جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اقتصاد دانش بنیان

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی تصریح کرد: بهره گیری از توان و ظرفیت بالای جوانان مؤمن، انقلابی و خلاق، لازمه موفقیت در عرصه اقتصاد دانش بنیان است.

دکتر علی اصغر حبیبیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک سال جدید و آغاز قرن جدید به مقام معظم رهبری و همه ملت عزیز ایران اظهار داشت: از سال ۸۷ مقام معظم رهبری در نام گذاری سال ها به موضوعات و محورهای اقتصادی ورود کرده و همواره در شعار این سال ها، رشد و تحول و شکوفایی و تعالی اقتصاد کشور را مدنظر قرار داده اند.

وی افزود: به تعبیر ایشان، گرانی ها و تورم سال های اخیر از جمله تلخی های زمانه ماست که به هیچ وجه زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. البته این مساله هم ریشه در مسایل خارجی همچون تحریم ها دارد و هم مباحث داخلی که از آن جمله برخی بی تدبیری ها و مدیریت های غلطی بوده که در سال های اخیر شاهدش بوده ایم.

وی در ادامه با اشاره به این که در امور اقتصادی، سه رکن تولید، توزیع و مصرف، مهم و بسیار تعیین کننده است، گفت: تولید اگر در همه عرصه های صنعتی و کشاورزی و تکنولوژی صورت بگیرد، خودش باعث می شود که ثروت ملی ایجاد گردد و لذا محوری ترین شعار سال های اخیر از سوی مقام معظم رهبری ناظر به بحث تولید و حمایت از این قضیه بوده است.

این مدرس دانشگاه همچنین با بیان این که تقویت تولید ملی منجر به اشتغال آفرینی شده و زمینه ساز افزایش اقتدار ملی و اعتماد به نفس ملی است، ابراز داشت: امسال ایشان به طور خاص بر بحث تولید دانش بنیان تأکید کرده اند که ثمره آن اشتغال آفرینی است و لذا هم مردم و هم مسئولان و هم فعالان بخش خصوصی و تعاونی و ... باید تلاش کنند که این شعار ارزشمند و کلیدی محقق گردد.

وی افزود: در واقع تأکید ایشان بر دانش بنیان به این خاطر است که در فرآیند تولید، پیوست علمی و پژوهشی وجود داشته باشد و فعالیت های تولیدی ما در این زمینه ها با استانداردهای جهانی و اصول پذیرفته شده ی علمی توأم گردد.

وی بیان داشت: طبعاً وقتی این گونه باشد برای محصولات تولیدی ما، بازارهای بین المللی خوبی هم ایجاد می شود و نتیجه آن، تولید ثروت و درآمد برای ملت ماست.

حبیبیان همچنین گفت: اگر ما در زمینه تولید دانش بنیان قوی شویم، خواهیم توانست بر معضل بیکاری به خصوص بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی فائق شویم و این اشتغالزایی البته پایدار و مستحکم خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: به لطف الهی ظرفیت های بسیار خوبی در کشور ما از حیث منابع انسانی وجود دارد و اگر ما در این رابطه گام های خوبی برداریم و مشکل بیکاری جوانان را حل کنیم در زمینه ازدواج آسان آن ها و بحث مسکن نیز گام های دیگری برداشته ایم و از حجم مشکلات نسل جوان کاسته ایم که خود این امر باعث تقویت امید و نشاط در جامعه می شود.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی همچنین افزود: یکی دیگر از دغدغه ها و دل نگرانی ها، ناظر به بحث کاهش جمعیت است به خصوص این که از جمله مهم ترین مؤلفه های اقتدار ملی همین داشتن جمعیت جوان و پای کار است که خود تولید دانش بنیان به شکل غیرمستقیم به افزایش جمعیت کمک می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنان ابتدای سال بر این نکته تأکید فرمودند که دولت پای کار است و ان شاءالله برنامه های خود را در فاز کوتاه مدت و بلند مدت با قوت دنبال می کند. در برنامه کوتاه مدت باید فکری برای مهار گرانی و تورم شود چرا که بسیاری از اقشار جامعه را واقعاً به دردسر انداخته است به خصوص اقشار محروم و کم بضاعت که باید به آنها رسیدگی بیشتری شود.

وی افزود: در برنامه بلند مدت باید زیرساخت های اقتصادی را تقویت کرده و زمینه ارتقای بهره وری در جریان تولید را فراهم کرد.

حبیبیان گفت: البته واقف هستیم که در شرایط کنونی، انتظار از دکتر رئیسی بالاست و امیدواریم که با همت مضاعف دولت شرایط برای مردم و کشور به مراتب بهتر شود و ایشان نیز در کار خود موفق باشند.

وی همچنین بیان داشت: همان طور که در سال های دفاع مقدس، ما جنگ را با نیروی جوان پیش بردیم و بر دشمن غلبه کردیم، جنگ اقتصادی را با همین نیرو و ریل گذاری درست و همت دولتمدردان می توانیم پشت سر بگذاریم و باید در این راستا یک همدلی و هم افزایی خوبی شکل بگیرد.

وی در خاتمه بیان داشت: مهم این است که امید خود را از دست نداده و در مقابل مشکلات بایستیم و با تکیه بر صبر و استقامت و شکرگزاری به درگاه الهی، کارها را به پیش ببریم و این را هم بدانیم که لطف و عنایت خدای متعال با شاکران و صابران و کسانی است که دست از سعی و تلاش برنمی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha