دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست خبری آسیب شناسی وضع موجود اقتصاد و ارایه راهکارهای برون رفت

حوزه/ دکتر توکلی ساختار بودجه ریزی در کشور را دارای آسیب هایی برشمرد و تصریح کرد: دانش اقتصادی مورد استفاده در کشور ما دانشی غیربومی و عاریتی می باشد که در ایران به دلایل مختلفی کارآمدی لازم را نداشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر محمدجواد توکلی استادیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) صبح امروز در نشست علمی با موضوع «آسیب شناسی وضع موجود اقتصاد و ارائه راهکارهای برون رفت» که در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه و با همکاری خبرگزاری حوزه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: اگر بخواهیم در مورد اقتصاد ایران بحث کنیم هم باید ظرفیت ها و نقاط قوت آن را بررسی کنیم و هم به چالش های آن بپردازیم.

وی افزود: ما یک نظام تولید دانش داریم و هم در بخش اجرایی و عینی دارای توانی می باشیم؛ در هردوی این بخش ها کشور ما دارای ظرفیت هایی است.

توکلی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سطح رفاه عمومی بالا رفته است، اظهار داشت: با این وجود در مورد نوع توزیع این رفاه با چالش هایی روبرو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دانش اقتصادی مورد استفاده در کشور ما دانشی غیربومی و عاریتی می باشد که در ایران به دلایل مختلفی کارآمدی لازم را نداشته است.

استادیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تأکید بر وجود ساختار نامتوازن در اقتصاد ایران بیان داشت: متأسفانه مراکز اقتصادی کشور در طول چند دهه گذشته تحت مدیریت افرادی بوده اند که تخصص اقتصادی لازم را نداشته اند.

وی تصریح کرد: در نظام دانشی عاریتی یک علم گرایی مفرط وجود دارد که عمدتاً از نوع نئوکلاسیک و نئولیبرالیستی است.

توکلی عدم اصلاح ساختاری را از علل ایجاد وضعیت اقتصادی موجود برشمرد و تأکید کرد: ریل گذاری غلط و شوک درمانی متأسفانه بجای درمان مشکلات اقتصادی به ایجاد بحران های اقتصادی می انجامد.

وی عدم باور به توان داخلی و نبود فرهنگ کار را از دیگر عوامل ایجاد مشکلات اقتصادی در ایران دانست و گفت: متأسفانه در عمل، فرهنگ دلالی و پشت میز نشینی در کشور ما ترویج یافته است و ساختار اقتصاد ما بیشتر به نفع بازرگانی و دلالی تمام شده و به تولید توجه چندانی ندارد.

استادیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: در طول ۴۰ سال اخیر نرخ نقدینگی در کشور ۱۵ هزار برابر شده و این در حالی می باشد که حجم تولید فقط به ۵ برابر رسیده است.

وی عنوان داشت: یکی از راهبردهایی که می توان روی آن فکر کرد تبدیل بانک های خصوصی به دولتی است.

توکلی ساختار بودجه ریزی در کشور را دارای آسیب هایی برشمرد و تصریح کرد: گسستگی بودجه از برنامه های توسعه، اتکای بودجه به نفت، کسری مزمن بودجه، سهم بالای بودجه جاری، سهم کم مالیات در بودجه و سهم کم بودجه عمرانی از اشکالات موجود در ساختار بودجه کشور است.

وی ایجاد بانک های خصوصی را از ریل گذاری غلط اقتصادی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: بانک محل تولید نیست و فقط می تواند محل ایجاد رانت شود.

استادیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، افزود: از راهبردهای اصلاحی برای مواجهه با آسیب های نظام اقتصادی کشور، ایجاد شفافیت اقتصادی از طریق اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتی، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و حمایتی، اصلاح نظام بودجه ریزی و عدول از سیاست های شوک درمانی را می توان نام برد.

توکلی با اشاره به سیاست های توسعه ای کره جنوبی، گفت: یکی از این سیاست ها جلوگیری از واردات کالاهای لوکس بوده است؛ اما در کشور ما در طول سال های اخیر این نوع واردات به حجم بالایی رسیده است.

وی افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط اصلاً به صلاح اقتصاد ایران نیست و ثبات بازار را از بین می برد و یک شوک جدید به آن وارد خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha