سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست تخصصی و مشترک بین اساتید حوزه و دانشگاه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه

حوزه/ نشست یک روزه تخصصی «بررسی امکان تحقق علم دینی» در کرمانشاه با حضور حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در جمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمانشاه، به مناسبت هفته «وحدت حوزه و دانشگاه» و به همت مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی استان، نشست تخصصی و مشترک بین اساتید حوزه و دانشگاه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در خصوص موضوع «بررسی امکان تحقق علم دینی» برگزار شد.

وی گفت: به بیان یکی از دانشمندان غربی، ابن سینا حرف نو زده که این حرفها دیگر در حوزه فکری ارسطو نیست، یعنی متفکران ما از میراث گذشتگان، غربی حتی بعد هندی ها استفاده برده و اهل فکر و ایده پردازی بوده اند.

وی در ادامه در خصوص دوست داشتن علم و جایگاه رفیع آن در میان سطوح جامعه، افزود: از آنجا که در دوره های بنی مروان برخی ایرانی ها هم در سپاه اسلام شرکت داشتند، وقتی بدنبال حمله به برخی کشورها وارد منطقه ای می شدند، کتابخانه ها را آتش نمی زدند، بلکه از کتاب هایی که به دست آورده بهره علمی برده و در بغداد یا در سایر شهرها به تولید علم می پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهار داشت: همین دانشگاه جندی شاپوری که در دزفول بود، درسته که در زمان هارون الرشید تعطیل شد، ولی دانشگاه های دیگری به عنوان «دارالعلم، دارالحکمه» راه اندازی کردند.

استاد فلسفه اسلامی با اشاره به اینکه بزرگان ما با اندیشمندان غرب یا شرق تعامل می کردند، خاطر نشان کرد: علوم شرقی هم هند، چین، مصر و ایران باستان، در آثار سُهر وردی از آثار فلاسفه ایران باستان وجود دارد، اعم از فلسفه خسروانی یا پهلوی که به هر حال یک فلسفه ای بوده است.

در پایان جلسه به صورت پرسش و پاسخ به صورت چهره به چهره استاد با شرکت کنندگان به پایان رسید.

لازم بذکر است در این جلسه افزون بر مدیریت حوزه‌ علمیه استان کرمانشاه، رؤسای دانشگاه‌های رازی، آزاد، پیام نور، دانشکده علوم قرآنی نیز حضور داشتند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha