جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جهان

حوزه/ در سالی که گذشت نه تنها کشورهای غرب آسیا با جنگ های نیابتی استکبار و ابرقدرت های جهان دسته و پنجه نرم کردند بلکه بخشی از اروپا نیز درگیر جنگ و نا امنی شد...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، چند قرن است که کشورهای جهان به دلیل زیاده خواهی های نظام سرمایه داری و جهان استکباری و ابر قدرت های عالم هر سال با وقایع سخت و دردناکی رو برو هستند. وقایعی چون جنگ های نظامی و بیو لوژیکی و تهدیدات هسته ای .در سال های اخیر غرب آسیا کانون جنگ های نیابتی آمریکا و کشورهای غربی بود اما در سال گذشته بخشی از جهان غرب نیز تحت تاثیر این جنگ نیابتی قرار گرفت و به قول مشهور در رسانه های جهان چشم آبی ها هم به طور مستقیم وارد جنگ شدند و آن جنگ نظامی، جنگ بین روسیه و اوکراین مورد حمایت غرب و آمریکا بود.سال گذشته با وجود انجام واکسیناسیون عمومی در برخی از کشورهای جهان به دلیل عدم عدالت در توزیع واکسن مردم جهان همچنان با مشکلات شیوع ویروس کرونا در عرصه های مختلف دست و پنجه نرم می کردند.

کانال سوئز

چند روزی از سال ۱۴۰۰ نگذشته بود که یک حادثه دریایی همه کشورها را نگران کرد. به گل نشستن کشتی کانتینربر "اورگرین" در کانال سوئز باعث شد تا این شناور غول پیکر برای ۶ روز حمل و نقل دریایی را مختل کند. توفان شن و ماسه و وزش بادهای شدید باعث خروج کشتی از مسیر خود و برخورد آن به بستر کناره‌های کانال شد که انسداد کامل کانال و عدم امکان عبور دیگر شناورها را در پی داشت و چنین سانحه‌ای در تاریخ ۱۵۰ ساله کانال سوئز بی‌سابقه بود. از اهمیت این کانال، همین بس که نزدیک به ۷ درصد تجارت دریایی جهان از این کانال انجام می‌شود و این راه بندان دریایی میلیاردها دلار خسارت به خاطر تأخیر در تحویل بارها به بار آورد.

رژیم صهیونیستی

یک کشتی اسرائیلی اوایل فروردین سال ۱۴۰۰ در نزدیکی سواحل بندر الفجیره امارات متحده عربی هدف قرار گرفت. رسانه های اسرائیلی ادعا کردند ایران مسئول حمله به کشتی مذکور است.

بحرین

در سایه جنایات آل خلیفه علیه ملت مظلوم بحرین فروردین ماه سال گذشته بحرین آغازگر مسابقات فرمول یک بود.این مسابقه در میان انقلابیون بحرین به فرمول خون مشهور است چون این مسابقات پوششی بر جنایات این رژیم علیه ملت بی دفاع بحرین در جهان تلقی می شود.تظاهرات سراسری علیه عادی سازی رژیم آل خلیفه با رژیم غاصب صهیونیستی از دیگر تحولات جاری و مستمر بحرین بود.

ادامه خروج آمریکایی ها از منطقه

بعد از به شهادت رسیدن شهید سردار حاج قاسم سلیمانی جمهوری اسلامی ایران ومقام معظم رهبری مهمترین انتقام خون این شهید بزرگوار را خروج کامل آمریکا از منطقه اعلام کردند. در اوایل سال گذشته پنتاگون اعلام کرد که آخرین گروه آمریکایی‌ها، افغانستان را ترک کرده‌اند و پس از ۲۰ سال طولانی‌ترین جنگ در تاریخ ایالات متحده آمریکا با پرواز آخرین هواپیما به پایان رسید.

ظهور مجدد طالبان آمریکایی در منطقه

خروج آمریکا از افغانستان که مسلما به طور تصادفی با به قدرت رسیدن مجدد طالبان در این کشور همزمان نشده بود؛ تحلیل های مختلفی را در رسانه های جهان مطرح کرد. بسیاری از رسانه های جهان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان را نشان از شکست آشکار آمریکا در منطقه مطرح کردند.

سخنگوی کاخ سفید خروج نیروهای آمریکا از افغانستان را «شکست» خوانده و اعلام کرد که نمی‌توانیم برای جنگ افغانستان اعلام «پیروزی» کنیم؛ زیرا این جنگی است که طی ۲۰ سال موفقیت نظامی در آن حاصل نشده است.

افغانستان درخون در سالی که گذشت

اوایل ماه می مطابق با اردیبهشت ماه سال گذشته در پی انفجار بمب در مقابل مدرسه «سیدالشهدا» در منطقه دشت برچی کابل بیش از ۵۰ دانش آموز به شهادت رسیدند. هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته و گروه طالبان نیز دست داشتن در این حمله را تکذیب کرد.

از برگزاری مسابقه فرمول خون در بحرین تا خروج ذلیلانه آمریکا از منطقه

فلسطین

فلسطین که هر ساله از خبر ساز ترین کشورهای جهان است در سالی گذشته محور توجه رسانه ها قرار گرفت. جنگ ۱۱ روزه حماس و رژیم صهیونیستی با تجاوز اسرائیلی ها شروع شد و وقتی آتش بالا گرفت، حماس با حملات موشکی سرزمین های اشغالی را فلج کرد. در حملات صهیونیست ها ۲۳۲ نفر شهید و ۱۹۰۰ فلسطینی مجروح شدند و در مقابل هم ۱۲ صهیونیست کشته و ۳۳۶ تن زخمی شدند. اما پاسخ محکم به صهیونیست ها نشان داد گروه‌های مقاومت از «سنگ» عبور کردند و با قدرت موشکی خود، توان ضربه زدن به ارتش و زیرساخت‌های اسرائیل را دارند.

از برگزاری مسابقه فرمول خون در بحرین تا خروج ذلیلانه آمریکا از منطقه

همچنین در اوایل سال گذشته همزمان با ماه مبارک رمضان نظامیان اسرائیل و شهرک‌ نشینان یهودی حملات به فلسطینیان در قدس اشغالی به ویژه در منطقه باب العامود مسجدالاقصی و محله شیخ جراح را تشدید کردند.

نتانیاهو به زباله دان تاریخ پیوست

یکی از اتفاقات به ظاهر خوش آیند سال گذشته پایان یافتن دوره سیاه نتانیاهو بود . دقیقا دو هفته پس از آتش بس و ضرب شست گروه های مقاومت فلسطینی به صهیونیست ها، سرانجام دوران سیاه بنیامین نتانیاهو در دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی به پایان رسید و نفتالی بنت به عنوان یک راستگرا، نخست وزیر این رژیم شد.

ادامه دارد....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha