شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اسرائیل

حوزه/ سال ۲۰۲۱ چه معنایی برای مبارزات مردم فلسطین داشته است؟ در یک نگاه ممکن است اینگونه به نظر برسد که وضعیت بدتر شده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، سال ۲۰۲۱ چه معنایی برای مبارزات مردم فلسطین داشته است؟ در یک نگاه ممکن است اینگونه به نظر برسد که وضعیت بدتر شده است، همانگونه تعداد کودکان و جوانان کشته یا زندانی شده، خانه‌های ویران شده، حملات صورت گرفته به مردم و اموال و زمین‌هایی که توسط سربازان و شهرک نشینان مسلح اسرائیل دزدیده شده است، نشان دهنده بدتر شدن اوضاع است. اما با نگاه به چشم انداز آینده، این سال، سالی خواهد بود که در آن مشروعیت آرمان فلسطین رشد کرده و در طرف مقابل مشروعیت اسرائیل به سمت سقوط حرکت خواهد کرد.

در واقع این سالی بود که دادگاه کیفری بین‌المللی در تصمیمی که مدت‌ها منتظر آن بودیم، سرانجام تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی اسرائیل آغاز کرد. همچنین سازمان حقوق بشر B'Tselem (سازمانی مستقر در بیت‌المقدس که وظیفه آن ثبت موارد نقض حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطین که تحت اشغال اسرائیل هستند، می‌باشد.) و سازمان جهانی دیده‎‌بان حقوق بشر، گزارش‌هایی مبتنی بر اینکه اسرائیل، یک رژیم آپارتایدی، یعنی رژیمی با محوریت تبعیض نژادی، و ارتکاب جنایت‌های بین‌المللی آپارتایدی متهم کرد. هر دو اذعان دارند که این اتفاق، یعنی تبعیض نژادی در تمام سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل، از دریای مدیترانه تا رود اردن، رخ می‌دهد. یعنی سالی بود که اسرائیل به‌عنوان یک رژیم آپارتایدی شناسانده شد. همچنین برای اولین بار صدای مردم فلسطین در دور دست‌ها به گوش رسید.

خلاصه اتفاقاتی که در سال جاری در فلسطین اتفاق افتاده است را خبرنگار جوان پورتال Mondoweiss، این‌گونه شرح می‌دهد: سال ۲۰۲۱ سال تعیین کننده‌ای برای مردم فلسطین بود. مبارزات آنها، رخدادهای بی‌سابقه‌ای از همبستگی جهانی از اورشلیم گرفته تا کرانه باختری و غزه به ثبت رسانید و جمعیتی به مخالفت با اشغالگری اسرائیل برخاستند. مردم فلسطین در همه زمان‌ها سرکوب شده و مورد سانسور رسانه‌ها قرار گرفته‌اند با این حال، اکنون صدای آنها در سرتاسر جهان شنیده می‌شود.

تبعیض، حتی در واکسیناسیون علیه ویروس کرونا

در سه ماهه اول سال گزارش‌هایی توسط سازمان B'Tselem و دیده‌بان حقوق بشر در مورد تبعیض نژادی اسرائیل منتشر شد. این گزارش به طور قاطع بیان می‌کند که: «رژیم اسرائیل در کل منطقه بین دریای مدیترانه و رود اردن، قوانین خشنی را اجرا می‌کند که برای تثبیت برتری یهودیان بر فلسطینی‌ها طراحی شده است.» دیده‌بان حقوق بشر بیان می‌کند که اسرائیل از طریق سیاستهای تبعیض آمیز به شهروندهای یهودی اسرائیل نسبت به شهروندهای فلسطینی امتیاز بیشتری می‌دهد که این همان معادل جنایت آپارتاید تعریف شده در حقوق بین الملل است. حتی سازمان دیده‌بان حقوق بشر این مطلب را که این مهندسی برای تضمین برتری یهودیان صورت گرفته است را نیز تأیید می‌کند.

اسرائیل اولین جایی بود که مردم خود را در برابر کرونا واکسینه کرد. با این حال، رسانه‌هایی که این واکسیناسیون را برجسته می‌کردند، انتقاد فلسطینیان علیه تبعیض واکسیناسیون را نادیده گرفتند. در کرانه باختری، بیش از ۴۰۰۰۰۰ شهرک‌نشین غیرقانونی ساکن در آنجا واکسینه شدند، اما اجازه واکسیناسیون را برای مردم فلسطین صادر نکردند. در غزه نیز، عدم ارسال واکسن به آنجا و ممانعت از صدور مجوز ورود برای واکسن، تبعیضی بود که اسرائیل انجام داد.

در سال ۲۰۲۱، همچنین خبر محله کوچک شیخ جراح در شرق قدس به تلویزیون‌های سراسر جهان رسید. آنها پس از چندین دهه دفاع از خانه‌های خود برای جلوگیری از خارج شدن از آنجا، توانستند توجه و همبستگی کل کشور و همه جهان را به خود جلب کنند. محله شیخ جراح به نماد مبارزه در کل فلسطین و قدس و در کل جهان تبدیل شد.

علی‌رغم همه دستگیری‌ها و سرکوب وحشیانه توسط پلیس اسرائیل اما بسیج مردمی متوقف نشد. روزنامه‌نگاران، شخصیت‌ها، سیاستمداران محلی و دیپلمات‌های چند کشور نیز حضور داشتند تا حمایت خود را از خانواده‌های فلسطینی ابراز کنند. اعتراضات روزانه در شیخ جراح در نهایت به بقیه قدس و تمام فلسطین گسترش خواهد یافت و بزرگترین خیزش مردم فلسطین در سال‌های اخیر به راه خواهد افتاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha