جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نماز جمعه

حوزه/ خطیب جمعه کرمان با اشاره به شعار "نه شرقی نه غربی"، گفت: اگر غرب ما را تحریم کرده، برای حفظ منافع کشور با کشورهای شرقی تعامل خواهیم کرد تا هم منافع کشور حفظ شود و هم اثر تحریم ها کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرمان، حجت الاسلام علی توکلی، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کرمان در جمع نمازگزاران با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی از همان ابتدا شعار "نه شرقی نه غربی" را مطرح کردیم افزود: معنی این شعار این است نباید مطلقاً شرق گرا و یا مطلقاً غرب گرا باشیم و این مطلب در راستای فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی اظهار کرد: یک ملاک را در نظر بگیرید و بر اساس آن با همه کشورهای شرق و غرب تعامل داشته باشید و آن حفظ منافع ملی است و این شرط اصلی تعامل است.

امام جمعه موقت کرمان بیان کرد: غیر از یکی دو کشور که نباید با آنها رابطه داشته باشیم با همه کشورها و با هر نوع حکومت باید تعامل داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته همه نگاه‌ها به غرب و همه چیز به رابطه با غرب گره خورده بود تصریح کرد: چون این نگاه نتیجه نداد و بسیاری از وعده‌هایی که غرب داده بود عملیاتی نشد اکنون در دولت سیزدهم که نگاه مشروط به شرق صورت گرفته آنها به دنبال انتقام هستند و می‌گویند با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و یا ارتباط دوستانه با کشورهای دیگر، اصل شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی را زیر سوال رفته است.

حجت الاسلام توکلی ادامه داد: در حالی که اگر دقت کنند می‌بینند در همین مدت کوتاه صادرات نفتی و غیرنفتی ایران افزایش یافته اما با حفظ منافع ملی.

وی تصریح کرد: این طور نیست که مسئول مملکت برود پشت در کاخ فلان مسئول در کشور دیگر التماس کند لذا عزت ایران و ایرانی در رابطه‌ها باید محفوظ باشد.

خطیب موقت جمعه کرمان با اشاره به طرح مسائل جزئی چون عدم استقبال رئیس جمهور روسیه از رئیس جمهور ایران اسلامی گفت: این افراد گفته‌اند این اقدام توهین به رئیس جمهور ایران بود در حالی که هر کشوری در تشریفات عرف خاص خود را دارد، ضمن اینکه سنگ تمام گذاشتند.

وی ادامه داد: اینها اگر خجالت نمی‌کشیدند می‌گفتند نماز خواندن رئیس جمهور ما وسط مذاکرات، توهین به رئیس جمهور روسیه بود در حالی که این دست بالای ماست.

امام جمعه موقت کرمان با بیان اینکه این عزت امروز ایران اسلامی بحق مدیون خون شهدا و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است تصریح کرد: این عزت ارزان و بی بها به دست نیامده و کشورهای ثروتمندتر و قدرتمندتر از ما را نیز اینگونه استقبال نمی‌کنند لذا زمانی که می‌توان برای کشورمان جلب منافع بکنیم، چرا نکنیم؟

به گفته حجت الاسلام توکلی، بخشی از تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر خنثی کردن تحریم‌ها این بود که اگر یک طرف ما را تحریم کرد به طرف دیگری برویم و دلیل اینکه به سمت شرق رفتیم همین بود.

خطیب موقت جمعه کرمان ادامه داد: زمانی می‌توانیم با همسایگان خودمان که بازار و بستر بزرگی برای فروش تولیدات ما هستند ارتباط بگیریم معنی ندارد با آن طرف دنیا ارتباط بگیریم و خود این ارتباط بخشی در رابطه با خنثی کردن تحریم هاست اما تا بخواهد آثار این اقدامات سر سفره مردم بیاید یک سال طول می‌کشد لذا باید حوصله کرد و جهاد تبیین یعنی همین و باید واقع‌بینانه به مسائل نگاه کرد.

وی گفت: برخی‌ها در فضای مجازی اخبار غلط را با هدف تخریب منتشر می‌کنند اما ما تسلیم فضا سازی ها نمی‌شویم و دروغ‌های فضای مجازی را باور نمی‌کنیم.

وضعیت نامعلوم مدیران استانی

حجت الاسلام توکلی با اشاره به گذشت ۶ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، افزود: وضعیت نامعلوم مدیران استانی یکی از مسائل و دغدغه‌های مهم مردم این استان است.

امام جمعه موقت کرمان ادامه داد: بعضی از مدیران می‌خواهند بروند، برخی از مدیران باید بروند و بعضی‌ها هم بلاتکلیف هستند و این روند در پاسخگویی به مردم تأثیر گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: مردم مدیرانی می‌خواهند که انقلابی باشند و حرف و عملشان یکی باشد، پشت میزنشین نباشد، پاسخگوی مردم و پاکدست باشد.

خطیب موقت جمعه کرمان گفت: مردم مدیرانی می‌خواهند که اهل نماز جمعه باشد، متأسفانه این صفت در بین مدیران کمرنگ بود؛ به طورکلی مدیرانی که سرکار می آیند بسته ای از ویژگی‌های خوب باشند و الگوی آنها شخص رئیس جمهور باشد.

زحمات استاندار و مسئولان کرمان در سیل اخیر قابل تقدیر است

وی از زحمات استاندار کرمان، فرمانده سپاه ثارالله و مدیران و مسئولان این استان که از ابتدا وارد صحنه سیل شدند و قضایا را مدیریت کردند تقدیر و تشکر کرد و گفت: امیدوارم با بزودی بخشی از این خسارت‌ها را جبران کنیم.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha