پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی در پیامی به مناسبت بیست و هفتمین جشنواره قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی، قرآن را چشمه جوشانی عنوان کردند که از عصر نزول تا به امروز، از جوش و خروش باز نمانده و پیوسته با آب زلال و بی رنگ خود، تشنه‌کامان معارف و حقایق را سیراب نموده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حضرت آیت الله سبحانی در پیامی به مناسبت بیست و هفتمین جشنواره قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی، قرآن را چشمه فیاض و جوشانی عنوان کرده‌اند که از عصر نزول تا به امروز، از جوش و خروش باز نمانده و پیوسته با آب زلال و بی رنگ خود، تشنه‌کامان معارف و حقایق را سیراب نموده است.

متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّ هٰذَا القُرآنَ یَهدی لِلَّتی هِیَ أَقوَمُ وَیُبَشِّرُ المُؤمِنینَ الَّذینَ یَعمَلونَ الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُم أَجرًا کَبیرًا»

قرآن مجید، معجزه جاودان پیامبر اکرم(ص) شاخه‌ای از علم گسترده الهی است، که بسان اصل از «نهایت ناپذیری خاصی» برخوردار می‌باشد، از این جهت در هر عصر و زمانی شکوفا بوده، و نوآوری‌هایی داشته است.

قرآن آن اقیانوس ژرف و ناپیدا کرانه‌ای است که با هیچ قدرت و نیرویی نمی‌توان به ژرفای آن دست یافت و بال اندیشه را در کرانه‌های آن به پرواز درآورد، لذا پیوسته با کاروان دانش در حرکت بود و یا پیشاپیش آن گام برمی‌دارد.

قرآن مجید نسخه دوم جهان طبیعت است که هرچه اندیشه‌ها و بینش‌ها گسترده‌تر، و دیده‌ها بیناتر گردد، و هرچه درباره آن بحث و بررسی انجام گیرد، حقایق بس تازه‌ای از آن به دست می‌آید و میوه‌های خشگوارتری چیده می‌شود و از کتاب خدای نامتناهی، جز این انتظاری نیست و باید نشانی از او داشته باشد، و بسان آفتاب خود گواه خویش بوده و راهنمای دیگران گردد.

قرآن، آن چشمه فیاض و جوشانی است که از عصر نزول تا به امروز، از جوش و خروش باز نمانده و پیوسته با آب زلال و بی رنگ خود، تشنه‌کامان معارف و حقایق را سیراب نموده، و این ویژگی را تا ابد، حفظ خواهد کرد.

نخستین فردی که بشر را به «نهایت ناپذیری قرآن» توجه داد، پیامبر گرامی اسلام(ص) است، وی در خطبه‌ای که در آن، درباره وصف قرآن و خصوصا آن سخن می‌گوید، چنین می‌فرماید: «لاتحصی عجائبه و لا تُبلی غرائبه». (کافی: ۲/۵۹۹، کتاب قرآن).

با درگذشت صاحب رسالت، وحی الهی قطع گردید ولی حرکت بهره‌برداری از آن به صورت وصف‌ناپذیر آغاز گردید و یک رشته علوم کلیدی برای فهم قرآن پی‌ریزی شد و در نتیجه، در راستای تبیین مفاهیم آن، رستاخیزی در جهان تألیف و نگارش بپا گردید و امام علی(ع) اولین شکافنده این اقیانوس عظیم بود و علم تفسیر از او مایه گرفت و شاگرد تیزهوش و زبردست او عبدالله بن عباس {م ۶۸ ه. ق} نخستین فردی بود که آنچه را که از علی (ع) آموخته بود، در میان مسلمانان پخش کرد، همچنان که شاگرد ابن عباس، سعید بن جبیر {۹۵ ه) نخستین فردی است که تفسیر قرآن را تدوین کرد (فهرست ابن الندیم: ۵۷) و از آن زمان تا این لحظه صدها تفسیر متنوع به زبان‌های گوناگون نوشته و انتشار یافته است. اگر نسخه‌های موجود از تفاسیر در کتابخانه‌های جهان در نقطه‌ای گردآوری شود، خود کتابخانه‌ای بس عظیمی را تشکیل می‌دهند.

بحمدالله نهاد مبارکه جامعه المصطفی با انجام فعالیت‌های قرآن محور در حوزه‌های مختلف گام‌های خوبی در این مسیر برداشته است و برگزاری جشنواره بین المللی قرآن و حدیث با حضور شرکت‌کنندگان از ملیت‌ها و مذاهب مختلف مویّد این امر است.

اینجانب ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش و همه دست اندرکاران فعالیت‌های قرآنی، و همچنین از جناب مستطاب حضرت آیت الله سید کاظم نورمفیدی دامت برکاته به عنوان چهره قرآنی و علمی آن دیار، سپاس و تشکر وافر دارم.

امید است بهره‌مندی از رشحات عطرآگین قرآن کریم و استضائه از انوار قدسی کلام الله مجید ره‌توشه‌ زندگی همگان گردد.

بمن اللّه و توفیقه.

جعفر سبحانی

قم، موسسه امام صادق(ع)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha