شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
نفت

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

«اشتاین مایر» بار دیگر رئیس‌جمهور آلمان شد

«فرانک والتر اشتاین مایر» با موافقت تعداد زیادی از سیاستمداران در برلین باز هم به ریاست جمهوری آلمان رسید. بر اساس اعلام رسانه‌ها، «فرانک والتر اشتاین مایر» با کسب یک هزار و ۴۵ رأی از مجموع هزار و ۴۲۵ رأی سیاستمدان در برلین، بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور آلمان انتخاب شد. گفتنی است که اشتاین مایر از سال ۲۰۱۷ میلادی تا کنون به عنوان رئیس جمهور آلمان در این سمت فعالیت دارد. سیاستمدان در این رأی‌گیری، اعضای «بوندستاگ» (پارلمان آلمان) و تعدادی از نمایندگان منتخب هر ۱۶ ایالت این کشور هستند. دوره‌های ریاست جمهوری در آلمان ۵ ساله است.

منبع: مهر

کی‌یف خواستار نشست فوری با روسیه شد

اوکراین به دنبال تشدید تنش‌ها در مرزهایش، خواستار برگزاری نشستی با روسیه و کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری در اروپا شد که یک گروه امنیتی مهم اروپایی به شمار می‌رود.به نقل از وب‌سایت نیوز ۱۸، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت روسیه درخواست‌های رسمی برای ارائه توضیحاتی راجع به تقویت نیروهایش را رد کرده است. او گفت "گام بعدی" درخواست برگزاری یک نشست ظرف ۴۸ ساعت آتی برای ایجاد شفافیت در رابطه با برنامه‌های روسیه است. روسیه هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را، با وجود صف‌آرایی حدود ۱۰۰ هزار تن از سربازانش در مرزهای با اوکراین، تکذیب می‌کند. اما برخی از کشورهای غربی هشدار داده‌اند که روسیه در تدارک اقدام نظامی است و آمریکا مدعی است که مسکو ممکن است "هر لحظه‌ای" دست به بمباران هوایی بزند. بیش از ده‌ها کشور از شهروندانشان خواسته‌اند تا اوکراین را ترک کنند و برخی هم کارکنان سفارتشان را از کی‌یف، پایتخت اوکراین خارج کرده‌اند. شبکه خبری سی. بی. اس به نقل از سه منبع مطلع گزارش داد که آمریکا در تدارک خارج کردن تمام پرسنل خود از کی‌یف ظرف ۴۸ ساعت آتی است. وزیر امور خارجه اوکراین یکشنبه گفت که کی‌یف روز جمعه خواستار پاسخ‌هایی از طرف روسیه درباره مقاصدش، طبق قوانین سند وین شد؛ توافقی درباره مسائل امنیتی که از سوی اعضای سازمان امنیت و همکاری در اروپا از جمله روسیه به تصویب رسیده است. دمیترو کولبا گفت: چنانچه روسیه درباره تفکیک‌ناپذیری امنیت در فضای سازمان امنیت و همکاری اروپا مصمم است، باید به تعهداتش درباره شفافیت نظامی به منظور کاهش تنش‌ها و ارتقای امنیت برای همگان پایبند باشد. با این حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که منتقد هراسی است که ممکن است با این ادعاها منتشر شود، گفت او هیچ دلیلی نمی‌بیند که روسیه در تدارک حمله به اوکراین در روزهای آتی باشد. او روز یکشنبه حدود یک ساعت با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد. کاخ سفید گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر بر حمایت ایالات متحده از اوکراین تاکید کرده و دو رهبر "روی اهمیت ادامه پیگیری دیپلماسی و بازدارندگی" توافق کرده‌اند. در بیانیه اوکراین از این تماس، گفته شده که کی‌یف از آمریکا بابت "حمایت تزلزل‌ناپذیر" قدردانی کرده و در پایان زلنسکی از رهبر آمریکا برای سفر به اوکراین دعوت به عمل آورده است. با این حال کاخ سفید درباره این دعوت حرفی به میان نیاورد. از سوی دیگر تماس تلفنی یک ساعته بایدن و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که یک روز پیش از آن انجام شد، از دستیابی به هرگونه پیشرفتی ناکام ماند.

منبع: ایسنا

تکاپوی تاشکند برای پیوستن به توافقنامه چابهار

نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور ایران و عمان به ریاست وزرای تجارت و صنعت دو کشور عصر بیستم بهمن ماه در مسقط برگزار شد. ایران و عمان حلقه واسط بین کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی هستند. از همین رو در ماه‌های اخیر تاشکند در تکاپوی پیوستن به توافقنامه چابهار است. عمان در مقایسه با سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از اقتصاد نسبتاً ضعیف‌تری برخوردار است، اما پروژه‌های این سلطان نشین نشان می‌دهد که تلاش برای تغییر شکل اقتصاد عمان و مدرن سازی آن با جدیت دنبال می‌شود. در این نشست که سفرای تهران و مسقط و مسئولان بخش‌های مختلف حضور داشتند، همکاری‌های دوجانبه در تمامی زمینه‌ها بویژه اقتصادی، تجاری، مالی، سرمایه‌گذاری و فنی میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف بر ضرورت تقویت روابط میان دو کشور و توسعه همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. در پایان این نشست وزرای تجارت و صنعت هر دو کشور یادداشت تفاهم نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و عمان را به امضا رساندند.

منبع: خبرنگاران جوان

نفت به اوج خود رسید

تشدید تنش‌ها و حمله احتمالی روسیه به اوکراین باعث تحت تأثیر قرار گرفتن بازار انرژی شده است. آمریکا متحدانش در اروپا اعلام کرده اند در صورت حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های شدیدی را علیه این کشور اجرایی خواهند کرد که همین امر عرضه نفت خام را تحت تأثیر قرار خواهد داد. سرمایه گذاران به شدت نگران کاهش عرضه نفت خام در هفته‌های آینده در بازار انرژی هستند. قیمت نفت خام برنت دریای شمال امروز با بیش از ۱.۲ درصد افزایش به ۹۶ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۱.۲۸ درصد افزایش، ۹۴ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه داد و ستد شد که این رقم نیز از سپتامبر ۲۰۱۴ تا به امروز بی سابقه بوده است. گفته می‌شود در اوضاعی که بازارهای جهانی به شدت متلاطم است اوپک پلاس به دنبال راه‌هایی برای افزایش تولید و عرضه نفت خام به بازار است. آژانس بین المللی انرژی، اما می‌گوید شکاف بین هدف اصلی اوپک پلاس برای افزایش تولید روزانه ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام با اقداماتی که در حال حاضر به دنبال آن است افزایش یافته است. سرمایه گذاران بازارهای نفتی همچنین این روزها منتظر نتیجه مذاکرات هسته‌ای کشورهای غربی با ایران هستند. بسیاری می‌گویند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌های آمریکا عرضه در بازار انرژی متحول می‌شود. تحلیلگران می‌گویند با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی جهان ممکن است در سال جاری میلادی قیمت هر بشکه نفت خام از مرز ۱۰۰ دلار عبور کند.

منبع: خبرنگاران جوان

هوای تهران ناسالم شد

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم اکنون شاخص آلودگی روی عدد ۱۰۴ یعنی بازه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. این در حالی است که طی ۲۴ ساعت گذشته این شاخص بر روی عدد ۱۲۱ یعنی بازه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است. بر اساس این گزارش پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۲۲۳ روز هوای قابل قبول، ۹۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۶ روز هوای ناسالم و ۲ روز هوای پاک داشته است. پایتخت‌نشینان در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۹۸ روز هوای قابل قبول، ۱۰۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵ روز هوای پاک و ۱۵ روز هوای ناسالم را تجربه کرده‌اند.

منبع: مهر

کانادا نظامیان خود را از اوکراین خارج کرد

وزارت دفاع کانادا اعلام کرد که این کشور به طور موقت پرسنل نظامی خود را از اوکراین به مقصدی نامعلوم در اروپا خارج کرده است. وزارت خانه مذکور در ادامه و هم‌راستا با اتهام زنی غربی‌ها به مسکو گفت که نظامیان این کشور به دلیل «محیط عملیاتی پیچیده مرتبط با تجاوز غیرموجه روسیه به اوکراین» جابجا شده‌اند. همچنین در همین رابطه دولت کانادا روز شنبه اعلام کرده بود که کارکنان دیپلماتیک سفارت خود در کی‌یف پایتخت اوکراین را به طور موقت به دفتری در «لویو» (شهری در غرب اوکراین و نزدیک به مرز لهستان) منتقل کرده است و فعالیت سفارتش در کی‌یف را به حالت تعلیق درآورده است. واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش و برخی کشورهای دیگر نیز کارکنان سفارت خانه خود در کی‌یف را کاهش داده یا تخلیه کرده‌اند و از شهروندانشان خواسته‌اند که فوراً خاک اوکراین را ترک یا از سفر به این کشور خودداری کنند. غرب و در رأس آن آمریکا مدعی شده است که تهاجم روسیه به اوکراین قریب الوقوع است و شاید تا ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) صورت گیرد. روسیه با رد این اتهام‌ها تاکید کرده است که قصدی برای تهاجم ندارد و واشنگتن و متحدانش به دنبال متشنج جلوه دادن شرایط و اوضاع هستند.

منبع: مهر

واکسن کووید ۱۹ برای سرطانی‌ها بی خطر شد

به رغم استفاده گسترده از واکسن‌ها، برخی از افراد مبتلا به سرطان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این واکسن‌ها برای آنها بی خطر است یا خیر. محققان مرکز سرطان فاکس چیس در فیلادلفیا، عوارض جانبی کوتاه مدت بیش از ۱۷۰۰ دریافت کننده واکسن کووید ۱۹ را ردیابی کردند. محققان گزارش می‌دهند که واکسن‌های کووید ۱۹، به همان اندازه برای افراد مبتلا به سرطان بی‌خطر است، که برای افراد دیگر بی‌خطر است آنها پی بردند که هیچ واکنش دیگری برای افرادی که تحت درمان فعال سرطان (جراحی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی یا پرتودرمانی) قرار می‌گیرند یا درمان را کامل کرده‌اند، پیدا نکردند. نتایج از نظرسنجی‌های حضوری، تلفنی و آنلاین به دست آمده از افرادی که ۲ دوز واکسن را به فاصله ۳ هفته از ۱۶ فوریه تا ۱۵ می ۲۰۲۱ دریافت کرده بودند به دست آمد.پاسخ‌دهندگان درد در محل تزریق، درد عضلانی، درد مفاصل، تب، لرز، سردرد، حالت تهوع و خستگی را با میزان مشابهی که توسط افراد بدون سرطان از آزمایش‌های بالینی اولیه گزارش شده بود، تجربه کردند. دکتر «اریک هورویتز» سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: ما دریافتیم که بیماران سرطانی در مقایسه با افراد بدون سرطان در معرض خطر واکنش غیرمنتظره نسبت به واکسینه شدن نیستند محققان تاکید می‌کنند لازم است بیماران سرطانی علیه کووید ۱۹ واکسینه شوند، زیرا می‌دانیم که آنها می‌توانند به ویژه در برابر عفونت و عواقب آن آسیب پذیر باشند، اما برخی از افراد در مورد واکنش‌های احتمالی واکسن‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.

منبع: مهر

هلند گونه جدید HIV را کشف کرد

پاندمی کووید ۱۹ نشان داده است که جهش در یک ویروس می‌تواند به طور قابل توجهی عفونی بودن یک پاتوژن و شدت بیماری را تغییر دهد. اکنون محققان از دانشگاه آکسفورد، گونه جدیدی از HIV، ویروسی که باعث ایدز می‌شود، را کشف کرده اند که به طور بالقوه عفونی‌تر است و می‌تواند به طور جدی بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. تاکنون ۱۰۹ نفر که بیشتر آنها در هلند زندگی می‌کنند، مبتلا به این سویه هستند. به گفته دانشمندان، سویه جدید، به نام سویه VB، به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند و توانایی افراد را برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌های روزمره بسیار سریع‌تر از سویه های قبلی HIV تضعیف می‌کند. همچنین به این معنی است افرادی که به نوع جدید آلوده می‌شوند ممکن است سریع‌تر به ایدز مبتلا شوند. محققان همچنین دریافتند که VB دارای بار ویروسی (میزان ویروس شناسایی شده در خون) ۳.۵ تا ۵.۵ برابر بیشتر از سویه فعلی است، که نشان می‌دهد می‌تواند عفونی‌تر نیز باشد. محققان می‌گویند کاهش سلول‌های CD۴+T (نشانه‌ای از آسیب به سیستم ایمنی ناشی از HIV) در افرادی که این نوع را داشتند دو برابر سریع‌تر بود. به گفته محققان: «در زمان تشخیص این سویه، افراد در عرض ۲ تا ۳ سال در معرض ابتلاء به ایدز قرار می‌گیرند.» محققان می‌گویند VB دلیلی برای نگرانی نیست زیرا درمان‌های فعلی هنوز در برابر ویروس مؤثر هستند. آنها همچنین می‌گویند که بهترین راه برای جلوگیری از ابتلاء یا انتقال ویروس شامل رابطه جنسی محافظت شده است.

منبع: مهر

وزارت ارتباطات یمن بمباران شد

منابع یمنی بامداد دوشنبه اعلام کردند که جنگنده‌های ائتلاف سعودی پایتخت یمن را بمباران کردند. جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی در ۲ نوبت ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یمن در صنعا را هدف قرار دادند. شبکه المسیره جزئیات بیشتری در مورد این حمله منتشر نکرده است. پیش از این نیز ائتلاف سعودی در ادامه تجاوز به یمن بار دیگر استان الحدیده را هدف حملات هوایی قرار داد. یک منبع در اتاق افسران رابط در الحدیده اعلام کرد که ائتلاف سعودی در ٢٤ ساعت گذشته ٢٣٣ بار توافق آتش بس در الحدیده را نقض کرد. همچنین جنگنده‌های سعودی منطقه حرض در استان حجه در شمال غربی یمن را ١٠ بار بمباران کردند. استان صعده نیز چندین بار هدف حملات هوایی ائتلاف سعودی قرار گرفت. پیش از این نیز در حملات توپخانه ای متجاوزان و مزدوران ائتلاف سعودی به ناحیه مرزی «شدا» در استان صعده در شمال یمن، یک شهروند غیرنظامی به شهادت رسید و یک نفر دیگر زخمی شد.

منبع: مهر

انفجار مهیب در فلسطین اشغالی رخ داد

یکشنبه شب بر اثر انفجار مهیب یک دستگاه خودرو در مرکز محله مسکونی در عسکلون واقع در فلسطین اشغالی، یک صهیونیست کشته و تعدادی به شدت مجروح شدند. همچنین دو نفر از افراد زخمی که به شدت مجروح شده بودند به بیمارستان منتقل شدند. جزئیات بیشتری از این حادثه اعلام نشده، اما پلیس گفته است که در حال بررسی ابعاد ماجراست. این حادثه پس از آن صورت گرفته است که ناآرامی‌ها در سراسر سرزمین‌های اشغالی نسبت به وضعیت زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل و همچنین بازداشت و حبس شهروندان فلسطینی رو به افزایش نهاد.

منبع: مهر

روسیه و بلاروس گشت مشترک هوایی زدند

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های «سوخ و-۳۰ اس ام» (Su-۳۰SM) روسیه و بلاروس به عنوان بخشی از رزمایش مشترک این دو کشور با نام «تعهد متحدان -۲۰۲۲» گشت زنی هوایی مشترکی در مرزهای اتحادیه روسیه و بلاروس موسوم به دولت اتحادیه (روسیه- بلاروس) انجام دادند. وزارت دفاع روسیه در این بیانیه تاکید کرده است که پروازهای زوج و تک جنگنده‌های مذکور در شرایط سخت جوی انجام شد. در حین انجام این عملیات رزمی، تعامل خدمه هواپیمای نیروی هوایی روسیه و نیروی هوایی بلاروس تمرین شد. رزمایش مشترک بلاروس و روسیه از ۱۰ الی ۲۰ فوریه (۲۱ بهمن تا اول اسفند) در حال برگزاری است که در چارچوب آن موضوعات سرکوب و دفع تجاوزات خارجی و همچنین مقابله با تروریسم و حفاظت از منافع دولت اتحادیه (روسیه- بلاروس) تمرین می‌شود. روسیه و بلاروس بارها اعلام کرده اند که این رزمایش‌ها و مانورها ماهیت دفاعی دارد و هیچ کسی را تهدید نمی‌کند.

منبع: مهر

طلا در برابر صعود دلار کوتاه آمد

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی صعود ارزش دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا، از بالاترین رکورد سه ماهه که روز جمعه ثبت کرده بود، عقب نشینی کرد. بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۸۵۱ دلار و ۹۶ سنت رسید. در معاملات جمعه گذشته قیمت‌ها بیشترین افزایش را از اواسط اکتبر داشت و تا سطح ۱۸۶۵ دلار و ۱۵ سنت پیش رفتند که بالاترین قیمت از ۱۹ نوامبر بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۸۵۲ دلار و ۸۰ سنت رسید. عاملی که مانع افزایش قیمت معاملات نقدی طلا شد، رشد دلار و ارزهای دارایی امن بود. همزمان بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا هم افزایش داشت. بازده بالاتر به جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا لطمه می‌زند زیرا هزینه نگهداری این فلز که دارایی بدون بازدهی است را افزایش می‌دهد. همچنین صعود ارزش دلار، طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند. ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی "دیلی فارکس" در این باره گفت: خریداران فرصت طلبی که منتظر ادامه روند صعودی قیمت‌ها در روز جمعه بودند، کمی عقب نشسته‌اند و اندکی تحکیم در سطوح فعلی قیمت وجود دارد. با این حال وضعیت اوکراین ریسک قابل توجهی است زیرا با شدت نوسانی که می‌تواند ایجاد کند، ممکن است باعث پایین رفتن بازده اوراق قرضه شود که این اتفاق از افزایش قیمت طلا پشتیبانی خواهد. آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد روسیه ممکن است هر زمانی به اوکراین حمله کند و بهانه غیرمنتظره‌ای برای این حمله پیدا کند. با این حال مسکو با وجود اینکه بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین مستقر کرده است، هر گونه برنامه‌ای برای حمله به اوکراین را تکذیب و غرب را به هیستری متهم کرد. بر اساس گزارش رویترز، آوتار ساندو، تحلیلگر شرکت "فیلیپ فیوچرز" در یادداشتی نوشت: تا زمانی که نشانه‌ای از تنش زدایی وجود نداشته باشد، روند قیمت طلا صعودی خواهد بود و خریداران منتظر صعود قیمت تا مرز ۱۹۰۰ دلار هستند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۲۳ دلار و ۵۸ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۰۳۱ دلار و ۸۶ سنت رسید. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۲.۷ درصد افزایش، به ۲۳۶۸ دلار و ۵۱ سنت رسید.

منبع: ایسنا

رئیس سابق شورای شهر باغستان بازداشت شد

دادستان عمومی و انقلاب شهریار از بازداشت رئیس سابق شورای شهر باغستان شهریار به اتهام اختلاس، ارتشاء و تصرف غیر قانونی در اموال دولتی خبر داد و گفت: برای این فرد قرار بازداشت صادر شده استحمید عسگری پور، دادستان عمومی و انقلاب شهریار از بازداشت رئیس سابق شورای شهر باغستان شهریار به اتهام اختلاس، ارتشاء و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی خبر داد و گفت: این فرد توسط سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات دستگیر شده است. وی با اشاره به اینکه هفته گذشته نیز شهردار سابق باغستان شهریار در ارتباط با همین پرونده بازداشت شده است، افزود: اتهامات شهردار سابق شهریار نیز اختلاس، ارتشاء و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار با بیان اینکه این پرونده در حال تکمیل مراحل مقدماتی است، تاکید کرد: برای این فرد قرار بازداشت صادر شده است و احتمال بازداشت افراد دیگر وجود دارد.

منبع: ایسنا

باگ سفته الکترونیک تکذیب شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی، در رابطه با خرید و فروش سفته الکترونیکی گفت: دو بانک آینده و قرض الحسنه رسالت امکان خرید و فروش برات و سفته الکترونیکی را بر روی سایت خود فراهم کرده‌اند. تنها بانک ملی این امکان را بر روی سایت خود درج نکرده است که در روزهای گذشته تذکرات لازم به مدیران بانک ملی داده شد تا برای سهولت دسترسی مردم این امکان را برروی سایت خود قرار دهد. آقای خاندوزی در تاریخ ۲۰ بهمن گفته بود: بانک ملی، بانک قرض الحسنه رسالت و بانک آینده از ۲۱ بهمن به صورت برخط و ۲۴ ساعته سفته صادر می‌کنند. با صدور سفته الکترونیکی امکان جعل اسناد به صفر می‌رسد که این باعث گره‌گشایی بخشی از مسائل اقتصادی خواهد شد. سامانه سفته و برات الکترونیکی ۲۰ بهمن در وزارت اقتصاد به بهره‌برداری رسید که در این سامانه مردم می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و بطور ۲۴ ساعته به ‎سفته و ‎برات الکترونیک دسترسی داشته باشند.

منبع: خبرنگاران جوان

ارتش از ۱۰ سامانه دفاعی رونمایی کرد

با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ۱۰ سامانه دفاعی ارتقا یافته موشکی و مهماتی در حوزه رزم زمینی رونمایی شدبه نقل از روابط عمومی وزارت دفاع؛ امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم که با حضور معاونان و مدیران صنعت دفاعی در مجموعه سازمان صنایع دفاع برگزار شد با تبریک ایام‌الله دهه مبارکه فجر و با گرامیداشت یاد و خاطره یک هزار شهید صنعت دفاعی طی سخنانی اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهیدان و با تأسی به قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین و همچنین تدابیر و منویات مقام معظم فرماندهی کل قوا (مدظله العالی)، یک قدرت محض در غرب آسیا و یک قدرت تأثیر گذار در عرصه‌های بین‌المللی است. وی با بیان اینکه بشر همواره به دنبال حیات طیبه است و در طول این مسیر پرمخاطره پیوسته با خیر و شر و تهدیدات متنوع مواجه می‌شود، گفت: این روند از ابتدای خلقت وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت. امیر سرتیپ آشتیانی افزود: یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در ارتقای توان دفاعی نیروهای مسلح، بهره مندی از سامانه‌ها، محصولات و تجهیزات کارآمد در مقابله با تهدیدات دشمن به ویژه در حوزه رزم است بنابراین تغییرات در صحنه نبرد، ابزارهای متناسب برای پاسخگویی را می‌طلبد که ضروری است برای حفاظت و صیانت از کشور و مردم زمینه‌های ارتقای توانمندی‌های نظامی را فراهم کرد. وزیر دفاع با بیان اینکه سازمان صنایع دفاع باید هوشمندسازی و افزایش برد سامانه‌های دفاعی را به عنوان یک راهبرد اصلی همواره مدنظر قرار دهد، تصریح کرد: امروزه با تلاش‌های انجام گرفته در این سازمان، رویکرد «یک شلیک یک هدف» و درگیری عملیاتی در فاصله دورتر به حول و قوه الهی در ۱۰ عنوان از سامانه‌های دفاعی تولیدی تحقق پیدا کرده است. سامانه‌های دفاعی رونمایی شده شامل انواع موشک‌های استقراری، محمول بالگرد و پهپاد با مشخصات و مختصات گوناگون متناسب بانیازمندی‌های دفاعی و همچنین مهمات هوشمند دوربرد و نقطه زن توپخانه‌ها و خمپاره اندازها است که افزایش برد ودقت در انهدام هدف از خصوصیات اصلی آنها است. در این مراسم بر اساس تحقق رویکرد «ارتقا متحرک» در سازمان رزم نیروهای مسلح و خودکفایی و بومی‌سازی محصولات مورد نیاز نیروها" خودرو راهکنشی ارس ۳" با ویژگی‌های خودروهای نظامی نوین و طراحی جدید تک کابین و دو کابین، در فرآیند تولید انبوه قرار گرفت.

منبع: شبکه خبر

عیدی کارکنان دولت اعلام شد

سخنگوی دولت از تعیین عیدی پایان سال کارکنان دستگاه‌های اجرایی خبر داد. علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در فضای مجازی نوشت: هیئت دولت ‎عیدی پایان سال کارکنان دستگاه‌های اجرایی را یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین کرد. وی بیان کرد: همچنین در راستای سیاست‌های کلی خانواده مقرر شد در چارچوب اعتبارات قانونی به کارکنان متأهل مشمول کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد ۴۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند تحت تکفل هم ۱۵۰ هزار تومان پرداخت شود.

منبع: شبکه خبر

افتتاح حساب غیرحضوری در بانک‌ها تصویب شد

با مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی، امکان افتتاح حساب غیرحضوری برای بانک‌ها فراهم شد. به نقل از بانک مرکزی؛ نظام بانکی بعد از اقداماتی همچون افزایش سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت، تمدید تاریخ انقضا کارت‌های بانکی بدون حضور مشتری و عملیات احراز هویت غیرحضوری متقاضیان سجام، حالا موضوع افتتاح حساب و صدور کارت بدون حضور در شعبه‌های بانکی را عملیاتی خواهد کرد. افتتاح حساب هم‌اکنون در بیشتر بانک‌ها به شیوه سنتی و حضوری انجام می‌گیرد. در این شیوه مشتری با در دست داشتن مدارک سجلی و کپی آنها با مراجعه به شعب بانک‌ها در شرایط ویژه کرونایی، ضمن صرف وقت در تردد و متحمل شدن ریسک‌های ابتلاء به بیماری کرونا درخواست افتتاح حساب را دارند. نظام بانکی به‌منظور گسترده کردن خدمات الکترونیکی و جامه عمل پوشاندن به بانک ۷*۲۴ درصدد است افتتاح حساب غیرحضوری را عملیاتی کند. این موضوع در حوزه شمولیت و دسترسی بیشتر شهروندان به خدمات بانکی قرار می‌گیرد. طبق تعریف بانک جهانی (۲۰۱۷) شمول مالی بدین معناست که شهروندان به انواع مختلف خدمات مالی مناسب دسترسی داشته باشند و بتوانند به‌طور مؤثر از آنها استفاده کنند. چنین خدماتی باید به صورت مسوولانه و ایمن برای مصرف کننده ها ارائه شود. در پایین‌ترین سطح خود، شمول مالی برای ارائه‌دهندگان در یک محیط به خوبی قاعده‌مند به صورت پایدار در بانک یا سایر مؤسسات مالی یا ارائه‌دهندگان خدمات پول موبایلی، داشتن حساب سپرده یا حساب معاملاتی (حساب جاری) آغاز می‌شود که می‌تواند برای انجام و دریافت پرداخت‌ها و ذخیره یا پس‌انداز پول استفاده شود. در روش غیرحضوری افتتاح حساب، امکان ثبت تقاضای احراز هویت برای متقاضیان بر اساس انطباق الکترونیک چهره متقاضی با تصویر ثبت احوال را به صورت جامع و کامل در بستر همراه بانک مهیا کرده است و دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای احراز هویت نیست. به عبارتی بانک‌ها در طراحی سامانه «احراز هویت غیرحضوری» تلاش خواهند کرد تا سه ضلع مثلث را فراهم کنند تا مشتری با خیال آسوده خدمات مورد نیاز را دریافت کند. امنیت، سهولت و غیرحضوری بودن به صورت توأمان در این خدمت، زمینه آغاز سفر مشتری در اکوسیستم دیجیتال بانک‌ها را فراهم خواهد آورد. در این روش کافی است مشتری نسخه جدید همراه بانک مدنظر خود را نصب کند و با ارسال تصاویر مدارک هویتی و همچنین ویدئو زنده، تقاضای افتتاح حساب خود را به بانک مدنظر ارسال کند و اگر مایل بود کارت نقدی خود را درب منزل یا محل کار از مأمور پست تحویل بگیرد. در روش غیرحضوری دریافت تسهیلات، وثایق بانکی نیز که شامل سفته و گواهی کسر از حقوق می‌شود کاملاً به صورت الکترونکی و در بستر همراه بانک و اینترنت انجام می‌شود. در ضمن، در مرحله بعدی اعتبارسنجی مشتری نیز توسط شرکت‌های مورد تأیید بانک مرکزی انجام و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود. مرحله نهایی افتتاح حساب غیرحضوری امضا الکترونیکی است که بانک‌ها در حال فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم در این زمینه هستند.

منبع: شبکه خبر

خشونت صهیونیست‌ها در «شیخ جراح» صدای اتحادیه اروپا را هم درآورد

اتحادیه اروپا بر لزوم توقف خشونت و اقدامات تحریک آمیز و غیرمسؤولانه شهرک نشینان در محله «شیخ جراح» در قدس اشغالی تاکید کرد. اتحادیه اروپا در این بیانیه کوتاه از خشونت شهرک نشینان و اقدامات تحریک آمیز و غیرمسؤولانه آنها و همچنین سایر اقدامات تشدید کننده در این منطقه حساس که آتش تنش را شعله‌ور می‌کند، ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان آن شده است. ده‌ها شهرک‌نشین اشغالگر صهیونیستی روز شنبه و یکشنبه تحت حمایت پلیس رژیم صهیونیستی فلسطینیان ساکن محله شیخ جراح در قدس اشغالی را مورد حمله قرار دادند. درگیری‌ها میان فلسطینیان و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی طی چند روز گذشته به دنبال ترور سه فلسطینی در نابلس به دست نظامیان صهیونیست بالا گرفته و منطقه «شیخ جراح» قدس اشغالی به کانون این درگیری‌ها تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

فرار سرمایه‌گذاران از مناطق آزاد آغاز شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه مشوق‌های مالیاتی و گمرکی مناطق آزاد در کمیسیون تلفیق بر آن خدشه وارد شده است گفت: ۴۵ درصد صادرات کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صادر می‌شود. سعید محمد با اشاره به تصویب بندر آزاد بوشهر اظهار داشت: اساسنامه منطقه آزاد بوشهر تا قبل از پایان سال در شورای عالی مناطق آزاد کشور مصوب می‌شود. وی با بیان اینکه خبرهای خوبی از مجلس شورای اسلامی در خصوص مناطق آزاد شنیده نمی‌شود خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشورهای منطقه مشوق‌های خیلی سنگینی برای مناطق آزاد گذاشته‌اند به گونه‌ای معافیت مالیاتی آنها بین ۳۵ تا ۵۰ سال است و این مهم نگرانی برای مناطق آزاد کشور در فرار سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه مشوق مالیاتی ۲۰ ساله ویژه مناطق آزاد در کشور است تصریح کرد: این مشوق‌ها در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق به آن خدشه وارد شده و سبب فرار سرمایه‌گذار می‌شود. محمد با بیان اینکه مشوق‌های مالیاتی و گمرکی مناطق آزاد در کمیسیون تلفیق بر آن خدشه وارد شده است خاطر نشان کرد: در خواست می‌شود نمایندگان با دید منطقی و کارشناسانه‌تر به موضوع مناطق آزاد تجاری نگاه کنند.وی با بیان اینکه ۴۵ درصد صادرات کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است تصریح کرد: ۲۵۰۰ واحد صنعتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال است که نقش مهمی در صادرات دارند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد، اشتغال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را مطلوب دانست و بیان کرد: همه این ظرفیت‌ها منوط به این است که قواعد لازم در مناطق آزاد رعایت شود و آن هم توجه به مشوق‌های گمرکی و مالیاتی است.

منبع: تسنیم

ارتش یگان موشکی تشکیل داد

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در دوره تئوری هیأت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، با بیان اینکه ولی فقیه موجب می‌شود مسیر را به درستی تشخیص دهیم گفت: در غیاب امام عصر (عج) صراط مستقیم، ولی فقیه است. امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه شهید صیاد شیرازی یک الگوی همیشه جاودان است، افزود: شهید صیاد شیرازی ولایت‌مداری را با گوشت، پوست و خون خود لمس کرده بود و سرباز واقعی ولایت فقیه بود. فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه با اشاره به حضور پرشور ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: ملت قهرمان ایران، بار دیگر حماسه آفریدند و ولایت محوری و ولایت مدار بودن خود را به منصه ظهور رساندند. امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه باید یاد و نام شهدا را زنده نگه داریم، تصریح کرد: دست اندرکاران برگزاری دوره‌های هیأت معارف جنگ اهتمام دارند تا خط سرخ شهادت نسل به نسل الگو شده و هرگز به فراموشی سپرده نشود. فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: دوران دفاع مقدس گنجینه بزرگی است که هر چقدر برداشت کنیم به آن گنجینه افزوده و هرگز فراموش نخواهد شد. امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس جانانه در مقابل دشمن افسار گسیخته جانانه ایستادگی کرد، گفت: ارتش در دوران دفاع مقدس دشمن بعثی را متوقف کرد و با کاستی‌های موجود تمام نیروی‌های مردمی شناسایی شده در کشور توسط کادر نظامی نیروی زمینی و هوایی ارتش آموزش داده شده و مسلح شدند. امیر سرتیپ حیدری خطاب به دانشجویان حاضر در دوره هیأت معارف جنگ گفت: جنگ امروز تنها با سلاح به پیروزی نمی‌رسد. جنگ یک علم است که انسان‌های عالم بهره‌مند از هنر فرماندهی با در اختیار داشتن علم جنگ و تجهیزات به روز شده می‌توانند جنگ را به پیروزی برسانند. فرمانده نیروی زمینی ارتش یادآور شد: نیروی هوایی قهرمان ما در دوران دفاع مقدس به دشمن فهماند که یک نیروی الهی است و دشمن را سر جای خود نشاند و در دریا نیروی دریایی ارتش ایران، نیروی دریایی صدام ملعون را از رده خارج کرد. امیر سرتیپ حیدری با تاکید بر اینکه ارتش نقش بسیار پررنگی در دوران دفاع مقدس ایفا کرد، گفت: در دوران دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش در تمامی عملیات‌ها با قدرت حضور داشت و پس از جنگ تحمیلی، نیروی زمینی در پاکسازی اراضی مین گذاری شده نیز به یاری ملت شتافت. فرمانده نیروی زمینی ارتش عنوان کرد: نیروی زمینی ارتش از سال ۷۵ تا ۸۱ یک نبرد نفس‌گیر مظلومانه با منافقین و ضدانقلاب در مرزهای جنوب غرب و غرب کشور داشت و همچون دفاع مقدس در مرز مستقر شدیم و به مبارزه با منافقین پرداختیم که در هیچ کتابی آورده نشده است. امیر سرتیپ حیدری با اشاره به تجهیزات و تسلیحات نیروی زمینی ارتش گفت: ۴ ویژگی برای تجهیزات نیروی زمینی ارتش تعریف کردیم و امروز سرمایه گذاری ما بر روی سلاح‌های دور زن، نقطه زن، دارای قابلیت اتوماسیون و هوشمند بودن است. فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به تشکیل یگان موشکی در نیروی زمینی خاطر نشان کرد: منابعی را به وجود آوردیم تا بتوانیم تجهیزات نیروی زمینی را تغییر دهیم و تجهیزات متناسب با نیروی واکنش سریع را جایگزین کنیم. امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه در ۴۵ نقطه کشور در حال احداث منازل سازمانی و پادگان‌های جدید هستیم، یادآور شد: در دیداری که با فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) داشتم ایشان از اقدامات نیروی زمینی ارتش به طور کامل رضایت داشتند و این به عنوان برگ زرین ولایت مداری برای نیروهای ما در ارتش است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha