دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سی و چهارمین اجلاس سالیانه علما و رؤسای مراکز اسلامی انگلستان

حوزه/ سی و چهارمین اجلاس سالانه علما، ائمه جماعات و روسای مراکز اسلامی انگلیس، با موضوع «چگونگی دستیابی به راهکارهای گسترش معارف قرآن در آستانه ماه مبارک رمضان» در لندن برپا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در این اجلاس که شخصیت های برجسته دینی و مبلغین شهرهای مختلف از سراسر انگلیس حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم موسوی نماینده ولی فقیه در انگلیس درسخنانی با تشکر از علما و مبلغین شرکت کننده در این اجلاس با تاکید بر ضرورت هوشیاری مبلغین بر حفظ وحدت و عمل به قرآن کریم به عنوان نقشه راه تصریح کردند: به هر میزان که از نقشه راه فاصله بگیریم به همان میزان از مسیر هدایت دور می شویم.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس با ارائه گزارشی از فعالیت های حوزه علمیه انگلیس و روند رو به رشد کمی و کیفی این حوزه افزودند: درحال حاضر ۶۰ نفر طلبه در دو مقطع اول و دوم در این حوزه تحصیل می کنند و مطابق بررسی های به عمل آمده، میزان تقاضا برای تحصیل در فضای حوزوی در این کشور بسیار زیاد است که متأسفانه امکانات ما محدود و نیازها فراوان است. امیدوارم که هر یک از علماء و مبلغین بتوانند در این زمینه به اندازه وسع خود به گسترش فعالیت حوزوی در این کشور کمک کنند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس همچنین با گرامیداشت یاد حضرات آیات فقید صافی گلپایگانی، علوی گرگانی و آیت الله ری شهری رحمت الله علیهم، بر روح بلند همه علماء و فقهای درگذشته فاتحه ای نثار کرد.

این اجلاس که به دعوت مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد با استقبال بسیار زیاد علماء، مبلغین و روسای برخی مراکز دینی روبرو شد و بیش از ۱۴ مقاله برای ارائه در این همایش ارسال شد که بخشی از آنها در سالن همایش قرائت شد و برخی دیگر به زودی منتشر خواهد شد.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در سخنانی به صورت تصویری با اشاره به پیچیدگی ها و دشواری های تبلیغ تصریح کرد: دشواری در مدیریت باور و اندیشه، آمیخته شدن زندگی جدید با جنجال های عصر جدید، آخرت گریزی و معنویت گریزی و تنوع دعوت ها و فراخوان مهاجم، ازجمله چالش های تبلیغ و تربیت دینی است که در مقابل آن، اخلاص، مادی نبودن، عشق به هدایت، استقامت و توکل به خدا، صبر، مطالعه و بالابردن توان علمی، بالا بردن مهارت ها، تقویت ارتباط اجتماعی و معاشرت نیکو، موقعیت شناسی و کادر سازی از جمله ملزومات و ضروریات مقابله با این چالش هاست.

حجت الاسلام و المسلمین عالمی رئیس مجمع جهانی اسلامی لندن در سخنانی با اشاره به انواع حیات در قرآن گفتند: حیات نباتی، حیوانی، انسانی، طیبه و جاوید ازجمله حیات هایی است که در قرآن به آن اشاره شده است که به صورت کلی به دو دسته حیات مقبول و مردود دسته بندی می شود.

وی افزود: حیاتی که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و اهل بیت (ع) برای آن مجاهدت کردند حیات مقبول است ولی بالاتر از حیات مقبول حیات جاوید است که در قرآن به جایگاه شهداء اختصاص دارد.
حجت الاسلام و المسلمین عالمی همچنین با اشاره به برخی انتقاد ها در باره کم توجهی پیروان اهل بیت (ع) به قرآن کریم گفتند: پس از انقلاب اسلامی ایران این چالش تا حد زیادی به خاطر گسترش فعالیت های قرآنی کاهش یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین کشمیری نماینده آیت الله العظمی سیستانی در اروپا نیز دیگر سخنران این اجلاس بود که در سخنانی با تاکید برخواندن، تفقه و عمل به قرآن به عنوان شفا بخش قلب های بیمار گفت: مفسرین زیادی به تفسیر قرآن پرداخته اند، ولی خیلی از آنها به فهم قرآن دست نیافته اند.

حجت الاسلام والمسلمین کشمیری تصریح کرد: با وجود برخی اختلاف نظرها در روش ها و سلیقه ها، اختلاف اساسی میان علمای ما وجود ندارد و همه باهم، مساعدت و هم فکری لازم را داریم.

وی در آستانه ماه مبارک رمضان به خطبه معروف پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) اشاره و تاکید کرد: علما و مبلغین دینی باید جوانان را دریابند و با تشویق آنها به فهم و حفظ قرآن و برپایی مسابقات و اشکال مختلف جاذبه های قرآنی نسل جوان را با محبت پیامبر اسلام (ص) و اهل بیتش (ع) و قرائت قرآن تربیت کنند.

حجت الإسلام شیخ حسن التریکی یکی از روحانیون فعال در عرصه تبلیغ در این کشور در بخشی از مقاله خود با اشاره به وظایف مبلغین، گفت: همانگونه که در تشخیص تا درمان یک بیماری فرآیندی وجود دارد و هر کسی وظیفه خود را انجام می دهد در تبلیغ نیز متفکرین اسلامی تولید علم کرده اند و مبلغین نیز موظفند به جای فکر و نظر خود، محصولات فکری متفکرین را منتشر کنند.

حجت الإسلام شیخ غلام حر شبیری امام مرکز اهل بیت شهر ناتینگهام دیگر مبلغ دینی در ارایه مقاله خود با اشاره به مفهوم زندگی الهی، گفت: از منظر قرآن دو نگرش به زندگی وجود دارد که یکی نگاه مادی گرایانه و دوم دیدگاه الهی به زندگی است و وظیفه ما تاکید بر دوری از مادی گرایی و نزدیک شدن به دیدگاه الهی به زندگی است.

در این اجلاس همچنین حجت الإسلام شیخ میرزا عباس مدیر حوزه علمیه انگلستان در سخنانی افزود: معنویت یک گنجینه است که باید به دنبالش رفت و آن را تجربه کرد. وی گفت: حوزه علمیه انگلیس تلاش کرده است فضای معنوی لازم برای علاقه مندان به تحصیل علوم دینی را فراهم کند.

مدیر حوزه علمیه انگلیس ضمن تشریح برنامه های حوزه علمیه انگلیس، گزارشی از فعالیت های حوزه علمیه و برنامه های آتی حوزه را برای شرکت کنندگان ارائه داد.

در این اجلاس چندین نماهنگ از بیانات حضرت امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در باره اهمیت تبلیغ و وظایف مبلغین دینی پخش شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha