دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جلسه طلاب لنجان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کفیل گفت: کسی که مشغول نماز است یقین دارد که کارش خداییست و صفر تا صد آن را خداوند متعال ترسیم و دین تعریف نموده است؛ لذا اگر در نماز یک کلمه‌ای که خداوند نفرمودند، اضافه شود، نماز باطل می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین کفیل در جمع طلاب و فضلای لنجانی حوزه علمیه قم، ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت امام حسین (علیه السلام) اظهار داشت: نماز، قرائت قرآن، دعا و استغفار و در کل بندگی و یاد خداوند متعال، مهمترین تاکید و سیره عملی امام حسین(علیه السلام) است.

وی نماز را عملی دینی و مستلزم قصد قربت دانست و با تاکید بر این که برای خود کار کردن انسان را به جایی نمی رساند و باید برای خداوند و رضای الهی قدم برداریم، اظهار داشت: نیاز است تا کارهایی که برای آن قصد قربت می‌کنیم را به خوبی ترسیم نماییم که این افعال، کار خودمان است که بدان رنگ خدایی می‌دهیم یا این که کار، کار خدایی است.

این استاد حوزه با اشاره به این که کاری حق است که خدایی باشد، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در فرازهایی از آیات الهی در رابطه با سجده شیطان بر آدم، بر این موضوع تأکید دارد که خداوند دوست می دارد عبادت آدمی آنگونه که خداوند خود می‌خواهد باشد.

وی با تأکید بر این که «برای خدا کار کردن» غیر از این است که «کار خود را برای خدا انجام دهیم»، یادآور شد: کسی که مشغول نماز است یقین دارد که کارش خدایی است و صفر تا صد آن را خداوند متعال ترسیم و دین تعریف نموده است؛ لذا اگر در نماز یک کلمه‌ای که خداوند نفرموده، اضافه شود، نماز باطل می‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین کفیل قرائت قرآن را از محبوب‌های اصلی امام حسین علیه السلام توصیف کرد و اذعان داشت: هدایت قرآنی وابسته به تلاوت آیات الهی است.

وی ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی، مشکل اساسی انسان را غفلت دانست و اظهار داشت: تلاوت قرآن در هدایت گری آن اصل بوده و قرآن شفائی است که تلاوت آن اثر عمده‌ای دارد؛ چراکه مشکلات آدمی ریشه در غفلت دارد و اکثر جهنمیان از غافلان هستند.

سخنران این نشست، قرآن کریم را کتاب ذکر و هدایت آفرین دانست و اذعان داشت: اگر کسی بخواهد از غفلت رهایی یابد، باید با ذکر ارتباط داشته باشد؛ لذا تلاوت قرآن اثر مهمی در هدایت و رهایی آدمی از غفلت دارد.

وی، فزونی در هدایت و کاستی در گمراهی و زلالت را از اثرات قرائت قران کریم و نکاه به آیات الهی دانست و تصریح کرد: بوسیدن آیات الهی و نگاه به خط قرآن  نورانیت وجودی آدمی را ارتقا داده و دل انسان را برای کسب معارف ناب الهی جلا می‌دهد.

"برای خدا کار کنیم" یا "کار خود را برای خدا انجام بدیم"؟

حجت الاسلام والمسلمین کفیل تصریح کرد: قرآن نه نسخه است و نه داروخانه؛ بلکه قرآن خود شفاست و هرکس با آن معاشرت داشته و بدان تمسک ورزد، از الطاف آن بهره مند خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر این که هر اندازه انسان تلاوت قرآن را بیشتر کند نورانیتش فزونی یافته، موانع غفلت در او کاهش پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: قرآن کریم شفاست؛ اگر ظرفی مناسب نباشد و انسان به قصد هدایت بدان تمسک نورزد، به گمراهی گرویده خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین کفیل در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از اهل بیت علیهم السلام در رابطه با اهمیت تلاوت آیات الهی اشاره کرد و یادآور شد: مَثَل مؤمنی که قرآن می خواند، مانند تُرنج است که هم خوش بوست و هم خوش مزه و مَثَل مؤمنی که قرآن نمی خواند مانند خرماست که طعمی خوش دارد اما رایحه ندارد.

وی، ضمن تاکید بر این که شیعه باید جاذبه داشته باشد، جاذبه شیعه را وابسته به معاشرت با قرآن و تمسک به آیات الهی دانست و خاطرنشان کرد: طلاب علوم دینی باید ارتباط خود را بیش از پیش با قرآن کریم تقویت نموده و تدبر در آیات الهی را همواره مورد توجه قرار دهند.

این استاد حوزه تدبر در آیات الهی و دنبال کردن فهم اغراض قرآنی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: باید در اغراض و عبرت های قرآنی برای پاسخ به نیازهای روز تدبرنموده و برای فهم دقیق تأکیدات ایات الهی تلاش نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین کفیل در پایان سخنان خود ضمن اشاره به فرازهایی از ایات الهی و نحوه تدبر و کشف اغراض قرآنی، خاطرنشان کرد: قرآن کریم کتاب خداشناسی، محور اصلی علم و هدایت انسان و کتاب آیین بندگی است.

"برای خدا کار کنیم" یا "کار خود را برای خدا انجام بدیم"؟

حجت الاسلام ایزدی نماینده طلاب و فضلای لنجان نیز در بخش پایانی این نشست گزارشی از فعالیت ها و عملکرد مجمع نمایندگان طلاب این شهرستان ارائه کرد و یادآور شد: در دوره اخیر علی رغم تمام مشکلات دوران کرونا، ۱۳ جلسه با حضور طلاب و فضلای لنجان برگزار شده است.

وی اعزام طلاب و تشکیل روضه های خانگی را سنتی حسنه در دوران کرونا دانست و یادآور شد: صندوق قرض الحسنه طلاب شهرستان لنجان فعال بوده و همواره آماده خدمت رسانی به طلاب و فضلای ارجمند است.

نماینده طلاب لنجان در پایان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات جامعه روحانیت شهرستان لنجان و دایره تاثیرگذاری آن در عرصه های مختلف بر اهمیت تقویت تعاملات با مسئولین شهری برای بهبود اوضاع فرهنگی تأکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha