سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام محمد بیات

حوزه/ شش ماهه بود که مادرش او را رها کرد. تنها یک مادربزرگ پیر داشت و پدری که اسیر اعتیاد بود. حمایت‌های حجت الاسلام بیات او از سرنوشتی تلخ نجات داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرج، حجت الاسلام محمد بیات، امام جماعت مسجد پنج تن آل عبا اسلام آباد کرج و برگزیده استانی مهرواره اوج است.

این امام جماعت در حوزه های مختلفی مشغول به خدمت رسانی به مردم است. کمک به نیازمندان یکی از این حوزه ها است. او در این باره می گوید: ما در خصوص کمک به نیازمندان فقط به اهدای بسته های معیشتی بسنده نکرده ایم. بلکه ابتدا به شناسایی خانواده های نیازمند پرداختیم. با مراجعه به درب منازل افراد وضعیت بیکاری، آسیب های اجتماعی و مسائل دیگر در این خانواده ها بررسی شد.

وی ادامه می دهد: خانواده های شناسایی شده که نزدیک به ۱۰۰۰ خانوار می رسند، تحت حمایت قرار دارند و بسته های معیشتی، پوشاک و دیگر نیازمندی های آن ها توسط خیریه مسجد تأمین می شود. از سوی دیگر در زمینه رفع مشکل اشتغال افراد بیکار این خانواده ها نیز تلاش می کنیم و آن ها را به نهادها یا کارخانه‌هایی که نیازمند نیروی کار هستند معرفی می کنیم.

وی آسیب های موجود در مسیر اشتغالزایی را هم اینگونه روایت می کند: همیشه مشکل عدم وجود شغل نیست بلکه برخی هم اهل کار نیستند و گاهی کارخانه‌ها تقاضای نیرو دارند اما افرادی که معرفی می کنیم به بهانه های مختلف از آن استقبال نمی کنند.

توزیع بسته های معیشتی و توزیع غذای گرم بین فقرا از دیگر برنامه های مسجد پنج تن آل عبا در ایام کرونا بوده است. در ماه مبارک رمضان هر شب ۱۰۰۰ پرس غذای گرم بین خانواده های نیازمند توزیع شده است.

مردم برای تأمین هزینه این کمک ها خیرین پای کار مسجد آمده اند و گروه های جهادی فعال در شهرستان نیز به این موضوع کمک کرده اند. بخشی از این هزینه ها با استفاده از فضای مجازی جمع آوری شده است.

به گفته امام جماعت مسجد پنج تن آل عبا طرح سفره کریمانه که اکنون در سراسر کشور برگزار می شود. ابتکار این مسجد بوده که از ۱۰ سال پیش شروع شده و در آن غذای گرم بین فقرا از شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) تا شام عید فطر پخش می شود. به مدت ۱۵ شب دو نانوایی نان صلواتی در اختیار مردم می گذاشتند.

بچه های مسجد، هیأت و بسیج حاج آقای بیات را در پیشبرد اهدافش یاری می کنند و در امور مختلف یاری گر او هستند. دلیل این همراهی این است که این روحانی تفاوتی بین هیأت و بسیج و دیگر بخش ها قائل نیست و خود به مثابه یک بسیجی وارد عرصه می شود.

امام جماعت مسجد پنج تن آل عبا به شبهه انفعال مساجد در جریان بیماری کرونا اشاره می کند و می گوید: ما تأکید کردیم که مسجد نمازخانه نیست. برای اثبات پای کار بودن مساجد در این مدت کارهای عمرانی را هم برای خود مسجد و هم برای محرومین انجام دادیم.

وی ادامه می دهد: این مسجد بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و یکی از مساجد فعال شهر است که منطقه ای محروم بنیان گذاشته شده است. ما برای پخت غذا آشپزخانه نداشتیم. به همین خاطر نسبت به ساخت آشپزخانه اقدام کردیم. در کنار این خانه عالم، ساخت سرویس بهداشتی، برای نوجوانان نیز ساخته شد.

این کارها از سال ۹۸ آغاز شده و با وجود اینکه در آغاز کار بودجه ای نداشتیم اما در طول این مدت توانستیم ۳۰۰ میلیون تومان جذب کنیم و امید می رود با جذب بودجه بتوانیم شبستان بانوان را نیز بسازیم.

بخشی از فعالیت های حجت الاسلام بیات در فضای مجازی انجام می شود و قسمتی از جذب خیرین نیز از همین راه انجام شده است. در عرصه جهاد تبیین نیز با استفاده از همین فضا کارهایی را صورت داده است.

وی در خصوص مبارزه با آسیب های اجتماعی می گوید: تلاش کردیم در وهله اول خانواده هایی که دچار آسیب هایی نظیر طلاق و اعتیاد هستند را شناسایی کنیم و سپس خانواده های آن ها مورد حمایت قرار دهیم. در تأمین هزینه کمپ افراد معتاد مشارکت کردیم و تلاش کردیم حساب های دفتری این خانواده ها و سایر نیازمندان را نزد مغازه داران محله در حد وسع خود تسویه کنیم.

حسن ختام گفت و گو ما با حاج آقای بیات خاطره ای زیبا بود که نمایانگر نقش اثرگذار روحانیت در زمینه های مختلف به خصوص عرصه های تربیتی است: «سال ها پیش یکی از خانواده های این محله یک پسر شش ماهه داشتند. پدر او معتاد بود؛ مادرش هم او را رها کرد و رفت. تنها پناه او مادر بزرگ پیرش بود.

در چنین شرایطی ما این طفل و مادربزرگش را حمایت کردیم. اکنون این طفل تبدیل به یک جوان برومند شده. برای او شغل آبرومندی دست و پا و همین اواخر مراسم عقد او را هم برگزار کردیم.

خیلی وقت نیست که این جوان تنها پناه خو یعنی مادربزرگش را و پس از آن پدرش را از دست داد و برای حفظ عزت او برای هر دو مرحوم مراسم ختم برگزار کردیم.

این جوان به من می گفت: اگر شما نبودید و حمایت های شما نبود، عاقبت تلخی در انتظار من بود».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha