پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
تصاویر/ دومین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی اشراق

حوزه/ دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر جزئیات برگزاری جشنواره و رخدادهای مرتبط با آن را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید امیرعباس میر هاشمی در ارتباط با برنامه «سلام تهران» شبکه پنج، با اشاره به برگزاری نمایشگاه از آثار حاضر در جشنواره، گفت: در سال جاری شرایطی فراهم شده است که جشنواره هنرهای تجسمی به عنوان نمایشگاه نیز برگزار شود و استقبال خوبی از نمایشگاه شده است که امیدوار هستیم ادامه داشته باشد؛ چراکه دست‌اندرکاران جشنواره تلاش کرده‌اند آثار، نمایش داده شود و این‌گونه به اهداف خود نزدیک‌تر خواهند شد.

وی درباره تعداد آثار و رشته‌های حاضر در جشنواره، اظهار داشت: در مجموع در رشته‌های نقاشی عکاسی، کاریکاتور، تصویرسازی، پوستر، نگارگری، خوشنویسی، هنرهای جدید، سفال و مجسمه نزدیک به ۱۱ هزار اثر دریافت کردیم که حدود ۵۰۰ اثر در تهران به نمایش گذاشته شده است. این آثار پس از گذراندن مراحل مختلف و داوری‌های بسیار حرفه‌ای انتخاب شده‌اند و برآمد از آثار ارسال‌شده هستند؛ می‌توان گفت دارای کیفیت خوبی می‌باشند.

میر هاشمی با توجه به بخش‌های جشنواره، بیان کرد: چند بخش داریم یک بخش کاتب است. بخش دیگر، آینه در آینه است که مربوط به هنرهای معاصر دوره انقلاب از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۳ می‌باشد و در موزه هنرهای معاصر ارائه می‌شود. بخش دیگر ایثار و فداکاری است. همچنین بخش نظامی گنجوی داریم که مربوط به آثار تولیدشده در خصوص نظامی گنجوی است. بخش مقالات نیز داریم و در کنار این موارد، بخش تجسم هنر وجود دارد که در این بخش نزدیک به ۳۰ استان شرکت کردند و مسیری را طراحی کردیم که با هماهنگی ادارات کل استان‌ها یک نفر را به عنوان مدیر هنری در هر استان برگزیدیم؛ توسط این مدیر هنری حتی در شهرستان‌ها نیز توانستیم نمایشگاه تجسمی داشته باشیم. در هر استان به‌طور میانگین حدود ۳۰ اثر نمایش داده می‌شود و در مجموع هزار اثر ارائه‌شده است.

وی درباره چگونگی بازدید از نمایشگاه‌ها، ابراز داشت: بازدید برای عموم آزاد است و اتفاق خوبی می‌باشد که جوانان و نوجوانان با فضای کلی هنرهای تجسمی آشنا شوند که در زندگی و بالا رفتن سطح جامعه تأثیرگذار است.

میر هاشمی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در جشنواره هنرهای تجسمی، عنوان کرد: اتفاق بسیار دل‌چسب و شیرینی بود؛ امیدوار هستم این مسیر ادامه پیدا کند. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲ بار در موزه هنرهای معاصر و در جشنواره حضور پیدا کرد؛ صحبت‌های بنیادی و اساسی به نفع هنرهای تجسمی داشت که باید برنامه‌ریزی و از این زمینه‌ها استفاده شود. رئیس‌جمهور نیز صحبت‌های دقیقی داشت؛ همچنین گفت‌وگویی با هنرمندان انجام داد. این حضور ایجاد شادابی کرده و امیدبخش برای هنرمندان است تا بتوانند جدی‌تر به فعالیت خود ادامه دهند و افق روشنی را ترسیم می‌کند. امیدوار هستیم متولیان فرهنگ و هنر بیشتر تلاش کنند.

وی با اشاره به زمان و مکان برگزاری اختتامیه جشنواره، گفت: در ۱۳ اسفندماه در تالار وحدت اختتامیه را برگزار می‌کنیم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد. طبق ظرفیتی که اعلام می‌شود مراسم را تنظیم می‌کنیم که مشکلی برای افراد پیش نیاید. در سال جاری روی و نظر مردمی را نداریم اما برای سنوات آتی در نظر داریم که این مورد را عملی کرده که بتوانیم از نظر مردم نیز استفاده کنیم.

دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به کمک و همراهی بزرگان هنرهای تجسمی در برگزاری این جشنواره، اظهار داشت: مواردی که طراحی‌شده و بر اساس قوانین که جشنواره دارد در سال جاری سعی کردیم ساختاری را ایجاد کنیم که در سنوات آتی نیز نزدیک به این ساختار عمل شود. جشنواره هنرهای تجسمی نسبت به بقیه جشنواره‌ها جوان‌تر است و از تجربه کمتری برخوردار می‌باشد اما دخالت بزرگان هنرهای تجسمی باعث شده است رشد خیلی خوبی داشته باشد؛ در سال جاری حدود ۵۰ نفر از بزرگان هنرهای تجسمی به عنوان شورای سیاست‌گذاری، دبیر رشته‌ها و داوران رشته‌ها مشارکت داشتند که ارزش بسیار بالایی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha