سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان

حوزه/ حجت الاسلام میرمحمدیان، دستور فوری رهبری مبنی بر جهاد تبیین را یادآور شد و گفت: باید خود را به لحاظ مدیریتی و محتوایی ارتقاء دهیم و مطالعات خود را گسترش دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست مجازی راهیاران منطقه ای و استانی بنیاد هدایت با حضور حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت برگزار شد.

در این نشست مدیرعامل بنیاد هدایت دستور عینی و فوری رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهاد تبیین را یادآور شد و گفت: این دستور نشان می دهد که در موقعیت خاصی هستیم و برای این منظور علاوه بر جنبه مدیریتی، جنبه محتوایی خود را باید ارتقاء دهیم و مطالعات گسترده تری داشته باشیم. باید طوری عمل کنیم که قبل از دستور رهبر انقلاب مسائل را بشناسیم.

وی افزود: رهبری با بیان های مختلف نظیر جنگ روایت ها موضوع جهاد تبیین را مورد تأکید قرار داده اند. امروز رسانه نفوذ زیادی بر روی اذهان مردم دارد و این نفوذ را در مقایسه ماجرای انفجار پیشاور و جنگ اوکراین و عکس العمل متفاوت مردم به این دو اتفاق می بینیم.

حجت الاسلام میرمحمدیان عنوان کرد: چند اتفاق باید در جهاد تببین اتفاق بیفتد. اول اینکه باید داشته های خود را بشناسیم و برخی از این داشته ها با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست مانند داشته های ایمانی که همین دین ما است که برای دنیا و آخرت ما برنامه دارد و داشته های انسانی مانند خانواده. هرچه دنیای ما مدرن تر می شود این داشته های انسانی نیز کمرنگ تر می شود.

مدیرعامل بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: ارتباطات اجتماعی یکی دیگر از این داشته ها است. یکی دیگر از این داشته ها امام است و نمود این امامت را در همین سال های گذشته دیدیم. در شرایطی که اوضاع کشورهایی نظیر سوریه و تونس و دیگر کشورها با بحران روبرو شدند؛ امام ما کشور را به سلامت از طوفان گذراند.

وی ادامه داد: کار دیگری که باید انجام دهیم این است که افق زیبای پیش روی خود را ببینیم چراکه در شرایطی هستیم که تمدن های دیگر به پایان خود رسیده اند و الگوی امامت همچون عصای موسی همه این ها را خواهد بلعید. باید شرایط خود را بسنجیم و ببینیم چه دشمنانی و با چه ادبیاتی روبروی ما ایستاده اند و شرایط پیش رو و ظرفیت های خود را بدانیم.

حجت الاسلام میرمحمدیان با اشاره به آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید بیان کرد: جهاد تبیین قیام به قسط است و خداوند در این آیه چهار ویژگی را برای قیام بیان می کند. اول اینکه جهاد تبیین نیاز به رسول دارد که مصداق آن امامان محله هستند.

مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: دومین ویژگی این است که نیاز به بینات دارد. باید رسول برای اثبات پیام خود بینه بیاورد. معجزه و بینه امام محله اخلاق خوب، دلسوزی، حل مسئله، وقت گذاشتن ایثارگری و پرتلاش بودن است با این است که می تواند جهاد تبیین انجام دهد.

وی اضافه کرد: حرف قوی ویژگی دیگری است که امام باید برای جهاد تبیین داشته باشد که خود قرآن و روایات است. و میزان که همان ابزارها و روش ها و استدلال هایی است که امام برای تبیین استفاده می کند. اگر بیان با قول حسن همراه باشد مردم می پذیرند در غیر این صورت مورد اقبال نخواهد بود.

برنامه ویژه بنیاد هدایت برای ۵۰۰ امام روستای شاخص

در ادامه این نشست حجت الاسلام امید محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت با اشاره به موضوع توانمندسازی راهیاران گفت: به دنبال این بودیم که راهیاران به مدل مسئله، موضوع گعده و نظایر آن تسلط پیدا کنند تا بتوانند آن را به امامان منتقل کنند تا پای کار آوردن مردم محقق شود. همه این کارها با هدف فعال شدن مسجد صورت گرفته و اگر این اتفاق نیفتد در واقع کاری صورت نگرفته است.

معاون راهبری بنیاد هدایت بیان کرد: در حال حاضر که همه مدیران سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به مأموریت بنیاد هدایت توجیه شده اند و شرایط مهیا شده است. باید کار حقیقی راهیاری در میدان اتفاق بیفتد.

وی افزود: فصل جدیدی که در امر راهیاری آغاز شده کار جدی میدانی است. سفرهای راهیاران منطقه ای آغاز شده است و راهیاران استانی باید برنامه های این عزیزان را تنظیم کنند و زمینه سرکشی از امامان محله روستا و امامان پایگاه فرهنگی اجتماعی و مدیران شهرستانی سازمان را فراهم کنند.

حجت الاسلام محلاتی عنوان کرد: برنامه خاصی را برای امامان روستا داریم که در آن ۵۰۰ امام روستا را که ارتباط خوبی را با بنیاد هدایت دارند و برای آن ها آموزش های ویژه ای در نظر گرفته ایم و حمایت ویژه تری از خودشان و خانواده های آن ها خواهیم داشت و یکی از کارهای جدی بنیاد هدایت در سال جدید همین کار خواهد بود. بنابراین لازم است راهیاران استانی امامان شاخص و فعال استان خود را شناسایی و معرفی کنند.

شبکه راهیاری باید عکس‌العمل به‌هنگام داشته باشد

در ادامه این نشست حجت الاسلام رضا غلامی، اتفاقات خوب سال ۱۴۰۰ را یادآور شد و گفت: امیدواریم که زحمات صورت گرفته به ثمر بنشیند و به تعالی شبکه امامت و شکل گیری تمدن اسلامی منتهی شود.

قائم مقام بنیاد هدایت اظهار کرد: شبکه راهیاری باید پویا باشد و اگر این پویایی از دست برود بی ارزش خواهد بود. این شبکه باید عکس العمل به‌هنگام نسبت به چالش ها و رویدادهای مختلف داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت تمرکز بر روی کار راهیاری و عدم پذیرش دیگر مسئولیت ها خاطرنشان کرد: اگر راهیار در استان بخشی از وقت خود را صرف مأموریت های دیگری غیر از راهیاری کند خسارت است و باید این وقت و انرژی صرف تعالی شبکه امامت شود.

حجت الاسلام غلامی نگاه اداری داشتن را آفت کار راهیاری دانست و گفت: هم مردم و هم نهادها و سازمان ها از این شکل کار اداری ناراضی هستند و راهیار باید فارغ از این نگاه، دغدغه های خود معطوف به رفع مسائل شبکه امامت کند.

در این نشست تعدادی از راهیارن نیز به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در استان ها و مناطق فعالیت خود پرداختند و نقطه نظرات خود را در موضوع جهاد تبیین بیان کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha