دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1010402
۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
تصاویر/ اولین نشست علمی میز جمعیت مدرسه راهبری علم و عمل، با موضوع «جوانی و حمایت از خانواده» با حضور امیر حسین بانکی پور نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از کارشناسان حوزه خانواده و جمعیت در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.

حوزه/ نشست با موضوع "نقش بانوان انقلابی در افزایش جمعیت" در مدرسه علمیه کوثر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، امیرحسین بانکی پور در نشست حضوری برخط با موضوع "نقش بانوان انقلابی در افزایش جمعیت" در مدرسه علمیه کوثر اصفهان با اشاره به اهمیت جمعیت و توجه قرآن و روایات به این مسئله گفت: بحث جمعیت از چند زاویه مورد بررسی می‌باشد که یکی از زوایای آن اهمیت فرزندآوری است، قرآن و روایات، زیاد بودن جمعیت را یک مزیت و داشتن نسل نیکو را از ویژگی‌های ممتاز می‌داند که این امر، اختصاص به زمان خاصی ندارد و در فطرت هر انسانی است. زیاد بودن نسل، یک حس مثبت دارد و از نظر اقتصادی یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شود، زیرا اقتصاددان‌ها، باور دارند که رشد اقتصادی یک جامعه به جمعیت بر می‌گردد.

بانکی پور، افزایش جمعیت را از جهت تربیت فرزندان، با اهمیت دانست و بیان کرد: تک فرزندی و دو فرزندی، آسیب‌هایی را به همراه دارد و از تربیت کامل برخوردار نمی‌باشند. این افراد در فعالیت اجتماعی دچار مشکل می‌شوند، اما در خانواده‌های چند فرزندی، داشتن احساس مسئولیت، بالا رفتن آستانه‌ی تحمل، پذیرش شرایط موجود در جامعه و بالا رفتن روحیه تقوی از مزیت‌های چند فرزندی می‌باشد. همچنین، روانشناسان اذعان دارند که این فرزندان، از نظر اعتقادی هم قوی‌تر هستند.

وی در ادامه گفت: بحث ما متفاوت از فرزند آوری است و اگر در این زمینه، غفلت کنیم ضربه خواهیم خورد زیرا ما در آستانه یک بحران جدی هستیم، ورود به یک تجربه نه چندان دور، این ابر بحران این است که ما وارد یک چاله جمعیتی می‌شویم. سیاه چاله جمعیت این است که جامعه‌ی ما به یک دفعه پیر می‌شود که به آن پیری جمعیت می‌گویند.که این اتفاق، فاجعه‌ای بسیار بزرگ است. زیرا، اگر دچار پیری زود رس شویم با مشکلات و مسائل جدی رو به رو خواهیم شد.

رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: اگر کسی بگوید کشورهای اروپایی هم همین گونه هستند، باید بدانیم که آنها علاوه بر اینکه این بحران را خوب درک کردند، مشاهده می‌کنیم که کشورهایی چون فرانسه، کل در آمد بودجه‌های ناخالص کشور را خرج موضوع جمعیت می‌کنند که نشان می‌دهد متوجه بحران هستند و اولین کشورهایی که این مسئله را درک کردند کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند، آنها انواع تشویق‌ها را برای حمایت از فرزندآوری انجام می‌دهند.

بانکی پور یادآور شد: در سال ۱۳۹۰، رهبر انقلاب نسبت به این بحران، با تعابیر مختلف از آینده وحشتناک هشدار دادند، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس یازدهم شورای اسلامی، به بیان موانع افزایش جمعیت در کشور، پرداخت و گفت: در حدود ۲۱ مانع در ارتباط با جمعیت شناسایی شده است؛ از جمله مسکن، آموزش، هزینه‌های سنگین فرزند آوری، درمان ناباروری، سخت شدن ازدواج، نظام حقوقی و دست مزدها و…

وی در ادامه گفت: حضرت آقا فرمودند: " من بارها گفته‌ام تلاش برای جوانی جمعیت، از مهم‌ترین فرایض مسئولان جامعه برای نجات از بحران جمعیت است. و این مسئله مورد تاکید است و باید فرهنگ سازی کنید و اینگونه می‌توان جامعه را از این وضعیت نجات داد."

بانکی پور، در پایان، به بیان راهکارهای تغییر فرهنگ نسبت به فرزندآوری پرداخت و گفت: ما باید بدانیم اولین وظیفه بانوان انقلابی، فرهنگ سازی است. در طی سی سال گذشته "فرزند کمتر، زندگی بهتر" نهادینه شده است که باید این رویکرد را تغییر دهیم. ما باید در جامعه از تجربه تلخ تک فرزندی صحبت کنیم و در این رویه تجدید نظر کنیم و بدانیم فرزند بیشتر و خانواده چند فرزندی، به مراتب خیلی حالشان بهتر است.

نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: از دیگر راه‌ها برای تغییر فرهنگ اشتباه تک فرزندی و ترغیب دیگران به فرزند آوری، مطالبه گری اجرای قانون است، بانوان انقلابی باید، مرتب از همه‌ی مسئولان مطالبه‌ی اجرای قانون تصویب شده‌ی حمایت از فرزند آوری، زیرا مطالبه‌ی عمومی در تسریع قانون مؤثر است.

وی افزود: باید بدانیم که خیلی از مفاد در قانون گره گشایی می‌کند و می‌توانیم گفتمان سازی کنیم. در نظام آموزشی می‌توان به قانون حمایتی از مادران اشاره نمود، به این مضمون که تا دو سالگی فرزند، مادر به مدت ۲ سال بتواند از مرخصی کامل زایمان برخوردار باشد و تا سه سالگی فرزند خود بتواند به صورت دور کاری درس و تحصیلات خود را ادامه دهد.

نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس یازدهم شورای اسلامی اظهار کرد: یکی دیگر از راهکارها برای تغییر فرهنگ در زمینه جمعیت، این است که از خانواده‌های خود شروع کنیم و به یکدیگر بحث فرزندآوری را سفارش کنیم، گروه‌هایی را تشکیل دهیم، اطلاع رسانی کنیم، از دستورات پزشک‌های سنتی و جدید استفاده کنیم، همچنین دستورات معنوی علما را گوش زد کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha