یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024
کرسی علمی ترویجی

حوزه/ کرسی علمی ترویجی با موضوع «تعارض یا عدم تعارض اشتغال زنان با انجام رسالت مادری و همسری» برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، کرسی علمی ترویجی با موضوع «تعارض یا عدم تعارض اشتغال زنان با انجام رسالت مادری و همسری» در دانشگاه طلوع مهر با ارائه خانم دکتر راضیه علی اکبری مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه و داوری دکتر اعظم وفائی عضو هیئت علمی دانشگاه قم و دکتر قدسیه حسنی مدرس دانشگاه به همت دانشگاه طلوع مهر برگزار شد.
علی اکبری ابتدا هدف این کرسی علمی ترویجی را آسیب شناسی موضوع دانست و با تاکید بر نقش مادر در خانواده و نقش خانواده سالم در جامعه بیان کرد: جامعه سالم با وجود خانواده سالم شکل می گیرد ، هر کدام از افراد در جامعه دارای جایگاه و رسالتی هستند و طبق فرموده امام خمینی (ره) که قرآن انسان ساز است زن نیز انسان ساز است و این زن است که می تواند افراد مفید و موثری تربیت کند.

وی ضمن اشاره به ریشه اشتغال بانوان گفت: اشتغال زنان یا ضروری است و ضرورت اجتماع و یا هیچ ضرورتی ندارد و صرفا در آمد حاصل را خرج مد و لباس و ... می کند.
او در ادامه افزود: بعضی اوقات اشتغال بانوان نفوذ سبک غربی و منحرف فمنیسم است و زنان می خواهند اظهار برابری با مردان داشته باشند که این موضوع را حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب زن در آیینه جلال و جمال با ظرافت کامل اثبات کرده که زن چیزی کم ندارد که بخواهد آن را اثبات کند.

علی اکبری تعارضات زن در اشتغال را به سه دسته زمانی ،فشار روحی و تعارضات رفتاری تقسیم بندی کرده و عنوان کرد: با ایجاد این تعارضات زن دچار آسیب می شود و با آسیبی که می بیند سبب صدمه دیدن خانواده نیز می شود.

وی اشتغال بانوان را یکی از عوامل طلاق در جامعه دانست و اظهار داشت: آمار و مشاهدات نشان دهنده این است که اشتغال بانوان با مسئله طلاق ارتباط دارد که میتوان یکی از علل آن را استقلال مالی و نداشتن مشکل اقتصادی آنها دانست و اشتغال و عدم وابستگی اقتصادی گاها منجر به تجرد دائمی بعضی از دختران شده .

کارشناس رسانه به گسترش موج فمنیستی در جامعه اشاره و بیان کرد: این موج باعث می‌شود که زنان خانه دار در جامعه احساس حقارت کنند و در هر عرصه و شرایط و حتی غیر ضرورت اشتغال یابند که این باعث آسیب های جدی در تمام جنبه ها می‌شود مانند آسیب های خانوادگی وفردی دوبرابر شدم وظایف ، دوگانگی تربیت فرزندان و...

وی در ادامه راهبردها و راهکارهای در این زمینه را اینگونه توضیح داد: اولین راهبرد که لازم است افرادی که قصد اشتغال یافتن دارند به آن توجه کنند هدف شناسی است ، سپس مدیریت و تدبیر ،همراهی خانواده با او، توجه به اولویت فرزند پروری و همسر داری و نیاز جامعه به او، چون در بیان اهل بیت علیهم السلام و بزرگان تاریخ به این که زنان اشتغال داشته باشند اشاره ای نشده و در مقابل اولویت با تربیت فرزندان و همسرداری را داریم .

در بخش دیگر داوران این کرسی علمی ترویجی به بیان دیدگاه های خود در باره این مقاله و کرسی پرداختند.

دکتر حسنی، جای رعایت حریم محرم و نامحرم را در این مقاله خالی دانست و گفت: تحصیلات و یا اشتغال و هرچیزی که بخواهد ارزش زن را خدشه دار کند درست نیست و بهتر بود به چگونگی نقش آفرینی یک بانوی منتظر که از نظر علمی هم در درجه ی بالایی است اشاره شود .

حسنی با بیان روایتی از امام باقر (علیه السلام) مطرح کرد:امام باقر (علیه السلام) در توصیف عصر امام زمان (عج) می فرمایند در زمان امام عصر زنان از نظر رشد و اخلاقی به حدی می رسند که در خانه هایشان به کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت و اجتهاد می‌کنند. وی اضافه کرد: بعدتحصیلی و جنبه تقوایی در کنار تحصیلات باید تقویت شود تا به عنوان یک مادر منتظر پرور بتواند در جامعه خدمت کند.

دکتر وفائی نیز استفاده از نظر اندیشمندان غرب را باعث غناء این مقاله دانست و عنوان کرد اگر به روایات و آیات بیشتری اشاره میشد باعث تقویت آن می‌شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم خاطرنشان کرد: شناخت دهی به بانوان باعث ایجاد اشتیاق و احساس خوشبختی آنها می شود و با این شناخت آنها زندگی موفق تری خواهند داشت.

لازم به ذکر است: دکتر معصومه حسینی تبار عضو هیئت علمی دانشگاه یادگار امام دبیر علمی این کرسی علمی ترویجی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha