یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تشریح علت‌های مختلف موفقیت پیامبر مکرم اسلام(ص) در مسیر تبلیغ اسلام گفت: اخلاق نیک پیغمبر(ص) یکی از عوامل مهمی بود که موفقیت بزرگی را در عرصه تبلیغ و دعوت به اسلام برای پیامبر(ص) رقم زد.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت و تبریک مبعث رسول اکرم (ص) عنوان کرد: رمز موفقیت نبی مکرم اسلام (ص) در پیشبرد اهداف رسالت، چند محور مختلف داشت؛ نخست اینکه پیامبر (ص) از جایگاه حق برخوردار بود و کسی که مطمئن باشد از موضع حق و با پشتوانه خداوند و عنایت الهی سخن می‌گوید از عزم و اراده آهنین برخوردار خواهد شد و می‌تواند در مقابل تمام سختی‌ها ایستادگی کند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، اضافه کرد: نخستین مسئله‌ای که برای مبلغ در مسیر تبلیغ مهم است، اعتماد به نفس و توکل به خداوند است که پیامبر (ص) در اوج اعتماد به نفس و توکل بر خدا بود.

وی، تشریح کرد: پیغمبر (ص) مبعوث به رسالتی بر پایه قرآن بود؛ بر این اساس بعد از عنایت خداوند قرآن به عنوان بزرگترین پشتوانه و معجزه او بود.

آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کرد: قرآن کریم معجزه‌ای بود که توانست در مقابل کسانی که مدعی بودند و به ظاهر گمان می‌کردند سخنی برای گفتن دارند در مقام تحدی برآید و تمام نقشه‌ها و برنامه‌های آنان را از بین ببرد.

وی سومین مسئله مهم و نقش‌آفرین در موفقیت تبلیغ پیامبر اسلام (ص) را اخلاق ایشان دانست و گفت: در قرآن کریم درباره اخلاق پیامبر (ص) آمده است «وَإِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ: در حقیقت تو به نیکو خُلقی عظیم آراسته‌ای»؛ اخلاق، رفتار و منش خوب در مواجهه با دوست و دشمن می‌تواند در مسیر تبلیغ تأثیرات بسیار خوبی در پی داشته باشد.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: همانطور که در قرآن کریم آمده است «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» پیامبر (ص) در مقابل دشمنان سرسخت و در مقابل دوستان همدل و مهربان بوده است ولی در عین حال سرسختی پیامبر (ص) در مقابل دشمن از مدار اخلاق‌محوری جدا نبوده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کرد: پیامبر (ص) برای دشمنان نیز ابتدا تمام مسائل و حقایق اسلام را به خوبی بیان می‌کردند و وقتی به جایی می‌رسیدند که دشمنان به دنبال حق نبودند، به سفارش قرآن سخت در مقابل آنان می‌ایستادند.

امام جمعه قم، افزود: وقتی دشمنان به پیامبر (ص) پیشنهاد می‌دهند که یک سال شما دین ما را داشته باشید و یک سال ما بر دین شما باشیم، آیاتی نازل می‌شود «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ * لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ * وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ * وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ» یعنی حالا که ما را در اسلام همراهی نمی‌کنید شما دین خود را داشته باشید و ما دین خودمان را حفظ می‌کنیم و از موضع خود ذره‌ای بازنمی‌گردیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد: وقتی سخن از اخلاق نیک پیامبر (ص) می‌شود باید توجه داشت که اخلاق شامل مجموعه رفتار، گفتار، کردار، سادگی و حضور بدون تکلف پیامبر (ص) در جمع می‌شود که همگی دست به دست هم داد و موفقیت بزرگی را در عرصه تبلیغ و دعوت به اسلام برای پیامبر (ص) رقم زد.

آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان کرد: نکته جالب و قابل توجه دیگر در مسیر تبلیغی پیامبر (ص) این است که ایشان مخالفان و دشمنان خود را نفرین نکرد، بلکه برای آنان هم دعا و از خداوند برایشان طلب هدایت کرد. نگاه رسول اسلام (ص) این بود که مخالفان هم بشر و نیازمند هدایت هستند و با نفرین آنان نمی‌توان کاری از پیش برد.

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha