جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت‌الله حسینی همدانی در دیدار با جمعی از مدیران مدارس علمیه استان البرز

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه بدترین «تبیین» آن است که نقشه دشمن را ندانیم، گفت: «تبیین» باید در مقابله با دشمن باشد، اما متأسفانه برخی به اسم «تبیین» مشغول کامل کردن پازل دشمن هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادق خوئینی، مدیر حوزه علمیه البرز به همراه جمعی از مدیران مدارس علیمه استان، روز شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرج دیدار و گفتگو کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در این دیدار با تأکید بر اینکه «جهاد تبیین» از موضوعات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است که مربوط به امروز یا دیروز نیست، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب برای اولین بار در آذرماه سال ۱۳۷۹ «تبیین» را مطرح و نکاتی پیرامون آن بیان فرمودند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین قدم در «جهاد تبیین» کسب فهم دقیق از «تبیین» و ابعاد آن به‌عنوان مقدمه‌ای برای اقدام عملی در میدان است؛ «تبیین» از ماده «بَیَنَ» به معنای فاصله بین دو چیز، جدایی و آشکار کردن است.

امام‌جمعه کرج بیان کرد: در فرهنگ دینی و اسلامی به هر عملی که در مواجه با دشمن یا باتحمل سختی و مشقت و با تلاش، کار و کوشش انجام می‌شود، «جهاد» می‌گویند. عنصر مقوم در شکل‌گیری مفهوم «جهاد» وجود دشمن و مبارزه با آن است لذا به تلاش‌ها، کوشش‌ها و کارهایی که انسان در محیط زندگی خود انجام می‌دهد که در آن عنصر مبارزه با دشمن نیست، «جهد» می‌گویند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه با بیان اینکه حضرت آقا از همین مفهوم، «جهاد تبیین» را بیان فرمودند که یک مفهوم مرکب و یک ترکیب اضافی است، گفت: «جهاد تبیین» در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف کارکرد دارد.

وی بابیان اینکه از برآیند مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب دریافت می‌شود که «جهاد تبیین» یک حرکت عادی نیست، گفت: «جهاد تبیین» یک تحول و تغییر جهادی است که ازلحاظ کمیت و کیفیت با روش‌های قبلی فرق دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه باید «تبیین» را تبدیل به یک عملیات گفتمانی کرد، گفت: این عملیات باید مرکب از عملیات‌های مختلف همچون تبلیغی، ترویجی، رسانه‌ای و فرهنگی باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با تأکید بر اینکه باید گروه‌های هدف «تبیین» را توسعه داد، گفت: هدف از «تبیین» صرفاً طلاب حوزه‌های علمیه یا نمازگزاران مساجد نیستند بلکه تمام اقشار و طبقات مختلف اجتماعی را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: تمام موضوعاتی که در «تبیین» مدنظر است در یک سطح نیست؛ در بیان «تبیین» گاهی موضوعات آن‌قدر بد تکرار شده که طرح مجدد آن ضد تبیین و گاهی برخی موضوعات آن‌قدر کم بیان‌شده که یک شبهه تبدیل به یک باور شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز افزود: رهبر معظم انقلاب اساساً بحث «تبیین» را درباره انقلاب و مباحث پیرامون آن بیان کردند. در این مورد نباید گذشته انقلاب را فراموش کرد، لذا هم باید به طاغوت پرداخت و هم باید آینده انقلاب را ترسیم کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی ادامه داد: در «تبیین» باید توجه کرد که تمام سوالات مردم ساخته دشمن و سیاسی نیستند؛ گاهی برخی شبهات مردم به‌عنوان ساخته دشمن و سیاسی تلقی می‌شود درصورتی‌که این‌طور نیست لذا باید تمام آنان را شنید و پاسخ داد.

وی بابیان اینکه در بحث «تبیین» نباید تکرار مکررات و بازخوانی داشته باشیم، گفت: حوزه‌های علمیه در بحث «جهاد تبیین» باید تولید محتوا کنند و آن را در اختیار گروه‌ها و دسته‌های مختلف دهند.

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه بدترین «تبیین» آن است که نقشه دشمن را ندانیم، گفت: «تبیین» باید در مقابله با دشمن باشد، اما متأسفانه برخی به اسم «تبیین» مشغول کامل کردن پازل دشمن هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با تأکید بر اینکه دشمن تلاش می‌کند عملیات روانی خود را به عملیات میدانی تبدیل کند، گفت: دشمن با سیاه نمایی، نفرت افکنی، یاس آفرینی، اعتماد زدایی و امثال‌ذلک سعی می‌کند آشوب به پا کند و وضعیت نظم اجتماعی را بر هم بزند.

وی در ادامه به بیان اولویت‌های «تبیین» در مقطع کنونی پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم «تبیین آرمان‌ها و اصول انقلاب» را در درجه اول بیان فرمودند که هم‌اکنون نیز به‌شدت مورد هجمه است.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با تأکید بر اینکه حاکمیت دین، اصل جمهوری اسلامی، عدم تسلیم در مقابل دشمن و مستکبرین، استقلال کشور و مبارزه با فساد از جمله آرمان‌ها و اصول انقلاب است، گفت: «تبیین» پیرامون آرمان‌ها و اصول انقلاب از اولین اولویت هاست که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم نیز به آن توجه کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با تأکید بر اینکه رهبری در دیدار با مداحان به اولویت دوم یعنی «تبیین باورها به اسلام و آرمان‌های انقلاب» اشاره کردند، اظهار داشت: ما باید با تمام ابزارها و امکانات به «تبیین» در این حوزه بپردازیم و نباید اجازه دهیم تا حساسیت مردم نسبت به مکتب اسلام و دین تضعیف شود.

وی با تأکید بر اینکه پاسخ به شبهات و امیدآفرینی دو وظیفه مهم حوزه‌های علمیه جدای از وظایف اولیه خود است، گفت: روح کلی بیانیه گام دوم و هدف از «جهاد تبیین» امیدآفرینی و القای امید در جامعه است.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در خاتمه با تأکید بر لزوم ورود حوزه‌ها و مدارس علیمه به بحث تولید محتوا، گفت: حوزه باید با استفاده از ظریفت طلاب خلاق و توانمند در عرصه رسانه و محتوا به این مهم ورود کند.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادق خوئینی به ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های آتی حوزه علمیه البرز پرداخت و جمعی از مدیران مدارس علمیه استان هم به بیان مشکلات، دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود در زمینه‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 0
    يك سوزن هم به خودمان بزنيم بعد يه جوال دوز به ديگران