جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجج اسلام والمسلمین احمدی شاهرودی و حاج ابوالقاسم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین احمدی شاهرودی از اساتید حوزه به اظهار نظری پیرامون عدم احتیاج مجتهد به موضوع شناسی پرداخته که حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، رئیس پژوهشگاه فقه نظام به این سخنان پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمدی شاهرودی از اساتید حوزه به اظهار نظری پیرامون عدم احتیاج به موضوع شناسی احکام پرداخته و بیان داشته که مجتهد نیازی به موضوع شناسی احکام ندارد.

وی در این اظهارات گفته است: ما احتیاجی به این مباحث نداریم و نباید سهم امام در این راه خرج شود. نباید به اسم مسائل مستحدثه، عمر طلبه‌ها را در موضوع شناسی صرف کنیم و خروج از اجتهاد مصطلح یا خیانت است یا جهالت است.

همچنین در پی اظهارات این استاد حوزه پیرامون مبحث موضوع شناسی، برخی اشکالات به سخنان این استاد حوزه مطرح شد که وی به ارائه توضیحاتی پیرامون آن سخنان پرداخت و گفت: اینکه مجتهد با موضوعات کاری ندارد، معنایش این نیست که نیازی به دانستن معانی موضوعاتی همچون صلاة، سفر و … ندارد؛ بلکه صحبت اینجاست که کدام مؤسسه موضوع شناسی در دنیا تشکیل شده که مثلاً سفر، معونه، ربح و… چه معنایی دارد؟ مگر در صدر اسلام که این روایات به عرف القا شده، به دنبال مؤسسه موضوع شناسی می‌رفتند؟

در پی این اظهارات، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی، رئیس پژوهشگاه فقه نظام به سخنان حجت الاسلام والمسلمین احمدی شاهرودی پاسخ داد که در قالب زیر قابل پخش می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ج IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    0 0
    امان از اون موقعی که ...
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 1
    جناب ابوالقاسمی توان علمی بالایی ندارتد و لذا مطالر سطخی اشاره کردن ایشان بهتر است بیشتر مطاله کنن
  • محمد هادی مستغیث IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    2 1
    بحث لفظی است و در واقع این دو عزیز اگر کنار هم می‌نشستند و یک چای می‌خوردند حل بود البته به نظر من در مباحث فقهی و حواشی آن هر چه پرداخته شود کم است
  • عبدالرضا IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 1
    یا مدعای آیت الله احمدی رو نفهمیدید یا ... جناب ابوالقاسمی راه دیگه ای میره و فقط نقل اقوال میکنه قاعده ش اینه که مجیب و مستشکل یک مجتهد در حد اون باشه نه اینگونه اختلاف علمی
  • حسین جان IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    و علی الاسلام السلام وقتیکه بزرگان حوزه مشغول این مباحثات سطحی هستند.