شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمدعلی کی‌نژاد

حوزه/ رئیس اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: سند الگو به رشد و بالندگی انسان، عدالت اجتماعی و اقتصادی، انتفاع انسانیت، ایجاد روابط انسانی، ایجاد دنیایی آباد و آزاد و ایجاد حکومتِ حق، به طور ویژه توجه دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمدعلی کی‌نژاد، در گفت و گویی الزامات فرهنگی را لازمه تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانست و گفت: مقام معظم رهبری، دهه چهارم انقلاب اسلامی را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند و برای تحقق این هدف، تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مطرح کردند.

استاد دانشگاه صنعتی سهند ادامه داد: یکی از حوزه‌های مهم و تأثیرگذار در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بُعد فرهنگی است. از نظر سند، فرهنگ عمومی، سنگ بنا و محور پیشرفت و توسعه همه‌جانبه است و بدون توجه به آن تمام تلاش‌ها برای رسیدن به اهداف و پیشرفت مدنظر الگو ناکام خواهد ماند.

وی با تبیین معانی واژگان به کار رفته در نام سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: الگو، مدل یا نظریه‌ای است که موجب تغییر و اصلاح از وضع موجود به وضع مطلوب می‌شود و اهداف پیشرفت را بر اساس مواضع و اصول تعریف شده تبیین و راهبری می‌کند. واژه اسلام، مُبَین این معناست که مبانی نظری، فلسفی و انسان‌شناختی اسلامی بر الگو، تأثیرگذار است و آموزه‌های آن، یکی از ارکان اصلی است. واژه ایرانی، بیان‌کننده شرایط مختلف کشور ایران و اختصاص الگو به آن است. واژه پیشرفت نیز به معنای فرآیند حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است و با مفاهیمی چون توسعه به مفهوم رایج غربی کاملا متفاوت است.

رئیس اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه گفت: سند الگو، با توجه به ماهیت و تعریف خود الزامات خاصی دارد که یکی از موارد بسیار مهم و مؤثر آن، الزامات فرهنگی است. فرهنگ مثل هر مقوله اجتماعی دیگری نیازمند مدیریت و مهندسی است و نگاه الگو به آن، نگاه معقولِ اسلامی و به دور از هر گونه افراط و تفریط است. در مقوله فرهنگ، رفتار حکومت باید دلسوزانه و مثل باغبان باشد تا اقدام لازم را به موقع انجام دهد.

کی‌نژاد ادامه داد: فرهنگ ملت، منشأ عمده تحولات است و عوامل گوناگونی در فرهنگ اثر می‌گذارد. عاملی که ملتی را به خواب و رکود یا حرکت و ایستادگی، به تحرک و فعالیت تولیدی و یا به بیکارگی و خمودی وا می‌دارد، فرهنگ ملی است. فرهنگ، محصول تعریف جمعی از جامعه است و در همه حرکات و تحولات و عناصر تشکیل‌دهنده هویت جامعه، اثرگذار است. با این حال، خود فرهنگ نیز دستخوش تغییر است و با مدیریت و تغییر عوامل اثرگذار، دچار تغییر می‌شود.

وی در پایان با اشاره به مهمترین ویژگی های سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: سند الگو که اعتلای فرهنگ را هدف اصلی خود قرار داده است به الزامات آن همچون رشد و بالندگی انسان، عدالت اجتماعی و اقتصادی، انتفاع انسانیت، ایجاد روابط انسانی، ایجاد دنیایی آباد و آزاد و ایجاد حکومت حق به طور ویژه توجه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha