شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شیخ "غازی حنینه" رئیس جریان نهضت وحدتگرای لبنان

حوزه/ شیخ حنینه گفت: ایران از طریق ثبات داخلی و اجتماعی و تمرکز بر حوزه علم توانسته به مرتبه ۱۴ در تولید علم در جهان دست یابد که در مقایسه با زمان شاه و اکنون که زمان ولایت فقیه است، نشانگر پیشرفت است.

همزمان با ایام الله دهه فجر و سالگرد انقلاب اسلامی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با شیخ «غازی حنینه» رئیس هیأت امنای تجمع علمای مسلمین لبنان به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: جمهوری اسلامی ایران طی ۴ دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب در زمینه تأثیرگذاری منطقه‌ای چگونه عمل کرده است؟

ایران برای تشکیل محور مقاومت و تقویت و ثبات آن تلاش بسیاری کرد و امروز به عنوان یک اصل در عرصه بین الملل تثبیت شده است. کشورهای غربی درصدد ترسیم نقشه و نظم جدیدی در جهان هستند اما ایران از طریق حمایت از ملت های اسلامی و عربی در عرصه سیاست خارجی به ویژه در رابطه با آرمان فلسطین توانسته واقعیت خود را تحت نظارت ولایت فقیه نشان دهد.

حوزه: آیا انقلاب اسلامی در ایران اهداف خود در ۴۳ سال قبل را محقق کرده است؟

سال های پس از پیروزی انقلاب نشانگر پایبندی آن به اهداف و شعارها به ویژه در زمینه حمایت از مستضعفان و ملت های منطقه و فراتر از منطقه بوده و در رأس آن نیز آرمان فلسطین قرار داشته است. شعار صدور انقلاب با رویکرد مثبت و نه تخریب گرایانه با هدف کمک به مظلومین و مبارزه با ظالمان مطرح شد و مقصود از آن نیز دعوت ملت ها به سخنان رهبران انقلاب از طریق ایجاد وحدت اسلامی و روز قدس بوده است. توجه و گرد آمدن غالب ملت های عربی به ویژه فلسطینی ها به شعارهای انقلاب در حال توسعه است.

حوزه: روند پیشرفت علمی ایران پس از دوران انقلاب با وجود تحریم های خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایران از طریق ثبات داخلی و اجتماعی و تمرکز بر حوزه علم توانسته به رتبه ۱۴ در تولید علم در جهان دست یابد که در مقایسه با زمان شاه و اکنون که زمان ولایت فقیه است، نشانگر پیشرفت است. اکنون نیز ایران با چالش هایی در مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم منطقه مواجه است اما توانسته معادله جدیدی بر مبنای محور مقاومت ترسیم کند.

حوزه: نقش آفرینی ایران در حمایت از قدس و فلسطین تا چه میزان موفق بوده است؟

همانگونه که امام شعار امروز تهران و فردا قدس را مطرح کردند، اکنون شاهد این پیشرفت و رسیدن پشت درب های بیت المقدس هستیم و در همین راستا به ملت های منطقه از جمله سوریه و عراق و یمن کمک کرده است. ایران از ابتدا شعار نه شرقی نه غربی را مطرح کرد و اکنون محور توجه عرصه بین الملل است و نمی توان نقش ایران به عنوان نقطه توازن را نادیده گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha