شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین واعظی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بر لزوم تقویت مهارت های ارتباطی تاکید کرد و گفت: امروز اصل دین داری و مذهب وجود دارد؛ اما ذائقه های فرهنگی تغییر کرده و بر این اساس، یک مبلغ موفق باید مهارت ارتباط با مردم در شرایط جدید را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین واعظی پیش از ظهر امروز در دومین همایش تجلیل از گروه های تبلیغی که در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با قدردانی از فعالیت گروه های تبلیغی، اظهار داشت: امیدواریم این حرکت روز به روز توفیقات بیشتری داشته باشد و عرصه های مختلف نیازمند تبلیغ دینی توسط گروه های تبلیغی پوشش داده شوند. 

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه در تاریخ تشیع به سه جهت اصلی درخشش داشته اند، ابراز داشت: در جهت نخست، پرورش عالمان ربانی شغل سلف صالح ما از گذشته بوده و حوزه ها مهد اخلاق و تدیّن بوده اند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که وجه دوم درخشش حوزه های علمیه در زمینه تبلیغ دینی است، گفت: حوزه های علمیه همواره در تربیت واعظان و مبلغان موفق بوده و این افراد همواره در ارتباط حوزه با بدنه مردم نقش موثری ایفا کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به اینکه وجه سوم درخشش حوزه در زمینه خدمت رسانی روحانیت و حوزه های علمیه به مردم بوده ، ابراز داشت: در گذشته این خدمت رسانی در قالب مقابله با متعدیان منطقه ای و حکام ظالم، ارائه خدمات دینی و اجتماعی است.

وی تصریح کرد: امروز با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط محیطی تغییر یافته است و سه فعالیت اصلی روحانیت در شرایط جدیدی قرار گرفته اند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در دوره انقلاب اسلامی، کمترین نگرانی نسبت به کارکرد پرورش عالمان ربانی وجود دارد اما دو وجه «تبلیغ دینی» و «خدمت رسانی به مردم و کارکرد اجتماعی روحانیت» در شرایط جدیدی قرار گرفته اند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه روحانیت در پیش از پیروزی انقلاب در بستر حاکمیت نبود و پیوند با قدرت سیاسی نداشت، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، میزان پذیرش اذهان مردم از روحانیت نسبت به گذشته متفاوت شده است.

وی با بیان اینکه روحانیت در گذشته در ساحت محکومیت و امروز در ساحت حاکمیت قرار گرفته است، ابراز داشت: این مسئله درجه انتظار مردم از روحانیت را ارتقا می دهد و بر این اساس روحانیت شیعه در زمینه ارائه خدمات اجتماعی و تبلیغی در شرایط محیطی جدیدی قرار گرفته است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ایفای نقش روحانیت در شرایط جدید نیازمند هوشمندی محیطی، نیازسنجی، مخاطب شناسی، تحلیل عمیق، خلاقیت و ابتکارهای نوآورانه تبلیغی و اجتماعی است.

*اکتفا نمودن به تبلیغ سنتی غفلتی بزرگ است  

حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: امروز اگر فقط به تبلیغ سنتی اکتفا کنیم و گونه های دیگر ارتباطات دینی، معنوی و اخلاقی با جامعه را کنار بگذاریم، نشان داده ایم که  در درک شرایط اجتماعی معاصر دچار خطا و غفلت شده ایم.

*باید در فضای مجازی نقش آفرینی کنیم

وی با بیان اینکه تشکیل گروه هایی تبلیغی یک ابتکار است، ابراز داشت: ما نیازمند ابتکار  در فضای مجازی و شیوه های نوین تبلیغی هستیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همچنین در مسئله وجه ارتباطی با مردم و ارائه خدمات اجتماعی باید دنبال جهت گیری های جدید باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در ادامه به بحث رعایت الزامات اخلاقی در حوزه تبلیغی اشاره داشت و گفت: هرگونه فعالیتی الزامات اخلاقی خاص خود را دارد و نسبت به این مسئله باید اهتمام جدی داشت.   

*ذائقه فرهنگی جامعه تغییر کرده است

وی بر لزوم تقویت مهارت های ارتباطی تاکید کرد و ابراز داشت: امروز فرهنگ و ذائقه فرهنگی مردم تغییر کرده است؛ نوع رفتار حاکم، پسندها و ناپسندهای عرفی امروز با گذشته بسیار متفاوت است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم افزود: امروز اصل دینداری و مذهب وجود دارد اما ذائقه های فرهنگی تغییر کرده و بر این اساس، یک مبلغ موفق باید مهارت ارتباط با مردم در شرایط جدید را داشته باشد. 

حجت الاسلام والمسلمین واعظی همچنین بر لزوم زمان شناسی نیز تاکید کرد و گفت: باید رسالت تاریخی خود را در این عصر و زمان بشناسیم و می توان فعالیت گروه های تبلیغی را نشان دهنده زمان شناسی و احساس مسئولیت دانست. 

وی در ادامه با بیان اینکه نیت خالص و توجه به ذات اقدس الهی خمیرمایه توفیق طلبه است، ابراز داشت: مبلغان باید نگاه رحیمانه، اعتقاد قلبی و باور درونی به مردم داشته باشند و برای هدایت آنها دل بسوزانند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: اگر دیدگاه ما این باشد که مردم تا زمانی که با ما هم عقیده هستند، آدم های خوبی هستند؛ اما هنگامی که به جای اقبال، ادبار کردند پس مردم بدی شده اند، نشان دهنده ضرورت تجدیدنظر در دیدگاه های ما است.

*در عرصه تبلیغ نباید طلبکار مردم باشیم 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه همواره باید نگاه شفقت آمیز به مردم داشته باشیم، اظهار داشت: حضرت رسول(ص) برای امت خود دل می سوزاند و حالت شفقت داشت؛ در کار تبلیغی اگر عاشق مردم باشیم و طلبکار مردم نباشیم، موفق خواهیم بود.  

*بزرگی فروشی از سوی روحانیت به دور از آداب دینی است  

حجت الاسلام والمسلمین واعظی همچنین بر لزوم احترام گذاشتن به مردم و احترام نخواستن از مردم تاکید کرد و ابراز داشت: برخی از روحانیونی که دارای منصبی در استان ها هستند، بزرگی به مردم می فروشند که بسیار دور از آداب دینی و تاثیرگذاری اجتماعی است.

وی افزود: مردم همواره در برابر علم، فضیلت و تقوا خاضع هستند و تشییع پیکر علمای بزرگ نشان می دهد که مردم همواره پیرو روحانیت بوده اند و هستند.

*رفتار تحکمی در پذیرش دین واکنش منفی دارد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی همچنین بر لزوم فقدان زبان تحکمی با مردم تاکید کرد و گفت: دین امر درونی است و در عرصه تبلیغ باید با درون افراد کار کرد؛ درون افراد باید پذیرای تبلیغ باشد و زبان تحکمی و رفتار عامرانه و برخوردهای خشن و طلبکارانه واکنش منفی دارد. 

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بر لزوم حق مداری و منصف بودن مبلغان تاکید کرد و گفت: همدلی، صبوری، منصفانه رفتار کردن و متعصبانه موضع نگرفتن در تسکین و جذب مردم برای پذیرا شدن از سخنان مبلغان بسیار مفید است.

وی همچنین بر لزوم توجه به مشارکت در ارائه خدمات به مردم اشاره داشت و گفت: روحانیت همواره در تاریخ مرجع رسیدگی به مشکلات مردم بوده است و امروز باید روحانیت را برای رفع مشکلات دیگران ساماندهی کنیم.    

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: روحانیت در مناطقی که زنان سرپرست خانواده هستند با هماهنگی خیرین و مراکز تولیدی، در زمینه کاستن نیازهای شغلی و اقتصادی تلاش داشته باشند.  

*روحانیت وظیفه خدمت رسانی به مردم دارد

حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: یکی از اشتباهات بزرگ در جامعه ما این است که گویا با توجه به تاسیس جمهوری اسلامی، همه انواع خدمت رسانی را باید دولت انجام دهد در حالی که همه وظیفه خدمت رسانی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنگامی که مردم مشاهده کنند حتی یک روحانی برای کاستن آلام آنها تلاش می کند، برای وی ارزش بسیاری قائل می شوند.

انتهای پیام/313/33  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha