شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه گیلان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه گیلان حفظ منابع طبیعی را مصداق کار جهادی دانست و با اشاره به آیه ۴۴ سوره اسراء گفت: پروردگار در این آیه می‌فرماید " تمام موجودات تسبیح گوی خداوند هستند".

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین قاسم علیپور مدیر حوزه علمیه گیلان، امروز در مراسمی که به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در مدرسه امیرالمومنین علی(ع) رشت برگزار شد، اظهار داشت: برای اولین بار در استان گیلان همکاری و تفاهم با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جهت کاشت نهال در مدرسه امیرالمومنین علی(ع) انجام شده است.

وی حفظ کردن منابع طبیعی را مصداق کار جهادی دانست و با اشاره به آیه ۴۴ سوره اسراء، مطرح کرد: منظور خداوند در این آیه شریفه آن است که همه اشیاء و همه موجودات عالم عاقلند، چون می‌فرماید: «وَلَکِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ»، «هُم» در زبان عربی ضمیری است که برای اشخاصی می‌آورند نه برای اشیاء و قرآن با این که سخنش درباره‌ی اشیاء است اما ضمیر را ضمیر اشخاص آورده و این یعنی می‌خواهد بگوید که همه اشیای از یک منظر اشخاص ‌شعور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین علیپور بیان اینکه علاّمه طباطبائی(ره) در تفسیر خود نسبت به این نیز قائل به همین دیدگاه است، گفت: با توجه به آیه شریفه و دیدگاه علامه(ره)، می‌توان نتیجه گرفت که درختان نیز تسبیح خدا را می‌کنند.

وی به ذکر احکامی که رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری هنگام کاشتن نهال فرمودند، اشاره کرد و گفت: اگر کسی برای تفریح به شکار برود، سفر او معصیت بوده و باید نمازش را تمام بخواند و این نشان می‌دهد که دین اسلام به حقوق حیوانات اهمیت می‌دهد، چرا که حیوانات هم محشور می‌شوند.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha