقهی کرونا» که با حضور اساتید و طلاب مدرسه شهابیه جامعه المصطفی، در این مدرسه در قم برگزار شد، با اشاره به پیشینه واکسن در زندگی بشر، اظهار نمود: از آن رو که بیماری های واگیردار هر از چندی جهان بشری را تهدید می کند، همواره پزشکان در صدد کم نمودن این تهدید با تقویت سیستم ایمنی بدن و داروهای مورد نیاز بدن بوده اند.

وی افزود: روش واکسیناسیون عمومی که نزدیک به یک قرن است که مورد استفاده قرار گرفته، تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ به این شکل که ویروس به بدن شناسانده می شود تا آمادگی لازم را در مقابله با آن و ایمنی سازی خود به دست آورد.

این کارشناس فقهی و احکام، با اشاره به تهدید کنونی جهان با ویروس واگیردار کرونا، بیان نمودند: استفاده از ویروس ضعیف شده، ویروس غیرفعال یا کشته شده،mrna و dna؛ چهار روش کنونی ساخت واکسن کرونا به شمار می رود. هر کدام از این روش های واکسن سازی مزایا و معایبی دارند که در انتخاب واکسن مورد نظر باید به آن دقت نمود.

حجت الاسلام والمسلمین سجادی، با اشاره به تفاوت بین واکسن های ساخته شده در داخل کشور و بیرون از کشور، اظهار نمودند: ایران، بیش از پنجاه سال در زمینه ساخت و استفاده از واکسن سابقه پزشکی دارد. افتخار ساخت واکسن کرونا توسط متخصصان ایرانی تا آن اندازه ارزشمند است که حضرت مقام معظم رهبری، تولید واکسن ایرانی کرونا را در کنار افتخاراتی مانند ایستادگی ملت در دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی ایران برشمردند.

وی اضافه نمود: تعبیر ارزشمند مقام معظم رهبری که «واکسیناسیون عمومی مسئله بسیار مهمی است که حتما بایستی انجام بگیرد» دلالت بر لزوم فراگیر شدن واکسیناسیون در میان جامعه دارد که تنها با مشارکت بخشی از آحاد ملت محقق نخواهد شد، به خصوص آن که نخستین افرادی که اقدام به تزریق واکسن داخلی کردند، عوامل ساخت واکسن، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و مسئولان بلند پایه کشور بودند که نشان از اعتماد بالای آنها به واکسن ایرانی دارد.

این کارشناس فقهی، آمار بسیار پایین کنونی از مبتلایان روزانه کشور و وضعیت رنگ بندی کنونی کشور را نشان از تأثیرگذاری عیان واکسیناسیون عمومی در وضعیت سلامت جامعه دانست که هرگونه شک و تردید در تأثیرگذاری واکسن در جامعه را از بین می برد و خاطرنشان نمود: در وضعیت فعلی که رسانه های مغرض، جریان فکری جوامع بین المللی و تا حدودی جامعه ما را رقم زده یا مخدوش می کنند، باید با جهاد در همه عرصه ای از جمله ادای دین به نظام و مردم، از خود و دیگران را گزند فتنه ها مصون داریم.

وی، در پایان، با بیان این که اصل طب اسلامی، پشتوانه و تأییدیه ای در میان بسیاری از مراجع تقلید ندارد و حتی مقام معظم رهبری، کلمه ای در رد یا اثبات آن نفرموده اند که نشان گر آن است طب کنونی سنتی را نباید به اسلام و در نهایت به خداوند متعال منتسب کرد؛ هرچند این نوع از طب، دارای مزایای انکارنشدنی و تأثیر به سزایی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها دارد.

گفتنی است: به دلیل حساسیت و نیاز به طرح دقیق موضوع واکسن و پاسخ به شبهات و سوالات طلاب غیرایرانی حاضر در نشست، بررسی ریشه های فقهی واکسن و تبیین پاسخ مراجع عظام تقلید به استفتائات در موضوع واکسن و به خصوص واکسن کرونا به جلسه آینده موکول شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • naji IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    چرا این آقا فکر میکند واکسن کرونا مثل واکسن های قدیمی خوب است؟ این واکسن ها در حال آزمایش هستند و لذا عوارض و مرگ در پی دارد مگر شما میخواهید مردم را بکشید؟!پدر59ساله من دوروز بعد از واکسن دوم فوت شد عموی61ساله من25روز بعد از واکسن اول فوت شد پسرخاله 40ساله من 10روز بعد از واکسن دوم فلج شده باز هم میگویید واکسن خوب است ؟! رهبر انقلاب هم فریب مرندی که 18سال در امریکا بود و بیکباره و غیر منتظره و مصاذف با کرونا وارد ایران شد خورده است