دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام میرباقری

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: غرب از خدا جدا شد و به خاطر همین جدایی، اخلاق را نیز از دست داد و پس از آن یک سری فیلسوف ضعیف الفهم می خواهند در نظام غیر خدایی، اخلاق را احیا کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری شب گذشته در مراسم عزاداری مدرسه فیضیه گفت: مهمترین معرفتی که ما نسبت به خداوند داریم، معرفت توحیدی است.

وی افزود: خداوند هیچ کسی را به دنیا نیاورده است و والد کسی یا چیزی نیست؛ خداوند یکه و تنها است و هرچه از او جداست، غیر و صفت معکوس است؛ یعنی اگر خداوند حی است همه ما میت هستیم.

رئیس  فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: اگر خدا قوی است و ما ضعیف، یعنی اینکه ما در عین تصور قدرتی که داریم نیز در مقابل خدا ضعیف هستیم؛ وقتی که خداوند به ما خطاب می کند که همه شما در مقابل خدا فقیر هستید، به این معنی است که هیچ چیزی در مقابل خدا، موجودیت ندارد.

وی گفت: همه انسان ها طالب اسما و صفات الهی هستیم، ولی بنده هیچ گاه نمی تواند به این حد برسد؛ در دعای عرفه می خوانیم که ای خدا، چگونه در مقابل تو طلب عزت کنم، درحالی که تو مرا ذلیل آفریدی؛ البته این ذلتی که خدا ما را در آن قرار داده است، عین عزت است، زیرا خدا ما را به خود نسبت داده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: اولین عنوان عبودیت، خلع مالکیت است، زیرا عبد زمانی عبد است که خود را شریک خدا نمی داند؛ تفاوت ما نسبت به حضرت حق این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم در مقابل خدا، فقیر و ذلیل و میت هستیم.

وی افزود: نکته این است که اگر به ما گفته اند که در مقابل دشمنان اعلام ذلت نکن و عزیز باش این است که ما نسبت به افراد دیگر فقیر نیستیم و تنها در مقابل خداوند اعلام فقر می کنیم.

رئیس آکادمی علوم اسلامی بیان کرد: اینکه ما همیشه به دنبال مادیات هستیم و وقتی به آن مطلب می رسیم به دنبال مطلوبات دیگر می رویم به این دلیل است که طلب حقیقی ما این مطلب نبوده است و در واقع هیچ چیز مادی نیست که همیشه ما را به خود وابسته نگاه دارد.

وی گفت: آن چه انبیا از ما می خواهند چیزی بالاتر از فطرت ما نیست؛ زیرا انسان ها با خداوند در فطرت خود میثاق هایی داشتند که پیامبران می خواستند این میثاق را برای ما یادآوری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: نکته دیگر آن است که انسان نمی تواند نسبت به خدایی که او را خلق کرده است بی تفاوت باشد؛ مگر وقتی که خداوند بخواهد او را به چنین روزی بیاندازد.

وی افزود: هرچه از خداوند می خواهیم باید از طریق اسمای حسنی باشد؛ در فطرت ما این اسمای حسنی وجود دارد؛ اینکه خداوند از ما می خواهد از بیگانگان چیزی نخواهیم به این دلیل است که هرچه هست از خداست و آنها چیزی ندارند که شما به دنبال آنها هستید.

رئیس  فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: اگر باید در مقابل خداوند تواضع کنیم و به او دل ببندیم و راضی باشیم به این دلیل است که او سمیع است و می شنود و به ما جواب می دهد و دیگران هیچ چیزی ندارند که ما بخواهیم مطالب خود را از سوی دیگران دنبال کنیم.

وی گفت: اگر طبیعت نیز به ما گندم می دهد مجیب اصلی خداست، زیرا این خداست که این روابط را ایجاد کرده است و اگر دوستی، کاری برای ما انجام می دهد به خاطر این است که خداوند می خواهد که این کار انجام شود و به همین دلیل است که وقتی این رابطه در روز قیامت قطع می شود دوست از دوست و فرزند از مادر فراری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: نکته دیگر آن است که اگر دیگران داشتند و می دادند، در این داد و ستد طمع داشتند و ما را ذلیل می کردند؛ تنها خداست که ما را نگاه می دارد و به ما کرامت می دهد.

وی افزود: الله، کسی است که صاحب اسمای الهی است و همه انسان با اسمای او موجود هستند و در حرکت هستند؛ نکته دیگر آن است که وقتی از خدای خود چیزی را طلب می کنند، خداوند، کریمانه می دهد؛ نکته دیگر آن است که وقتی که به خداوند متصل شدیم، معتصم و خدایی می شویم.

این استاد حوزه گفت: پشت سر کلمه «لااله الا الله» یک جنگ بزرگ تاریخی ایجاد شده است؛ همه جنگ هایی که پیامبر (ص)و امام علی(ع) و امام حسین(ع) انجام دادند همگی بر سر همین نظام توحیدی است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: غرب از خدا جدا شد و به خاطر همین جدایی، اخلاق را نیز از دست داد و پس از آن یک سری فیلسوف ضعیف الفهم می خواهند در نظام غیر خدایی، اخلاق را احیا کنند.

وی افزود: همه صفات کریمه از خداست و اخلاق در خارج از این محیط بازی است؛ کسی نمی تواند منهای خدا، خوب و بد را تعریف کند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha