شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
مراسم سالگرد رحلت آیت‌الله مصباح یزدی

حوزه/ مرحوم آیت الله مصباح یزدی، حقیقتاً به عنوان یکی از عالمان تراز اول کشور در زمان حیات پربرکت خویش در جایگاه عمار ولایت، نقش مهمی در راستای جهاد تبیینی و بصیرت افزایی در جامعه اسلامی ایفا کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله مصباح به اذعان دوست و دشمن، از آبرو و اعتبار خویش در مسیر تبیین و روشنگری جامعه و به خصوص نسل جوان حوزوی و دانشگاهی مایه گذاشت و برای خدا و در راه رضای او از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

این فراز از پیام مقام معظم رهبری در پی ارتحال این عالم مجاهد، بسیار پرمعنا و قابل توجه است: " ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار، و در حضور انقلابی در همه‌ی میدان هائی که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسایی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلندمدت است. "

اندیشه و تفکر مرحوم آیت الله مصباح آن چنان ممتاز و رفیع و هدایتگر است که به تعبیر رسا و زیبای آیت الله العظمی جوادی آملی، اندیشه‌های ایشان، آبروی علمی کشور است و لذا همگان باید در تبیین و معرفی دیدگاه‌ها و نظرات و اندیشه ایشان همت مضاعفی به خرج دهند.

از سویی همان طور که آیت الله محمود رجبی، رئیس فعلی مؤسسه امام خمینی (ره) نیز بیان داشته در وصف ایشان باید این عبارت معروف را به کار برد؛ ""العبد المطیع لامر مولاه"و جالب این که چنین عباراتی بر روی سنگ قبر استاد ایشان مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت و نیز سنگ قبر خود آیت الله مصباح نقش بسته است، تا همگان برای همیشه تاریخ به خاطر داشته باشند که بندگی خالصانه در مسیر رضای خدا، انسان را به چه سعادتی نائل می‌کند چنان که عالمانی این چنین به این جایگاه رفیع دست یافتند.

آیت الله رجبی همچنین در توصیف استاد خویش تأکید می‌کند: " معیار و شاخصی که بنده در تمام مدت آشنایی با ایشان از این علامه بزرگ دیده بودم این بود که می‌گفتند "چه کنم که خدا بپسندد" و این موضع‌گیری را در تمام امور از جمله سیاسی، اداری، فرهنگی و غیره داشتند و وقتی از ایشان راهنمایی درخواست می‌شد، می‌گفتند باید این راهنمایی به گونه‌ای باشد که اگر خدا گفت چرا چنین گفتی پاسخ داشته باشم.

مرحوم آیت الله مصباح بر اساس چنین رویکرد موحدانه ای در سنگر جهاد تبیینی و روشنگری آحاد جامعه و به خصوص نسل جوان، جانانه و شجاعانه در وسط میدان نقش آفرینی می‌کرد و گرچه بیشترین توهین‌ها و هتاکی‌ها به ایشان از سوی برخی افراد و جریان‌ها وارد می‌شد، اما در عزم و اراده حضرت استاد خللی وارد نمی‌شد، چرا که ایشان به طور جد معتقد بود که کار برای خدا اصل و اساس است و سختی‌ها و فشارها را باید به جان خرید تا در مسیر تحقق هدف متعالی گام برداشت.

یکی از شاخصه‌های مهم در مجاهدت فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مرحوم علامه مصباح این بود که ضمن عنایت به اصل به روز بودن و مخاطب شناسی، مُدام نسبت به رصد شبهات، تهاجمات و تحریفات اقدام می‌کرد و همچنین دوستان و نزدیکان خود را به تقویت بُعد تفکر و اهتمام نسبت به جهاد فرهنگی و رسانه‌ای برای پاسخ به این سوالات و شبهات ترغیب می‌فرمود. با این حال در واپسین لحظات حیات دنیوی خطاب به اطرافیان و نزدیکان خویش به صراحت گفت که: " آنچه می‌گویم حاصل عمر من است، هر جا برای خدا کار کردی ضرر نکردی".

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha