جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
یزدان جمشیدی

حوزه/ انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و جهان غیراسلام دانست.

خبرگزاری حوزه - سمنان / انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و جهان غیر اسلام دانست. رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) از انقلاب اسلامی با عناوینی چون معجزه قرن و انفجار نور یاد کرده و همین کلمات برای توصیف عظمت و بزرگی انقلاب اسلامی کفایت می‌کند.

استقلال سیاسی، فروپاشی نظام دوقطبی، بیداری اسلامی و استقرار مردم سالاری دینی، رشد علمی و فناوری بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام یزدان جمشیدی، مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به بررسی عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید:

علل و عوامل شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران چه بود؟

برای به وجود آمدن یک تحول بزرگ و یا انقلاب عواملی دست به دست هم می‌دهند که هر کدام دارای اهمیت هستند.

به طور کلی چهار عامل عمده برای انقلاب در یک جامعه لازم است که معمولاً در هر انقلابی دیده می‌شود:

نارضایتی عمیق از شرایط موجود، این نارضایتی وقتی پدید می‌آید که افراد از بهبود شرایط موجود به صورت مسالمت‌آمیز ناامید شده آن را غیر قابل تحمل بیابند؛ بنابراین کسانی که امروز در صدد تطهیر رژیم گذشته هستند باید بدانند که یکی از عوامل به وجود آمدن انقلاب نارضایتی از وضع موجود است، بنابراین نمی‌توانند این عامل مهم را نادیده بگیرند.

دوم: وابستگی کامل رژیم گذشته به غرب که سبب تحقیر مردم می‌شد و مردم حاضر به این تحقیر نبودند.

سوم: فساد و دین ستیزی حکام طاغوتی که مراجعه به اسناد تاریخی حکایت از واقعیت رژیم گذشته است.

چهارم: ظلم و بی عدالتی گسترده.

دستاوردهای انقلاب در عرصه‌های علمی، آموزشی، عمرانی، فرهنگی، خدمات رسانی، نظامی و دفاعی، و … را توضیح دهید.

برای توجه به دستاوردهای انقلاب اسلامی باید نیم نگاهی به وضعیت کشور قبل از انقلاب داشته باشیم، کجا بودیم و امروز به کجا رسیدیم؛ امروز حتی دشمنان ما معترف به پیشرفت خارق‌العاده ما در عرصه‌های مختلف علمی، آموزشی عمرانی و عرصه نظامی و دفاعی هستند.

بیان این پیشرفت در زبان آمار حرکت رو به جلوی نظام اسلامی را آشکار می‌کند؛ در حالی که طی دوران پس از انقلاب اسلامی و بخصوص در دوران هشت سال دفاع مقدس، دشمنان حتی نتوانستند یک وجب از خاک کشورمان را جدا کنند، اما تا پیش از سال ۱۳۵۷ و از جمله در دوران دو شاه پهلوی بیشتر از چهار هزار کیلومترمربع از خاک کشورمان تجزیه شد، از جمله بحرین!

قبل از انقلاب تنها ۳ درصد دانش آموزان وارد دانشگاه می‌شدند. این آمار حالا به بیش از ۶۵ درصد رسیده است؛ امید به زندگی از ۵۷ سال در قبل از انقلاب به ۷۶ سال ارتقا پیدا کرد. میزان تولید دارو از ۲۵ درصد به ۹۵ درصد رشد پیدا کرد؛ در حالی که قریب به اتفاق مردم از نعمت خواندن و نوشتن محروم بودند امروز مرکز فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) چند بار ایران را به عنوان یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در مبارزه با بی سوادی معرفی کرده است.

در بخش صنعت، کشوری که قبل از انقلاب تقریباً تمام کالاهای صنعتی خود را از خارج وارد می‌کرده و معدود کالاهای ساخت داخلش نیز عموماً از کیفیت و مرغوبیت پایینی برخوردار بوده، هم اکنون در بسیاری از زمینه‌ها به تولیدکننده تبدیل شده و تولیداتش نیز در بسیاری از موارد، از جهت کیفیت و استاندارد، قابل رقابت با مشابه خارجی می‌باشد و در برخی از صنایع- همچون صنایع ساختمانی- سالهاست که به مرز خودکفایی رسیده است.

امروزه ایران در عرصه صنایع موشکی و مخابراتی به درجه‌ای از پیشرفت رسیده که به توان ساخت ماهواره دست یافته و وارد باشگاه چند کشور محدود پرتاب کننده ماهواره گردیده است. این موفقیت در حالی به دست آمده که ما در زمینه محصولاتی که قابلیت استفاده در صنایع موشکی و الکترونیک نظامی دارند، در تحریم به سر می‌بریم تا جایی که حتی در برخی مواقع از تحویل قطعه ساده الکترونیکی به ما ممانعت به عمل می‌آید.

یکی از شاخصه‌های متعارف توسعه یافتگی، کاهش نرخ مرگ و میر کودکان است. طی سال‌های اخیر سازمان بهداشت جهانی دو بار ایران را به عنوان موفق‌ترین کشور جهان در کاهش نرخ مرگ و میر کودکان مورد تقدیر قرار داده است.

در عرصه علوم نوین، دانشمندان ایرانی توانسته‌اند تا مرزهای جدید دانش بشری پیش روند و در مواردی نیز از این مرزها نیز عبور کنند. موفقیت بی‌نظیر دانشمندان ایرانی در تهیه، انجماد و نگهداری سلول‌های بنیادی جنینی، که پیش از آن در انحصار ۹ کشور دنیا بود.

در عرصه علوم هسته‌ای، با وجود موانع و ممانعت کشورهای غربی و تحریم تجهیزات دو منظوره- دارای کاربرد مشترک در فعالیت‌ها و تحقیقات هسته‌ای صلح‌آمیز امروزه ایران به فناوری پیچیده غنی سازی اورانیوم دست یافته و به جمع ۱۰ کشور دارای این فناوری نوین در جهان پیوسته است؛ اینها بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف است که اتفاقاً دشمن هم به آن معترف است.

انقلاب اسلامی از ابتدا، دشمنان و جریانات معارض و مخالف مختلفی را در برابر خود داشته است. در این صف‌بندی‌ها، دشمن کیست و با چه ابزاری و معیاری می‌توان جبهه دشمن را شناسایی و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کرد؟

اصولاً دشمن به کسی گفته می‌شود که علیه جان و مال و عِرض انسان اقدام کند و فرصت‌ها، ابزارها و امکانات جامعه را از وی می‌گیرد و یا کاهش می‌دهد تا نتواند جامعه در آسایش و آرامش باشد؛ بنابراین می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین راه‌های شناخت دوست از دشمن، آثار اعمال و رفتارهای او است، ضمن اینکه موضوع دشمن‌شناسی در اسلام از اهمیت بسیاری برخوردار است، از همین رو واژه عدو و اعداء در قرآن بارها تکرار شده و آیات متعدد، چهره دشمنان اسلام و راه‌های مقابله با شیوه‌های نفوذ آن‌ها را به خوبی تبیین کرده است، آموزه‌های قرآنی هم دشمنان ما و هم شیوه‌های مبارزه با آن‌ها را به ما می‌شناساند؛ و مهم‌ترین ملاک‌ها و معیارهایی که می‌توان به کمک آن دشمن را شناخت عبارتند از:

بدخواهی: اصولاً دشمن هرگز خواهان خیر و خوبی برای جامعه و انسان نیست، از این رو هر کاری که می‌کند در راستای به رنج افکندن و گرفتار نمودن انسان است؛ آغاز جنگ علیه ایران و تحریم‌های همه جانبه دشمن از همین دست دشمنی است.

دعوت به گناه و فحشاء: کسانی که شخص یا جامعه‌ای را به منکر و فحشاء دعوت می‌کنند، بی گمان خیرخواه آنان نیستند، زیرا گسترش فحشاء و منکر جز رنج و درد برای شخص و یا جامعه به همراه نخواهد آورد.

نفاق و دوریی: سخت‌ترین نوع دشمنی، آن است که از پشت به ما خنجر می‌زند و ناغافل به ما حمله می‌کند، اگر در هوشیاری و بصیرت به سر نبریم و دشمن به ما ضربه وارد کند و اینکه رهبری معظم به عنوان ناخدای کشتی انقلاب توجه به بصیرت در جامعه دادند برای شناخت چهره نفاق و فتنه است.

مکتب امام (ره) بر چه شاخصه‌هایی استوار است و برای تبیین و انتقال این شاخص‌ها چه باید کرد؟

امام یک دکترین جدید در جهان معاصر مطرح کردند که بنیادی‌ترین اصول آن تفکیک ناپذیری دین از سیاست است؛ دوم وجوب تلاش برای تشکیل حکومت اسلامی بر مبنای اصل ولایت فقیه به عنوان تنها وجه مشروعیتِ حکومت در عصر غیبت است؛ سوم بر اساس همین مبانی ترویج شعار نه شرقی و نه غربی یعنی حفظ استقلال سیاسی کشور؛ چهارم حمایت از مستضعفین عالم.

منظور از غیرت دینی چیست؟

یکی از مفاهیمی که اخیراً مقام معظم رهبری به آن توجه دادند واژه مهم غیرت دینی است؛ غیرت دینی، راز عظمت امّت اسلامی و پویایی مکتب ماست و مسلمانان، تا زمانی یک امّت برجسته ممتاز محسوب می‌شوند که غیرت دینی در بین آنها زنده باشد؛ مقصود از غیرت دینی این است که، فرد مسلمان نسبت به کیان اسلام و انقلاب و آنچه به آنها مربوط می‌شود، حسّاس باشد و از کوچک‌ترین تعرّض و تعدی به آن جلوگیری کند. غیرت دینی یعنی حساسیت به اعتقادات و احکام اسلامی و آرمان‌های انقلاب.

سوال: اهمیت راهپیمایی ۲۲ بهمن و تأثیر و پیام‌های آن در فضای بین‌الملل چیست؟

مقام معظم رهبری فرمودند: ۲۲ بهمن جشن ملی ایرانیان است؛ این مردم با تمام مشکلاتی که دارند، نسبت به انقلاب و نظام شأن احترام گذاشته و به آن وفادارند و انقلاب را جزئی از خانواده خود می‌دانند لذا به شکل خانوادگی وارد این میدان می‌شوند. در طول چهار دهه گذشته ملت بزرگ ایران با حضور در صحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی عشق و علاقه و وفاداری خود به انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن را نشان داده‌اند. یکی از مهمترین مظاهر این حضور را می‌توان در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه مشاهده نمود که بهت جهانیان را به همراه دارد؛ و پیام این راهپیمایی بویژه در ایام کرونایی که به صورت خودرویی و یا … انجام می‌شود؛ ناکام گذاشتن توطئه‌های دشمن، پاسخ به جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن، تقویت جبهه مقاومت، تجدیدعهد با امام و رهبری.

واکنش خود را نسبت به کلمات زیر بفرمائید.

قرآن: قانون اساسی مسلمانان

عترت: مفسران قانون و صراط المستقیم

غیرت دینی: شهید سلیمانی

امام راحل: تکمیل کننده راه انبیا

اقتدار: تنها راه نجات

وحدت ملی: خار چشم دشمن

سخن پایانی

مردم از مسئولین انتظار دارند که برای رفع مشکلات با کار جهادی و توجه به نقشه راه رهبری و توصیه‌های امامین انقلاب تلاش نموده و با رفع تبعیض و فساد جهت رسیدن به جامعه مطلوب اسلامی تلاش کنند.

انتهای پیام /

گفتگو: فاطمه رحیم زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha