جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر / نشست هم اندیشی روحانیون شاغل در ادارات با حوزه علمیه استان

حوزه / در مراسمی حوزه علمیه همدان میزبان روحانیون شاغل در ادارات بود تا در نشستی ضمن بیان مشکلات و مسائل مربوط به حوزه با استفاده از ظرفیت این افراد در مسیر ایجاد منابع پایدار برای اقدامات موثری برداشته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، شب گذشته حوزه علمیه همدان میزبان روحانیون شاغل در ادارات بود تا در نشستی ضمن بیان مشکلات و مسائل مربوط به حوزه با استفاده از ظرفیت این افراد در مسیر ایجاد منابع پایدار برای اقدامات مؤثری برداشته شود.

در شروع این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، امام جمعه همدان، با اشاره به لزوم ایجاد هم افزایی و انسجام بین حوزویان، مشکل یک طلبه را مشکل همه طلاب دانست و اظهار داشت: باید بدانیم اگر طلبه‌ای دچار مشکل شود به معنای آن است که من با آن مشکل روبرو شده‌ام و لازم است تا برای رفع آن اقدام کنم.

وی با اشاره به نقش حوزه در عرصه فرهنگ، یادآور شد: یکی از مسائلی که نیاز امروز جامعه است، فرهنگ سازی وظیفه و جایگاه حوزه در جامعه است و لذا روحانیون شاغل در ادارات باید با استفاده از جامعه هدف خود در مسیر تحقق این مسئله گام بردارند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه حوزه علمیه متعلق به صاحب الزمان (عج) است و اسم شخص مطرح نیست، گفت: هر قدمی که برای حوزه بر می‌داریم برای صاحب اصلی آن حضرت حجت (عج) برداشته‌ایم و باید با این نیت جلو برویم.

آمادگی دستگاه قضا برای کمک به روحانیون همدانی

در ادامه حجت الاسلام پیرمحمد احمدوند، قائم مقام اداره کل دادگستری همدان با تاکید بر اینکه این جلسات باید بسیار بیشتر و البته زودتر برگزار می‌شد، اظهار داشت: اکثر طلاب با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و لازم است تا حوزه با ارائه راهکاری به دنبال برطرف سازی مشکلات طلاب خود باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه به دلیل وجود برخی از مشکلات، حوزه نخبگان خودش را از دست می‌دهد، گفت: بسیاری از افراد نخبه که مایل به حضور در حوزه بودند، به دلیل آنکه مدیریت صحیح در رهبری جذب آنها در سراسر کشور نبود، وارد دانشگاه‌ها شدند.

گزارشی از نشست روحانیون شاغل در ادارات همدان / از پیشنهاد ایجاد منابع پایدار تا گلایه از نهادهای مذهبی

حجت الاسلام احمدوند با تاکید بر اهمیت انسجام و وحدت بین روحانیون، مطرح کرد: بنده به عنوان یک طلبه در دستگاه قضائی از هیچ کمکی به طلاب و روحانیون دریغ نخواهیم کرد، چرا که خود را متعلق به حوزه، سرباز حوزه و البته سرباز ولایت می‌دانم.

وی افزود: برخی از مسائلی که در دادگستری با آن روبرو هستیم به عدم آگاهی افراد به مسائل قانونی بازمی گردد و لذا این آمادگی در دستگاه قضا همدان وجود دارد تا با در اختیار قرار دادن وکیل یا مشاور کمک روحانیون و طلاب همدانی باشیم.

پیشنهاد جالب مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) برای جذب منابع پایدار حوزه

حجت الاسلام حسین علیی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع)، نیز به عنوان سخنران بعدی در این مراسم، به تشریح نحوه تعاملات سپاه و بسیج با روحانیون پرداخت و اظهار داشت: هر دستگاهی که می‌تواند به مجموعه حوزه کمک کند باید وارد میدان شود چرا که این کمک‌ها تنها به مسائل مالی ختم نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه و طلاب در شرایط فعلی، جز آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند، گفت: با گرانی سرسام‌آوری که امروز با آن مواجه هستیم، تنها کافی است افزایش میزان تورم با میزان شهریه پرداختی به طلاب را در سال‌های گذشته با هم دیگر مقایسه کنیم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالحسین (ع) افزود: اذهان عمومی بر این باورند که روحانیت از طرف دولت تأمین هستند، در حالی که این حرف و نقشه دشمن است و لذا باید برای مردم این نکته را تبیین کنیم که بسیاری از طلاب تنها زندگی خود را با شهریه می‌گذرانند.

گزارشی از نشست روحانیون شاغل در ادارات همدان / از پیشنهاد ایجاد منابع پایدار تا گلایه از نهادهای مذهبی

وی با اشاره به اینکه باید به دنبال منابع پایدار برای حوزه باشیم، خاطر نشان کرد: موضوعی چند سال گذشته در خطبه‌های نماز جمعه تهران مطرح شد، اما پس از آن کسی دیگر به آن نپرداخت و آن هم دریافت خمس از شرکت‌هایی است که در طول سال مبالغ بسیاری را به عنوان پاداش به مدیران خود پرداخت می‌کند.

حجت الاسلام علیی تصریح کرد: چه طور ممکن است فردی در یک شرکت، پاداش یک سالش به اندازه حقوق ۲۴ سال بنده باشد.

حوزه پل ارتباطی بین طلاب و نخبگان حوزوی باشد

حجت‌الاسلام سعید کاظمی، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه حوزه باید مهارت لازم به طلاب برای ادامه مسیر زندگی را آموزش دهد، اظهار داشت: متأسفانه طلاب اطلاع دقیقی از آینده خود و اینکه چگونه باید وارد جامعه شوند را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت نخبگان و افراد موفق حوزه به عنوان مشاور استفاده شود، مطرح کرد: حوزه باید بین طلاب در حال تحصیل با روحانیون موفق و نخبه ارتباط برقرار کند تا طلاب بتوانند از تجربه آنها استفاده کنند.

گلایه از عدم حمایت نهادی‌های مذهبی، تنها امام جمعه به کمک ما آمد

آخرین روحانی شاغل در ادارات که در این مراسم به صحبت پرداخت، حجت الاسلام روحی مدیر مدرسه بنیاد امین بود که ضمن تشریح نحوه فعالیت مدرسه بنیاد امین، اظهار داشت: در این مدرسه هم معاونین و هم معلمان از طلاب انتخاب شده‌اند و محوریت کار با طلاب است.

وی با بیان اینکه خروجی کار نیز برای ورود به حوزه خواهد بود، گفت: برای دریافت نتیجه بهتر در مدرسه به تمام ارگان‌های مذهبی برای کمک مراجعه کردیم اما به جز شخص نماینده ولی فقیه در استان هیچ نهادی ما را حمایت نکرد.

حجت الاسلام روحی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت ورود طلاب به آموزش و پرورش افزایش پیدا کند، گفت: امیدوار هستیم با استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس این مسیر هموار شود و طلاب بتوانند در مدارس نیز به کار تبلیغی خود مشغول شوند.

عملکرد اشتباه دولت گذشته باعث بدبینی مردم به حوزه شد

آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی مدیر حوزه علمیه استان نیز در پایان این مراسم با تشکر از فعالیت روحانیون شاغل در ادارات در راستای ترویج دین اسلام، اظهار داشت: متأسفانه عملکرد اشتباه دولت گذشته که ای‌کاش رئیس آن از معممین نبود، باعث بدبینی مردم به حوزه‌های علمیه که حافظان دین و انقلاب هستند، شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد منابع پایدار برای حوزه، خاطر نشان کرد: متأسفانه در طول ۲۰ سال حضور بنده در همدان اقدام خاصی را از طرف نمایندگان مجلس شاهد نبودیم و دیگر امیدی هم به کمک‌های دولتی نداریم.

گزارشی از نشست روحانیون شاغل در ادارات همدان / از پیشنهاد ایجاد منابع پایدار تا گلایه از نهادهای مذهبی

مدیر حوزه علمیه استان با بیان اینکه از روحانیون شاغل در ادارات می‌خواهیم تا در ایجاد منابع پایدار به کمک حوزه بیایند، گفت: همه ما در این جا تحصیل کرده‌ایم و خود را باید مدیون حوزه بدانیم و خوب است که بین خود و خداوند اگر کاری برای حوزه می‌توانیم انجام دهیم، دریغ نکنیم.

روحانیون شاغل از کار طلبگی خود غافل نشوند

وی با گلایه از وضعیت عمرانی برخی مدارس در سطح استان، اظهار داشت: ساختمان برخی از مدارس نزدیک به ده سال است که نیمه‌کاره مانده است و لذا دانش‌آموز زمانی که ساختمان نیمه‌کاره مدرسه را با ساختمان دانشگاه بوعلی مقایسه می‌کند، قطعاً به سمت دانشگاه می‌رود.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه طلاب در هر جا که مشغول هستند نباید از کار طلبگی خود غافل شوند، عنوان کرد: نماز، تبلیغ و منبر و به طور کلی تبلیغ دین خدا را در اماکن مختلف فراموش نکنید.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha