دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام اشکوری

حوزه/ تا زمانی‌که مستکبرین بر جامعه حاکم باشند و قوانین آن‌ها بر جامعه بشری حاکم باشد صلح بین‌الملل تحقق پیدا نمی‌کند و مستکبر کسی است که در جایگاهی باشد که شأنیت آن جایگاه را ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هفتاد و هفتمین وبینار «انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا » با محوریت جهاد تبیین و با موضوع:پاسخگویی به شبهات سیاست خارجی ایران در قبال جنگ روسیه و اکراین با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین اشکوری استاد حوزه و دانشگاه در دفتر مرکزی ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی در قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری جهاد تبیین را از مطالبات مهم رهبری دانسته و اظهار داشت : جهاد تبیین در دو دسته ایجابی و سلبی قابل‌ تعریف است ، در دسته‌ ایجابی مبانی ،اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی تبیین می‌شود و در دسته سلبی انحرافات و تحریفات انقلاب مشخص‌شده و مسیر اصلی تبیین می گردد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جنگ روسیه و اکراین اظهار داشت : برخی این شبهه را مطرح می‌کنند که چرا انقلاب اسلامی در جنگ بین روسیه و اوکراین طرف‌دار روسیه است و به صورت کلی سیاست خارجی ما در قبال روسیه چه تعریفی دارد و چرا جمهوری اسلامی زیستن تحت سلطه روسیه را پذیرفته‌است و در چارچوب اهداف روسیه حاضر است از منافع ملی و امنیتی خود عبور کند؟

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری در پاسخگویی به این شبهه اظهار داشت :مبنای جمهوری اسلامی صلح و امنیت در امت اسلامی است و این خواسته مستلزم چهار اصل است ۱-پذیرش ربوبیت الهی ۲- پذیرش سلسله‌مراتب ولایت الهی ۳- پذیرش اصل عمل صالح ۴- رعایت اصل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر

وی ادامه داد : تا زمانی‌که مستکبرین بر جامعه حاکم باشند و قوانین آن‌ها بر جامعه بشری حاکم باشد صلح بین‌الملل تحقق پیدا نمی‌کند و مستکبر کسی است که در جایگاهی باشد که شأنیت آن جایگاه را ندارد.

وی اظهار داشت: از منظر مکتب شیعه جز معصوم و نایب معصوم که ولی فقیه جامع شرایط است کسی شانیت حکومت بر مردم را ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری ادامه داد : از دید ما در اتحادیه اروپا و در روسیه و غرب که اضلاع این جنگ هستند حاکمیت مستکبرین درجریان است و هر دو گروه رسیدن به منافع خودشان را مهم می‌دانند و کاری به منافع و مصلحت و صلح بشری ندارند ،از منظر جمهوری اسلامی این جنگ ، جنگ باطل با باطل است و بحث حقانیت در میان نیست حقانیت موقعی است که ولی مسلمین در جامعه حاکم باشد و بخواهد با مستکبر جنگ کند.

وی اظهار داشت: موضع اصلی ایران در این خصوص همان حرف امام‌خمینی است که به گورباچف گفت که مارکسیسم شما را نجات نمی‌دهد و لیبرالیسم هم شما را نجات نخواهد داد مشکل اصلی در ایدئولوژیهای مادی موجود است که جنگ ایجاد می‌کند و توانایی ایجاد صلح را ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری در ادامه به تبیین سیاست بازدارندگی جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار داشت :سه نوع سیاست بازدارندگی وجود دارد، ۱-سیاست بازدارندگی برون‌گرا که در آن برای دور کردن تهدیدات باج داده می‌شود و هر چیزی را که دشمن مطالبه کند در اختیار او قرار داده می‌شود تا رفع تهدید شود.

۲- سیاست بازدارندگی درون‌گرا که کشور قدرت خود را افزایش می‌دهد و به وسیله افزایش قدرت تهدیدات را از خودش دور می‌کند لازمه این نوع سیاست،بازدارنده ،قدرت بسیار زیاد است که تاکنون هیچ کشوری نتوانسته‌است به این سیاست بازدارندگی برسد.

۳-سیاست بازدارندگی ترکیبی که در این سیاست ضمن این‌که تلاش می‌شود با تکیه‌بر توانایی‌های داخلی قدرت کشور افزایش پیدا بکند از ظرفیت هم‌پیمانان و همچنین همکاران بین‌المللی نیز برای دفع تهدیدات استفاده می‌شود ، جمهوری اسلامی سیاست بازدارندگی ترکیبی دارد و براساس آن از منافع و امنیت امت اسلامی دفاع می‌کند از این طریق دشمن را دفع و موانع را رفع می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری در جمع بندی مطالب خود اظهار داشت: چون این جنگ، جنگ بین دو باطل است جمهوری اسلامی مداخله ای در آن نخواهد داشت ضمن آنکه مخالفت خود را باجنگ نیز اعلام میکند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha