دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حرم امام رضا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آلمان در لبه پرتگاه رکود قرار گرفت

بزرگترین بانک آلمان اعلام کرد در صورتی که گاز روسیه به روی آلمان قطع شود، آلمان دچار رکورد خواهد شد. رکود در انتظار بزرگترین اقتصاد اروپا بزرگترین بانک آلمان روز دوشنبه اعلام کرد در صورتی که گاز روسیه به روی آلمان قطع شود، آلمان دچار رکورد خواهد شد.کریستین سوئینگ مدیر اجرایی دویچه بانک و رئیس اتحادیه بانک‌های آلمان در این خصوص خاطر نشان کرد به علت درگیری در اوکراین، انتظار می‌رفت که رشد اقتصادی در بزرگترین اقتصاد بسیار کندتر از پیش بینی‌های قبلی باشد. وی تصریح کرد: «اگر واردات یا عرضه نفت و گاز طبیعی روسیه متوقف شود، شرایط بدتر خواهد شد. در این صورت وقوع رکود اقتصادی قابل توجه در آلمان، عملا اجتناب ناپذیر خواهد بود».آلمان به شدت به منابع انرژی روسیه وابسته است و حدود ۵۵ درصد گاز طبیعی و نزدیک به ۴۰ درصد از نفت خود را از این کشور وارد می‌کند.

منبع: شبکه خبر

تکفیری ها به سه طلبه در حرم امام رضا(ع) حمله کردند

همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان، ساعتی پیش سه طلبه حاضر در صحن پیامبر اعظم (ص) بافردی که هویت آن در دست بررسی است با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند. با هوشیاری زائران و تلاش عوامل انتظامات و یگان حفاظت حرم مطهر ضارب بلافاصله بازداشت و تحویل مقامات انتظامی شد و مصدومان به سرعت به بیمارستان منتقل شدند. آستان قدس رضوی در اطلاعیه ای ضمن محکومیت این تعرض به ساحت مقدس حضرت رضا علیه السلام و روحانیت معزز اعلام کرد موضوع را تا حصول نتیجه و شناسایی عوامل پیگیری خواهد کرد و گزارش آن را متعاقبا به اطلاع مردم عزیز خواهد رساند. فرد ضارب در اختیار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است/ضارب، سلاح سرد را جاسازی کرده بوداستاندار خراسان رضوی گفت: متاسفانه یکی از طلبه‌ها به شهادت رسیده است و دو طلبه دیگر در بیمارستان هستند. او گفت: فرد ضارب دستگیر شده است که در اختیار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است. یکی از طلبه‌های مجروح وضعیت مناسبی ندارد. نظری گفت: در پی حادثه ظهر امروز در حرم مطهر رضوی متاسفانه یکی از روحانیان که با چاقو مضروب شده بود به شهادت رسید و دو روحانی دیگر در بیمارستان بستری شدند، که حال یکی از آنها وخیم است. او گفت: در پی این اتفاق ، فرد ضارب با کمک زائران و توسط ماموران حاضر درصحنه دستگیر شد و تحقیقات از وی درحال انجام است. استاندار خراسان رضوی گفت: در بررسی های اولیه مشخص شد ضارب تحت تاثیر القائات استکبار جهانی و جریانهای تکفیری این اقدام را انجام داده است. او گفت: سه نفر روحانی که مورد حمله این فرد قرار گرفتند از فعالین و جهادگران اجتماعی و فرهنگی بودند که در مناطق محروم اقدامات جهادی را انجام می دادند. نظری گفت: ضمن محکومیت این اقدام جنایتکارانه و هتک حرمت حرم مطهر رضوی(ع) و روحانیت معظم، از درگاه خداوند متعال برای خانواده روحانی شهید صبر جمیل و برای دو روحانی که در بیمارستان بستری هستند شفای عاجل مسألت دارم. او گفت: این مسئله محرز است. بنظر می‌رسد با توجه به اندیشه و افکارش اقدام را با برنامه ریزی قبلی انجام داده. اما مشخص نیست عواملی در پشت صحنه به او کمک می کردند یا نه. این موضوع در حال بررسی است. استاندار خراسان رضوی گفت: افراد مشکوک در محل وقوع حادثه دستگیر شدند. اما اطلاعات دیگری فعلا ندارم.سلاح سرد جاسازی شده بود و ضارب با این روش سلاح را وارد حرم کرده است. فرماندار مشهد گفت: بعدازظهر امروز فردی در حرم مطهر رضوی به سه نفر از روحانیون فعال در شهر مشهد حمله می‌کند که طی این حادثه متأسفانه حجت‌الاسلام اصلانی یکی از این روحانیون مجروح شده به شهادت می‌رسد و ۲ نفر دیگر در بیمارستان تحت مراقبت هستند. محسن داوری گفت: ضارب توسط زائرین و خادمین در صحنه دستگیر و به مقامات مسئول تحویل می‌شود تا مراحل تحقیقاتی از این فرد تکمیل و انگیزه وی مشخص شود. او گفت: این فرد تحت تاثیر تفکرات استکبار جهانی و تکفیری این اقدام را انجام داده است. محمد حسین دورودی دادستان خراسان رضوی گفت: پرونده این حادثه در دادسرای استان تشکیل شده و تحقیقات بیشتر در حال انجام است. دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی می گوید: بازپرس ویژه قتل تحقیقات اولیه خود را آغاز کرده و ضارب فردی با تبعه خارجی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کابینه کویت استعفا کرد

ولیعهد کویت استعفای نخست وزیر و کابینه این کشور را دریافت کرد. رسانه‌های کویت در خبری فوری گزارش دادند که شیخ صباح الخالد، نخست وزیر کویت استعفا خود و دولتش را به ولیعهد این کشور تقدیم کرد.گفته می‌شود که مشعل الأحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت با استعفای نخست وزیر و انحلال دولت موافقت خواهد کرد. سال گذشته نیز شیخ حمد جابر العلی، وزیر دفاع کویت و شیخ احمد المنصور، وزیر کشور کویت استعفای خود را تقدیم شیخ صباح الخالد، نخست وزیر این کشور کردند. آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که با توجه به شرایط سیاسی کنونی و در مقابل مسئولیت سنگینی که به عهده آن‌ها گذاشته شده است، امکان کار و دستیابی به اصلاحات و توسعه‌ای که شایسته مردم کویت است به ویژه پس از اوضاع آشفته سیاسی کنونی وجود ندارد. به همین دلیل تصمیم گرفته‌اند استعفا دهند و این فرصت را به دیگران بدهند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

وزیر کشور به سوالات خانه سبز پاسخ داد

روح‌الله نجابت اظهار کرد: وزیر کشور در این جلسه حضور یافت و به سؤالات جمعی از نمایندگان پاسخ داد. وی تأکید کرد: مقرر شد وزیر کشور برای بررسی و یا اصلاح مشکلات جلساتی را با نمایندگان سؤال‌کننده برگزار کند. نجابت افزود: سؤالات مطرح شده در خصوص تقویت تعامل استاندار با مجمع نمایندگان استان خوزستان، ساماندهی مقررات استخدامی شهرداری‌ها، توسعه بازارچه مرزی سیستان و بلوچستان و توجه به اشتغال مرزنشینان و پیگیری دلایل ضعف در مدیریت هوشمند ترددهای درون‌شهری آبادان بود. سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هیچ کدام از سؤالات به صحن مجلس ارجاع نشد. همچنین تعدادی از نمایندگان سؤل‌کننده نیز سؤالات خود را پس گرفتند و یا به جلسات بعدی موکول کردند.

منبع:مهر

عراق ممنوعیت سفر اتباع سعودی را لغو کرد

عربستان پس از سال‌ها اعمال ممنوعیت، محدودیت و جریمه برای سفر به عراق، سفر به این کشور را مجاز کرد. اداره کل گذرنامه عربستان اعلام کرد که صدور مجوز سفر به عراق اکنون در خدمات پلت فرم «ابشر» در دسترس است و افرادی که قصد دریافت مجوز سفر به عراق را دارند، دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند. شرکت هواپیمایی «طیران ناس»، نخستین هواپیمایی عربستان بود که در اواخر اکتبر ۲۰۲۱ پس از ۲۷ سال، ۳۵ پرواز در هفته به عراق را آغاز کرد. روابط دیپلماتیک عراق و عربستان که در پی حمله صدام حسین به کویت در سال ۱۹۹۰ قطع شده بود، مجدداً در دسامبر ۲۰۱۵ از سرگرفته شد. مقامات عربستان همچنین از زمان اشغال عراق توسط امریکا، سفر شهروندان خود به این کشور را ممنوع کرده بودند. پیش از این اگر شهروند عربستان به عراق سفر می‌کرد، با جریمه دست کم ۲۷۰۰ دلاری و ممنوعیت سفر به مدت سه سال مواجه می‌شد. یک مسئول عراقی در اوت ۲۰۱۷ گفته بود که عربستان ممنوعیت سفر شهروندان خود به عراق را برداشته اما سفر آنها به عراق با پیش شرط‌هایی از جمله بررسی سوابق امنیتی فرد متقاضی و شرط سنی همراه است. گفتنی است که در دسامبر ۲۰۱۵ روابط دیپلماتیک میان سعودی و عراق پس از ۲۵ سال از سرگرفته شد و عادل الجبیر وزیر خارجه وقت سعودی در فوریه سال ۲۰۱۷ به بغداد سفر کرد. در ماه مه ۲۰۱۹ دولت عراق پیش نویس قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری میان عراق و عربستان را تصویب کرد. در ژوئیه ۲۰۲۰ از تشکیل کمیته ویژه میان دو کشور با هدف بررسی پرونده‌های اقتصادی و سرمایه گذاری خبر داده شد.

منبع:مهر

«گلزار احمد» برای نخست وزیری موقت پاکستان معرفی شد

عمران خان نخست وزیر پاکستان در میانه بحران سیاسی جاری در این کشور، «گلزار احمد» رئیس سابق دیوان عالی را به عنوان نامزد پست نخست وزیر موقت معرفی کرده است. این اقدام پس از آن انجام شد که «عارف علوی» رئیس جمهور پاکستان با ارسال نامه هایی به عمران خان و «شهباز شریف» رهبر اپوزیسیون، خواهان پیشنهادهای آنها برای پست نخست وزیری موقت شد. به گفته «فواد چودری» رهبر حزب تحریک انصاف، عمران خان در پاسخ به این نامه و پس از مشورت با کمیته مرکزی حزب تحریک انصاف، عمران خان نام گلزار احمد رئیس سابق دیوان عالی را برای پست نخست وزیری موقت پیشنهاد کرده است. گلزار احمد بیست و هفتمین رئیس دادگستری پاکستان بود. وی در ۱ فوریه ۲۰۲۲ بازنشسته شد. روز یکشنبه، طرح رأی عدم اعتماد به نخست وزیر پاکستان از سوی نایب رئیس پارلمان رد شد و در پی آن، به درخواست عمران خان و با هدف برگزاری انتخابات زودهنگام، پارلمان منحل شد. در پی این اقدام، اپوزیسیون به دیوان عالی پاکستان شکایت کرد و در حال حاضر، دوام زمامداری عمران خان به رأی این مرجع قضائی وابسته است.

منبع:مهر

دیدار با آمریکا در قطر منتفی شد

حمید استیلی مدیر تیم ملی فوتبال ایران درباره آخرین وضعیت برنامه‌های آماده سازی تیم ملی فوتبال ایران پیش از حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: اردوی مهم ما خردادماه و به مدت دو هتفه خواهد بود. با آقای اسکوچیچ برنامه ریزی کرده‌ایم تا چهار بازی دوستانه در کشور قطر انجام بدهیم. خوشبختانه کشور قطر همکاری‌های خوبی با ما دارد. استیلی ادامه داد: میرشاد ماجدی (سرپرست فدراسیون فوتبال) خودش به زبان انگلیسی مسلط است و با آقای اینفانتینو رئیس فیفا و فدراسیون قطر به خوبی ارتباط برقرار کرد. مدیر تیم ملی فوتبال همچنین به مذاکره با سایر کشورها برای انجام بازی دوستانه در حاشیه مراسم قرعه کشی جام جهانی اشاره کرد و افزود: پیش از قرعه کشی با مدیر ورزشی تیم ملی آمریکا برای انجام دیدار تدارکاتی صحبت کردیم ولی وقتی با آمریکا همگروه شدیم، این مسابقه دوستانه میسر نشد. استیلی تصریح کرد: با کشورهای دیگر هم صحبت‌های خوبی انجام دادیم ولی با کشورهای اروپایی در ماه ژوئن نمی‌توانیم بازی داشته باشیم چون خودشان درگیر مسابقه هستند. تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که از آبان ماه آغاز می‌شود، با تیم‌های انگلیس، آمریکا و برنده پلی آف اروپا (اوکراین-اسکاتلند و ولز) همگروه است.

منبع:مهر

برج میلاد میزبان روزه داران شد

عباس حیدری با بیان اینکه جشن رمضان امسال و پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا دوباره در برج میلاد از سر گرفته شده است، گفت: برنامه‌ها با رویکرد خانواده، برای همه سنین اعضای یک خانواده در نظر گرفته شده است. مدیرعامل برج میلاد با بیان اینکه برنامه‌ها در محوطه برج میلاد و همچنین بخشی از برنامه‌ها در مرکز همایش‌ها برگزار می‌شود، تصریح کرد: اجرای برنامه اذان‌گاهی برج از ساعت ۱۹ الی ۲۱ است که شامل اجرای گروه‌های سرود و تواشیح، برپایی سفره افطار ساده با همکاری آستان قدس رضوی تهران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی کانون خدمت رضوی استان تهران، اجرای برنامه "منم بچه مسلمان" شبکه قرآن و معارف سیما با حضور حضور حجت الاسلام مقدسیان برای کودکان در محوطه برج میلاد است. وی ادامه داد: بخش دیگری از برنامه‌ها، اجرای برنامه‌های تلویزیونی است که از ساعت ۲۱ الی ۲۲ در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد ضبط و پخش می‌شود. نام این برنامه "ماه بهشت" است که از شبکه قرآن و معارف سیما بصورت زنده پخش می‌شود و در این برنامه قاریان ممتاز نوجوان، قاریان بین المللی حضور دارند. بخش دیگری از این برنامه به گفتگو با کارشناسان مذهبی، اجرای تواشیح و سرود اختصاص دارد و حضور مردم در این برنامه آزاد است. به‌گفته حیدری، برنامه "ماه بهشت" با مشارکت و همراهی برج میلاد، شبکه قرآن، مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان زیباسازی شهر تهران و سایت تلوبیون اجرا می‌شود. وی با اشاره به برنامه‌های شبانگاهی و تفریحات شبانه پس از اذان مغرب و عشا، گفت: این برنامه‌ها از ساعت ۲۲ الی ۲۴ در گذرگاه برج میلاد برای خانواده‌ها اجرا می‌شود تا آنها بتوانند در کنار تفریحات سالم، از برنامه‌های آموزشی و کودکانه تدارک دیده شده در برج میلاد استفاده کنند و ایام خوبی و خوشی را نیز در ماه مبارک رمضان در این مجموعه به یادگار بسپارند. حیدری تصریح کرد: این برنامه‌ها شامل اجرای گروه "مل مل" برای کودکان، میز تخصصی تربیت کودک با حضور دکتر سعید عزیزی (روانشناس)، برگزاری مسابقات و دورهمی‌های بازی محور، معرفی کمپین «رؤیای همبازی تو بساز» با هدف اهدای اسباب بازی به کودکان محروم ایران است. همچنین سخنرانی مذهبی با موضوعات اجتماعی و خانوادگی، اجرای نقالی از دیگر بخش‌های برنامه‌های جشن رمضانی برج میلاد است. مدیرعامل برج میلاد درباره بخش نمایشگاهی جشنواره رمضانی نیز گفت: در این دوره ازجشنواره برگزاری نمایشگاه و فروشگاه اسباب بازی‌های ایرانی با حمایت اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، نمایشگاه معرفی ۳۰ مدل اسباب بازی غربی و اثرات منفی آن روی کودکان، معرفی ظرفیت‌های اسباب بازی ایران، نمایشگاه دستاوردها و محصولات مؤسسات قرآنی و عترت با همکاری اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و اهدای غرفه‌ها به‌صورت رایگان به آن‌ها، نمایشگاه محصولات عفاف و حجاب با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از دیگر برنامه‌های ما در طول ماه برکت و نزول قرآن است. وی در پایان عنوان کرد: پخش برنامه شبانه شبکه رادیویی جوان از برج میلاد به‌صورت زنده با حضور مردم، برنامه پایانی برج میلاد در شب‌های ماه مبارک رمضان است.

منبع:مهر

قیمت خرمای ماه رمضان اعلام شد

محمدمهدی برومندی درباره وضعیت بازار خرما اظهار کرد: براساس تصمیم گیری دولت، قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی ۴۸ هزار تومان و قیمت این محصول در بسته‌های ۵۵۰ گرمی و ۷۰۰ تا ۷۳۰ گرمی به ترتیب ۳۲ تا ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است که مردم می‌توانند این محصولات را با قیمت‌های مصوب در میادین میوه و تره بار تهیه کنند. معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمبودی در تولید خرما در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: اکنون ۷۰ هزار تن خرما در سردخانه‌ها باقی مانده که در این ایام روانه بازار می‌شود. وی افزود: در ۱۴ استان کشور ۲۶۸ هزار هکتار نخیلات خرما وجود دارد که ایران با تولید یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن در رتبه سومین تولیدکننده خرما در جهان قرار گرفته است. برومندی با بیان اینکه ۲۰ درصد بازار جهانی خرما نیز در اختیار ایران است، افزود: سالانه ۳۸۸ هزار تن به‌ارزش ۳۰۰ میلیون دلار صادر می‌شود. معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سرانه مصرف خرما در کشورمان ۸ تا ۱۰ کیلوگرم است یعنی ایرانیان سالانه در حدود ۱۰ کیلوگرم از این محصول را مصرف می‌کنند. وی تصریح کرد: با همکاری انجمن‌های ملی خرما و صادرکنندگان بازار این محصول را در ماه رمضان کنترل کرده‌ایم که افزایش تقاضا در این ایام موجب افزایش قیمت‌ها نشود.

منبع:مهر

دومین کاروان لجستیک ارتش آمریکا در «بغداد» هدف قرار گرفت

یک کاروان لجستیک دیگر ارتش ایالات متحده آمریکا در غرب استان «بغداد» عراق هدف قرار گرفت. بر اساس این گزارش، تاکنون هیچ گروهی مسئولیت هدف قرار دادن این کاروان لجستیک نظامیان ایالات متحده آمریکا در استان بغداد را برعهده نگرفته است. این دومین کاروان لجستیک ارتش آمریکا محسوب می‌شود که طی ۲۴ ساعت گذشته هدف قرار گرفته است. بامداد امروز نیز یک کاروان در استان بابل هدف قرار گرفته بود. این در حالی است که چندی پیش نیز چند بمب کنار جاده‌ای در مسیر کاروان لجستیک متعلق به نظامیان آمریکایی در استان‌های الدیوانیه و الانبار منفجر شده بود. گفتنی است، در ماه‌های اخیر، کاروان‌های لجستیک ایالات متحده آمریکا بارها در نقاط مختلف عراق هدف قرار گرفته‌اند. با این حال، آمریکایی‌ها همچنان از پایبندی به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج هرچه سریع‌تر از خاک این کشور طفره می‌روند.

منبع:مهر

دادستان کل کشور دستور رسیدگی «فوری و برخورد قاطعانه» حادثه حرم رضوی را صادر کرد

دادستان کل کشور به دادستان مشهد دستور داد ضمن برخورد قاطعانه با عامل و یا عوامل این حمله وحشیانه، شناسایی دست های پشت پرده آن در دستور کار نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرار گیرد.در سومین روز از ماه مبارک رمضان ۳ روحانی جهادگر حاضر در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی(ع) با ضربات چاقوی فردی با تفکرات تکفیری مورد حمله قرار گرفتند که متاسفانه منجر به شهادت و جراحت آنان شد. در پی این حمله ناجوانمردانه و رذیلانه حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در نامه ای به دادستان مشهد و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستور داد ضمن برخورد قاطع با عامل و یا عوامل این حادثه، ریشه یابی و کشف دست‌های پشت پرده این اقدام را در دستور کار فوری قرار داده و نتایج حاصله را گزارش کند. متن این نامه بدین شرح است:

بسمه تعالی

خبر جنایت و حمله وحشیانه فردی با تفکرات تکفیری به سه روحانی جهادگر عزیز که از شاگردان مکتب امام جعفر صادق علیه السلام بوده اند موجب تاثر و تاسف شد. ضمن عرض تسلیت به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفدا و امام رئوف حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام که در ماه مبارک رمضان دشمنان اسلام و دست نشانده های خبیث و جنایتکار عناصر تکفیری و وابسته به اجانب موجب هتک حرمت آستان ملکوتیش گردیده و به جان زائران حریم امن آن امام تعرض کرده و موجب شهادت و جراحت آنان گردیدند موکدا از دادستان محترم مشهد مقدس و همچنین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی درخواست تعقیب و ریشه یابی دست های پشت پرده و پنهان این اقدام را داشته و برخورد قاطع با عامل و یا عوامل این حادثه را با فوریت در دستور کار قرار داده تا مطابق قوانین با آنان برخورد قاطعانه گردد. دشمنان اسلام عزیز و اهل بیت علیهم السلام بدانند که هیچ‌گاه با این اقدامات پست و کثیف نخواهند توانست غباری بر پیکره جهان اسلام و مسلمین وارد کرده و نظام جمهوری اسلامی ایران با قدرت و صلابت همچون گذشته با دشمنان دین مبین اسلام و خاندان پاک و مطهر اهل بیت علیهم السلام مبارزه کرده و مایه عزت و آبروی جهان اسلام خواهد بود. نتیجه تحقیقات و بررسی ها و نتایج حاصله به دفتر اینجانب گزارش شود.‌

منبع:ایسنا

آزمایش ناسا برای ماموریت "اسپیس‌ایکس" دردسرساز شد

شرکت اسپیس‌ایکس و پشتیبان این ماموریت یعنی شرکت "آکسیوم اسپیس" اواخر روز یکشنبه اعلام کردند که اولین ماموریت تمام خصوصی شرکت اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی با تعویق دو روزه مواجه شده و اکنون قرار است در روز جمعه هشتم آوریل پرتاب شود.ماموریت Ax-۱، چهار مسافر از جمله فضانورد سابق ناسا "مایکل لوپز-الگریا"(Michael López-Alegría) را برای اقامتی ۱۰ روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد. در ابتدا قرار بود این ماموریت در روز چهارشنبه ششم آوریل از سکوی پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا بوسیله موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس انجام شود. شرکت مستقر در تگزاس آکسیوم اسپیس، که در آینده قصد دارد ایستگاه فضایی مخصوص خود را در فضا مستقر کند، علت به تعویق افتادن این ماموریت را اعلام نکرده بود اما به نظر می‌رسد علت آن تاخیر در انجام آزمایش حیاتی ناسا بر موشک سامانه‌ پرتاب فضایی(SLS) ماموریت آرتمیس ۱ باشد که قرار است در آینده به ماه سفر کند. آزمایش سوخت‌رسانی ناسا قرار بود در روز یکشنبه به پایان برسد اما بروز مشکلات فنی آن را با تاخیر مواجه کرد. موشک ناسا بر روی سکوی پرتاب ۳۹B مرکز فضایی کندی در کنار موشک اسپیس‌ایکس قرار دارد. آکسیوم اسپیس در بیانیه‌ای اعلام کرده که اکنون قرار است ماموریت Ax-۱ در روز جمعه ساعت ۱۱:۱۷ به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۴۷ به وقت تهران) انجام گیرد. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود کپسول کرو-دراگون اسپیس‌ایکس به همراه خدمه خود در روز شنبه نهم آوریل در ساعت ۷:۳۰ به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۶:۰۰ به وقت تهران) به ایستگاه فضایی خواهد رسید. این شرکت همچنان افزود که تمرین آزمایشی این ماموریت نیز در روز چهارشنبه ششم آوریل انجام خواهد گرفت که در آن موتورهای موشک به صورت ثابت روشن خواهند شد. در همین حال چهار مسافر ماموریت Ax-۱ در قرنطینه پیش از پرتاب خود در فلوریدا به سر می‌برند. چهار فضانورد این ماموریت فضانورد سابق ناسا "مایکل لوپز-الگریا"(Michael López-Alegría) و "لری کانر"(Larry Connor)، "مارک پتی"(Mark Pathy) و "ایتان استیبه"(Eytan Stibbe) هستند. آنها در زمانی پر تنش به خدمه روسی، آمریکایی و اروپایی ایستگاه فضایی می‌پیوند در حالی که آینده این همکاری سه‌ دهه‌ای نامشخص است. در روز شنبه(دوم آوریل)، دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی فدرال روسیه تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی بر روسیه در پی حمله به اوکراین را محکوم کرد و در پستی توییتری نوشت: احیای روابط عادی بین شرکا در ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر پروژه‌های مشترک، تنها با لغو کامل و بدون قید و شرط تحریم‌های غیرقانونی امکان‌پذیر است. ایستگاه فضایی بین‌المللی در دهه ۱۹۹۰ به عنوان مکانی برای از سرگیری دوران جدید همکاری‌ها پس از جنگ سرد بین بلوک‌های رقیب در نظر گرفته شد و تاکنون فارغ از هرگونه تحولات ژئوپلیتیک در زمین به کار خود ادامه داده است. این ایستگاه از حمله روسیه به گرجستان در سال ۲۰۰۸ و همچنین الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ جان سالم به در برد. با این حال پس از حمله روسیه به اوکراین، آینده این مشارکت با شک و تردید مواجه شده است. در حال حاضر هفت فضانورد حرفه‌ای در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند که شامل سه فضانورد آمریکایی از جمله راجا چاری(Raja Chari)، کایلا بارون(Kayla Barron) و توماس مارشبرن (Tom Marshburn)، ماتیاس ماورر(Matthias Maurer) آلمانی و سه فضانورد روسی با نام‌های سرگئی کورساکوف(Sergey Korsakov)، اولگ آرتمیف(Oleg Artemyev) و دنیس ماتویف(Denis Matveev) می‌شود. کیل لیندگرن(Kjell Lindgren)، رابرت هاینز(Robert Hines) و جسیکا واتکینز(Jessica Watkins) به همراه سامانتا کریستوفورتی(Samantha Cristoforetti) ایتالیایی از آژانس فضایی اروپا اواخر این ماه جایگزین فضانوردان آمریکایی خواهند شد.

منبع:ایسنا

کتاب‌های سرقت شده داروین در دانشگاه کمبریج پیدا شد

دو نسخه خطی از کتاب‌های چارلز داروین که تقریبا بیست و یک سال پیش به سرقت رفته بود، در کتابخانه دانشگاه کمبریج پیدا شد. چند سال پیش کتابخانه دانشگاه کمبریج انگلیس اعلام کرد دو کتابچه یادداشت چارلز داروین زیست شناس انگلیسی به سرقت رفته است. اما امروز خبر رسید که این کتابچه‌ها به طور ناشناس در یک کیسه هدیه صورتی رنگ همراه با یک یادداشت تایپ شده که عید پاک را تبریک گفته بود، در کتابخانه دانشگاه کمبریج پیدا شده است. این کتابچه‌ها در سال ۲۰۰۱ میلادی مفقود شده بودند. اما در آن زمان کارکنان کتابخانه بر این باور بودند که ممکن است در قفسه‌بندی اشتباهی قرار گرفته باشند. کارکنان کتابخانه دانشگاه کمبریج حدود ۱۰ میلیون کتاب، نقشه، نسخه‌های خطی و سایر موارد را جست و جو کردند تا بتوانند این کتابچه‌های مذکور را پیدا کنند اما در نهایت در اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی گزارش سرقت این کتابچه‌های داروین اعلام شد. نیروی پلیس تحقیقاتی را آغاز کرد و به اینترپل اطلاع داد و دانشگاه کمبریج درخواستی در سراسر جهان برای کسب اطلاعات صادر کرد. اما در نهایت، تقریباً یک سال و نیم بعد و چند روز پیش این کتابچه‌های خطی که یکی از آنها شامل طرح اصلی داروین در سال ۱۸۳۷ است (درخت زندگی ) به طور ناشناس به کتابخانه دانشگاه کمبریج بازگردانده شدند. گفته می‌شود که این کتابچه ها در شرایط خوبی هستند و هیچ نشانه‌ای از دست‌کاری یا آسیب قابل توجهی در آنها وجود ندارد. البته، تحقیقات پلیس در مورد عامل و دلیل ناپدید شدن کتابچه های خطی و بازگرداندن بعدی آنها ادامه دارد. این در حالی است که هیچ دوربین مداربسته‌ای از منطقه‌ای که نسخه‌های خطی بازگردانده شده‌اند، وجود ندارددکتر جسیکا گاردنر، مدیر خدمات کتابخانه دانشگاه کمبریج در زمان مفقود شدن کتابچه‌ها ، خوشحالی خود از بازگشت آنها را "بسیار زیاد" توصیف کرد. وی گفت: احساس آسودگی من از بازگشت امن کتابچه‌ها عمیق است و تقریباً غیرممکن است که بتوانم آن را به اندازه کافی بیان کنم. گاردنر ادامه داد: این کتابچه‌ها اکنون می‌توانند جایگاه واقعی خود را در کنار بقیه آرشیو داروین در کمبریج، در قلب میراث فرهنگی و علمی کشور، در کنار آرشیو آیزاک نیوتن و پروفسور استیون هاوکینگ، پیدا کنند. پروفسور استفان جی توپ، معاون دانشگاه کمبریج گفت : از شنیدن خبر بازگشت کتابچه‌ها به جایگاه اصلی خود بسیار خوشحالم. اشیایی مانند اینها برای درک ما نه تنها از تاریخ علم، بلکه تاریخ بشریت حیاتی هستند. قرار است این کتابچه‌ها از ماه جولای به‌عنوان بخشی از نمایشگاه داروین در معرض دید عموم قرار بگیرند.

منبع:ایسنا

ایران برای حذف خشخاش اعلام آمادگی کرد

سفارت ایران در کابل آمادگی برای تولید محصولات کشاورزی و کشت جایگزین خشخاش در افغانستان را اعلام کرد.سفارت جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از تصمیم حکومت سرپرستی افغانستان مبنی بر مممنوعیت کشت و خرید و فروش مواد مخدر، آمادگی خود را جهت همکاری برای تولید محصولات کشاورزی و کشت جایگزین در افغانستان اعلام می نماید. روز دوشنبه نیز دستیار وزیر امور خارجه کشورمان به تصمیم طالبان در مورد ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان واکنش نشان داد . سید رسول موسوی در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت : « اجرایی شدن ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان آثار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی عمیقی در این کشور و اقتصاد سیاه جهان خواهد داشت. در ۳۲سال گذشته فقط یکبار که رهبر وقت طالبان کشت خشخاش را ممنوع کرد تولید تریاک به‌حداقل(۲۰۰تن) رسید. در حالیکه همیشه تولید تریاک رو به افزایش و هزاران تن بوده است .» طالبان تاکید کرده که اگر کسی از این فرمان تخلف بکند کشت او از بین برده می‌شود و با متخلف بر اساس شریعت اسلامی برخورد صورت می‌گیرد، همچنین استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد نشئه‌آور مانند شراب، هروئین، شیشه وغیره ممنوع است.

منبع:ایسنا

آمار تجارت خارجی ایران نهایی شد

گمرک ایران عدد نهایی تجارت خارجی غیرنفتی در سال ۱۴۰۰ را ۱۰۱.۶ میلیارد دلار اعلام کرد.در هفته ابتدایی فروردین ماه، رئیس کل گمرک گزارشی از وضعیت تجارت ایران در سال گذشته اعلام کرد به نوعی آمار اولیه بوده است. طبق این گزارش تجار خارجی ایران با رشد ۳۸ درصدی به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده بود. لطیفی-سخنگوی گمرک- از تکمیل آمار در سال ۱۴۰۰ حکایت دارد و نشان می‌دهد که مجموع تجارت خارجی از ۱۶۲ میلیون تن اعلام اولیه به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار به ۱۶۳.۹ میلیون تن به ارزش ۱۰۱.۶ میلیارد دلار رسیده است. بر این اساس تجارت خارجی ایران در سال گذشته ۳۸ درصد در ارزش ۱۲.۴ درصد در وزن افزایش داشته است. در رابطه با صادرات نیز از ۱۲۲ میلیون تن به ارزش ۴۸ میلیارد دلار اولیه به ۱۲۲.۷ میلیون تن به ارزش ۴۸.۶ میلیارد دلار رسیده است. در مجموع صادرات غیر نفتی ایران ۹ درصد در وزن و ۴۰ دصد در ارزش افزایش داشته است. اما در مورد واردات، اعلام اولیه ۴۰ میلیون تن به ارزش ۵۲ میلیارد دلار بوده که ۴۱.۱ میلیون تن به ارزش بیش از ۵۳ میلیارد دلار رسیده است. واردات ایران ۲۲ درصد در وزن و ۳۶ درصد ارزش افزایش دارد.

منبع:ایسنا

نفت دوباره اوج گرفت

ادامه تنش‌های سیاسی میان روسیه و اوکراین سرمایه گذاران را بیش از پیش نسبت به آینده بازار عرضه نگران کرده است. ادامه تنش میان روسیه و اوکراین به ویژه افزایش تلفات غیرنظامیان و تصمیم کشورهای غربی برای افزایش فشار بر روسیه و تشدید تحریم‌های اقتصادی موجب شد امروز در معاملات بازارهای جهانی بهای نفت بیش از ۳ درصد افزایش داشته باشد. بر این اساس، بهای نفت خام برنت دریای شمال امروز با ۳ درصد افزایش به ۱۰۷ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۴ درصد افزایش، ۱۰۳ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان روز گذشته گفت: ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و حامیانش باید عواقب رویدادهای بوچا و کشتار غیرنظامیان را پرداخت کنند. او گفت که کشورهای غربی بر سر تحریم‌های بیشتر اقتصادی علیه مسکو همگی به نتیجه‌ای واحد رسیده اند و می‌دانند که تنها راه در حال حاضر گرفتار کردن مسکو در بحران‌های اقتصادی بی سابقه است. امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه نیز پیشنهاد داد تحریم نفت و زغال سنگ روسیه در دستور کار کشورهای غربی قرار گیرد ضمن اینکه تاکید کرد: فرانسه هیچ شکی ندارد که روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده است. از زمان آغاز تنش‌های سیاسی و نظامی میان روسیه و اوکراین اعمال تحریم‌های مختلف اقتصادی علیه مسکو نگرانی‌ها در مورد آینده بازار انرژی به ویژه در اروپا را افزایش داده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

معاون وزیر راه و شهرسازی برکنار شد

نجات نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی که ماجرای هدیه ۸۰ میلیونی اش حاشیه ساز شده بود، برکنار شد. فرزاد نجات نیا معاون حقوقی و امور مجلس وزیر راه وشهرسازی با حکم وزیر راه وشهرسازی برکنار و مجتبی یزدانی معاون سابق خدمات شهری شهرداری تهران به این سمت منصوب شد. در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پروژه‌های مسکن در خراسان شمالی، وقتی دو نونهال با گل به استقبال معاون وزیر راه رفتند، آقای نجات نیا برای تشکر به آن‌ها سفر عتبات به همراه خانواده هدیه داد. این موضوع منجر به اعتراض امام جمعه شیروان شد و در نهایت دستور وزیر راه و شهرسازی برای پیگیری این موضوع صادر شد.نجات نیا درباره پرداخت هدیه اعلام کرد که این هدیه‌ها از سوی یک موسسه خیریه‌ پرداخت می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

رئیسی دستور قطع واردات بی رویه را داد

رئیس‌جمهور، صنایع بزرگ را در اولویت ایجاد تحول دانش‌بینان دانست و تأکید کرد: وزیر صمت موظف است جلوی واردات بی رویه را بگیرد و دست‌های پنهان در این عرصه را قطع کند.رییس‌جمهور در دیدار با فعالان تولید دانش بنیان اظهار کرد: اولویت برای ایجاد تحول دانش بنیان در صنایع بزرگ کشور است. وی افزود: وزیر صمت موظف است جلوی واردات بی رویه را بگیرد و دست‌های پنهان را در این زمینه قطع کند. رییسی تصریح کرد: وقتی فناوری داخلی وجود دارد، اجازه نمی‌دهیم عده‌ای با زد و بند اقدام به واردات کنند. رییس‌جمهور در ادامه افزود: وقتی امکان تولید داخل هست، واردات نه تنها خدمت نیست بلکه خیانت است.

منبع: تسنیم

رتبه گردشگری پایتخت تک رقمی شد

علی‌اصغر شالبافیان در آئین تجلیل از خادمان ستاد تسهیلات سفر استان سمنان در سالن یادگار امام خمینی(ره) استانداری این استان اظهار داشت: با تأکیدات صورت‌گرفته در دولت سیزدهم، ستاد خدمات سفر کشور از آبان‌ماه تشکیل شد و آمادگی‌ها برای سفرهای نوروزی از آن زمان شکل گرفت. وی با ابراز رضایت از حجم مسافرت‌ها و بازدید مردم از ظرفیت‌های گردشگری در سراسر کشور در نوروز امسال تصریح کرد: سفرهای نوروزی آغاز راه احیای صنعت توریسم کشور پس از 2 سال وقفه بود و روند مسافرت‌های نوروزی و ارائه خدمات به مسافران حداقل تا پایان تابستان امسال ادامه خواهد داشت. معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزایش سفرهای نوروزی را فرصتی برای ایجاد شور و نشاط در مردم و بازگشت مجدد کسب‌وکارها برای ارائه خدمات گردشگری و همچنین فعال شدن کسب‌وکارهای این حوزه به شرایط قبل از کرونا دانست و افزود: خوشبختانه سفرهای نوروزی با امسال با روند مناسب واکسیناسیون صورت‌گرفته در کشور از ابتدای دولت آیت‌الله رئیسی تا کنون، به نقطه قوت دولت تبدیل شد، البته این موفقیت‌ها در سایه همدلی، همکاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف به‌ویژه وزارت کشور با ستاد تسهیلات سفر به وجود آمد. شالبافیان با اشاره به اجرای بیش از 2 هزار برنامه فرهنگی در نوروزگاه‌های سراسر کشور، از برپایی بیش از هشت‌هزار غرفه صنایع دستی در همه استان‌های ایران خبر داد و اضافه کرد: در ایام تعطیلات نوروزی و بر اساس گزارش اورژانس کشور، 12 مادر باردار از مرگ حتمی نجات یافتند و با تلاش نیروهای اورژانس فرزند آنان سالم به دنیا آمد و بر اساس همین آمار تا روز دوازدهم فروردین‌ماه 1401، بیش از 800 نفر در جاده‌های کشور از مرگ قطعی نجات یافتند. وی معرفی مقاصد جدید گردشگری در کشور را یکی از سیاست‌های مهم وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سال 1401 عنوان کرد و با بیان اینکه باید توزیع مکانی برای مقاصد گردشگری در کشور صورت گیرد تصریح کرد: برای نوروز امسال نیز در دو مرحله مقاصد گردشگری جدید را معرفی کردیم و این اقدام نتیجه‌بخش بود. معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به استقبال چشمگیر مسافران نوروزی از برخی شهرهای هدف گردشگری جدید در نوروز امسال خاطرنشان کرد: برای نخستین بار استقبال گردشگران از جاذبه‌های گردشگری پایتخت نیز بسیار چشم‌گیر بود و بر اساس آمار موجود تهران جزو 10 مقصد نخست گردشگری کشور شد. شالبافیان با اشاره به افزایش طول مدت اقامت گردشگران در استان سمنان از یک شب به 2.5 شب، بر لزوم معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های مهم گردشگری موجود در این استان به شهروندان سراسر کشور تأکید و تصریح کرد: باید محتواهای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان سمنان تولیدشده در صداوسیمای مرکز سمنان از طریق مراکز استانی رسانه ملی در استان‌های سراسر کشور پخش شود تا معرفی ظرفیت‌های گردشگری این استان هرچه بیشتر صورت گیرد. وی با بیان اینکه سمنان از نقاط شرقی تا غربی‌ترین نقاط آن، از بهترین استان‌ها از نظر منابع گردشگری است اضافه کرد: این منابع گردشگری باید به مقاصد گردشگری تبدیل شوند و توسعه زیرساخت‌ها یکی از مهم‌ترین الزامات آن است. رئیس ستاد خدمات سفر کشور با اعلام اینکه امسال چهار استان برای تولید محتوا و معرفی ظرفیت‌های گردشگری در سطح کشور انتخاب شد تصریح کرد: سمنان یکی از این استان‌های چهارگانه است.شالبافیان با اشاره به تصویب قوانین تشویقی برای توسعه صنعت توریسم در استان‌ها و نیز معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور به دیگر کشورها، استفاده از این ظرفیت‌های قانونی در استان سمنان را خواستار شد.

منبع: تسنیم

اینفانتینو پاسخ شایعات جام 2022 را داد

در آستانه قرعه‌کشی مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر شایعه‌ای مضحک در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه ممکن است تیم ملی ایران به دلیل عدم ورود بانوان به ورزشگاه‌ها از حضور در جام جهانی محروم شود. این شایعه باعث خوش‌باوری برخی از جمله هواداران ایتالیا درباره شانس راهیابی آتزوری به جام جهانی شد، البته امید آنها خیلی دوام نداشت، چرا که اولینا کریستیلین عضو کمیته اجرایی فیفا داستان حذف احتمالی ایران از جام جهانی را کاملاً بی‌اساس دانست. از نظر جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) هم این داستان بیشتر به یک طنز شباهت داشت تا واقعیت. اینفانتینو که برای شرکت در مراسم یادبود آرتمیو فرانکی اسطوره فوتبال ایتالیا به شهر فلورانس سفر کرده بود، در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید آیا ایتالیا شانسی برای گرفتن جای ایران در جام جهانی 2022 دارد، پاسخ داد: «خواهش می‌کنم بیاید جدی باشیم...». رئیس فیفا درباره احساس خود درباره عدم راهیابی آتزوری به جام جهانی هم گفت: «احساس کسی را دارم که بغض گلویش را گرفته است».اینفانتینو از همین موضوع برای منطقی جلوه دادن تلاش خود برای کاهش فواصل زمانی بین ادوار جام جهانی به دو سال استفاده کرد و افزود: زمانی که ما درباره دوسالانه شدن جام جهانی صحبت می‌کنیم، به‌خاطر آن است که احساسی که این تورنمنت به مردم می‌دهد باورنکردنی است. ایتالیا تقریباً در تمامی ادوار جام جهانی حضور داشته است، حالا ببینید سایر کشورهایی که کمتر در جام جهانی حضور داشته‌اند چقدر برای شرکت در این تورنمنت اشتیاق دارند. برای فیفا امید دادن به سایر کشورها یک هدف اصلی است. شرم‌آور است که تجربیاتی را که من در کودکی داشتم، کودکان این نسل نتوانند تجربه کنند. در این دنیای پرتفرقه، خیلی مهم است که فرصت‌های بیشتری برای متحد کردن مردم ایجاد کنیم و ورزش می‌تواند این کار را انجام دهد. در زمان حاضر، بهترین بازیکنان دنیا در بهترین لیگ‌ها بازی می‌کنند و کسی به فوتبال دیگر نقاط جهان توجه نمی‌کند.

منبع: تسنیم

سرخک در ایران شناسایی شد

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: تاکنون بیش از ۱۶۴ مبتلا به بیماری سرخک در کشور شناسایی شده اند. دکتر کمال حیدری افزود: پارسال ایران توفیق اخذ گواهی حذف بیماری سرخک و سرخجه را از سازمان بهداشت جهانی بدست آورد و این موفقیت همزمان با شیوع بیماری سرخک در کشور همسایه افغانستان بود. وی ادامه داد: ورود اتباع افغان از کشورشان به ایران و پراکندگی آن‌ها در شهرهای مختلف برای ما دغدغه ایجاد کرد و موارد ابتلا به این بیماری نیز از شهرهای مختلف گزارش شده است. معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افرادی به صورت سرپایی و بستری با علائم بیماری سرخک گزارش شده است، به همین منظور همکاران ما در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی آمادگی مواجهه با این بیماری را داشتند. دکتر حیدری با بیان اینکه شیوع این بیماری، تهدیدکننده زحمات کشور در مهار بیماری سرخک و سرخجه است، افزود: واکسیناسیون اتباع خارجی باید با برنامه ریزی صورت گیرد تا سطح واکسیناسیون بالا برود. وی ادامه داد: بخش خصوصی و دولتی آمادگی دارد تا در صورت مواجهه با بیمار دارای علائم، به سرعت به ما گزارش دهد و آزمایش‌های لازم انجام شود. معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کسانی که به افغانستان می‌روند مراقب باشند که این بیماری سرخک در آنجا شیوع یافته است، گفت: در تلاش هستیم جلوی سرایت بیماری را بگیریم و تاکنون حدود ۱۶۴ نفر مبتلا به سرخک شناسایی شده است که بیشتر اتباع خارجی بودند، اما در بین آن‌ها افراد ایرانی هم بودند که به علت سرایت بالا مبتلا شده‌اند. دکتر حیدری تأکید کرد: واکسیناسیون باید در نقاط آلوده با جدیت پیگیری شود تا جلوی سرایت گرفته شود. وی گفت: افرادی که واکسیناسیون خود را کامل انجام داده‌اند نگران ابتلای مجدد به سرخک نباشند.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha