جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اختتامیه جشنواره علامه حلی استان کهگیلویه و بویراحمد در مدرسه علی بن موسی الرضا (ع)یاسوج برگزار شد

حوزه/ نماینده ولی فقیه کهگیلویه و بویراحمد،در اختتامیه نخستین جشنواره استانی علامه حلی (ره) با بیان اینکه پژوهش باید متناسب با موضوعات و نیازمندی‌های روز باشد، اظهار کرد: تحقیق و پژوهش از ضرورت‌های حوزه‌های علمیه و فقه شیعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، در اختتامیه نخستین جشنواره استانی علامه حلی (ره) ضمن تبریک اعیاد مبارک و فرخنده شعبانیه، گفت: تحقیق، تفحص و پژوهش یکی از امرهای ضروری هر دانشگاه و دانشی است که اگر در دانشی تحقیق و پژوهش صورت نگیرد قطعا آن دانش نمی‌تواند رشد و نیازهای جامعه را برطرف کند.

نماینده ولی فقیه کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اگر علم به درد مردم زمان خود نخورد و پاسخگوی مطالبات و سؤالات زمان نباشد، منزوی و از بین می‌رود، اظهار کرد: فقه شیعی فقه پویاست و همان گونه که جهاد به پویایی این فقه کمک می‌کند، تحقیق و پژوهش نیز یقینا اثرگذار است.

حسینی عنوان کرد: شاید عیوب مختلفی بر مباحث شرعی، مباحث روز، مباحث اجتماعی، اخلاقی در فقه داریم که مورد نیاز جامعه است و تحقیق و تفحص می‌تواند روی آنها موثر باشد.

وی با بیان اینکه نباید فکر کنیم آنچه که گذشتگان زحمت کشیده‌اند، برای ما کافی است، اظهار کرد: باید از ظرفیت‌های خود با تحقیق، تفحص، پژوهش، اجتهاد و غیره به مباحث و موضوعات جدید پاسخ دهیم، چرا که این موضوع به رشد و شکوفایی خود حوزه‌های علمیه نیز کمک می‌کند.

این استاد حوزه ادامه با اشاره به تحقیق و تفحص در هر علمی، آن علم در ذهن طلبه مانگار و ریشه می‌زند و یک تحرک و جنبش علمی در حوزه‌ها ایجاد می‌شود، عنوان کرد: طلبه یا استاد وقتی اثر خود را ببیند امید بیشتری درونش به‌وجود می‌آید تا ادامه‌ دهنده راه باشد.

امام جمعه یاسوج در ادامه بیان کرد: اگر محققین گذشته ما در فقه، اصول، تفسیر، کلام و ... پژوهش نمی‌کردند و پاسخگوی مسائل نبودند، در همان ابتدا باقی می‌مانند و ما دیگر زبان گویایی در جهان معاصر متناسب با موضوعات و نیازمندی‌های روز نداشتیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی، تحقیق و پژوهش را یکی از ضرورت‌های حوزه‌های علمیه و قفه شیعه برشمرد و گفت: باید با تحقیق و پژوهش پویا و سرزنده و متناسب با نیازمندی‌های روز دنیا حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه، هر چه زمان بیشتر می‌گذرد مسائل و مباحثی پیش می‌آید که نیاز مردم به فقه شیعی بیشتر می شود، عنوان کرد: معتقدیم آینده جهان بر اساس آن چیزی که شیعه می‌گوید مدیریت خواهد شد و این امر با یک فقه منزوی امکان‌پذیر نیست.

نماینده ولی فقیه کهگیلویه و بویراحمد در پایان یادآور کرد: مسائل زیادی در حوزه‌ اقتصاد، بانکداری، ارز، پول، مسائل اجتماعی، فرهنگی و دیگر مسائل نیاز است که اول نباید از آنها غافل شویم و بعد به تحقیق و پژوهش اساسی داریم که بر اساس آموزه های قرآن کریم این مسائل می‌توانند دریچه‌هایی برای تحقیق و تفحص باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha