شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: هیچ کس نمی تواند مانع رحمت الهی بشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر امروز در چهارمین جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد امام خمینی (ره) گفت: خداوند در آیه دوم از سوره مبارک فرقان فرمود آن کسی که فرقان را بر بنده خود نازل کرد پادشاهی آسمان‌ها و زمین به دست اوست، نه فرزندی دارد و نه در پادشاهی برای خود معاون و وزیر و یاوری قرار داده، اصلاً نیازی نداشته که دنبال این‌ها باشد، همه عالم و آدم را او آفریده و هر چیزی را نیز روی حساب و کتاب آفریده است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: برای مثال تولیدکنندگان قطعات ماشین در استان‌های مختلف قطعات مختلف را تولید می‌کنند و در نهایت همه این قطعات به کارخانه مونتاژ ماشین می‌روند، اگر قطعه‌ای یک میلی‌متر کم یا زیاد داشته باشد، کار با مشکل مواجه می‌شود، همه‌چیز باید خیلی دقیق و به اندازه باشد، خداوند می‌فرماید ما تمام ریز و درشت عالم را روی حکمت و حساب و دقت با هم جفت کرده‌ایم، یک لحظه گرفتگی رگ موجب سکته مغزی می‌شود، یک لحظه مشکلی برای قلب پیش بیاید، سکته قلبی اتفاق می‌افتد، این‌ها نشان می‌دهد کارهای خدا بسیار ظریف و دقیق و حساب شده است.

وی عنوان کرد: خداوند در آیه ۳ سوره فرقان از بت پرستان گلایه می‌کند و می‌گوید شما جای پروردگار برای خودتان خداسازی کرده‌اید، خدا شما را ساخته، آن‌وقت شما چکاره هستید که بروید برای خودتان خدا درست کنید؟ طلا و سنگ و چوب را می‌تراشید مجسمه درست می‌کنید و می‌پرستید، چیزی که خودتان تراشیده‌اید را می‌پرستید؟ فرعون یک مرتبه فرعون نشد، فرعون آمد دید مردم متوجه چیزی نیستند، گفت من پروردگار شما هستم، بعد جلوتر رفت و گفت اگر غیر از من معبود دیگری اختیار کنید زندانی می‌شوید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: مقصر همه این‌ها انسان‌ها هستند، استکبار جهانی را چه کسی به‌وجود آورد؟ همان پادشاهان خائن منطقه که هر کدام آمدند به او باج دادند، شاه ایران نیز این‌گونه بود. این‌که مقام معظم رهبری از جهاد تبیین سخن می‌گویند، یعنی این مسائل برای مردم روشن شود.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: ما این وضعیت را داشتیم، امام خمینی(ره) که آمد عصای موسی را به دست و تبر ابراهیم را بر دوش گرفت، امام با قیام ۱۵ خرداد بت‌شکنی کرد و بساط کفر و شرک برچیده شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: می‌گفتند بعد از سخنرانی امام در فیضیه در سال ۴۲، شاه به امام پیغام داده بود اگر دست از مخالفت با من برنداری من چکمه‌های پدرم را می‌پوشم، یعنی نابودت می‌کنم، چون چکمه‌های رضاخان ملعون بوی خون می‌داد، بعد امام در پاسخ فرموده بود اولاً چکمه‌های پدرت برای پای تو بزرگ است، تو نمی‌توانی حتی قلدری پدرت را داشته باشی، ثانیاً اگر تو چکمه‌های پدرت را بپوشی من هم ذوالفقار جدم را به دست می‌گیرم، یعنی جنگ بین حق و باطل، جنگ بین خدا و طاغوت.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید یکسری افراد سبک سر آمده‌اند غیر خدا را معبود خود قرار داده‌اند و برای غیرخدا سجده می‌کنند، خیال می‌کنند نان آن‌ها دست رئیس‌شان است، مگر خداوند رزاق تو نیست؟ اگر خداوند رزاق است دیگر رئیس و مرئوس نداریم، این‌هایی که معبودی جز خدا گرفته‌اند خودشان آفریده شده‌اند و هرگز نمی‌توانند چیزی خلق کنند، این‌ها برای خود ذره‌ای منفعت را هم نمی‌توانند جور کنند و یا یک ذره ضرر را هم نمی‌توانند از خود دفع کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ما آدم‌ها این‌گونه‌ایم، یک پشه از شب تا صبح خواب را از ما می‌گیرد و نمی‌توانیم از پس یک پشه بر بیاییم، مرگ و زندگی هم دست ما نیست و دست خداست، حشر و نشر هم دست ما نیست، گندمی که ما می‌کاریم و در خاک گم می‌شود خدا او را رشد می‌دهد، ما را هم در قبر می‌گذارند دست خودمان نیست که سنگ لحد را کنار بزنیم و بیرون بیاییم، همه چیز دست خداست.

امام جمعه قزوین یادآور شد: در حدیث داریم که امام ‌باقر (ع) فرمود خدا هیچ‌کس را بیشتر از توان و طاقتش تکلیف نکرده است، هر چقدر به هر کس تکلیف می‌کند آن‌قدر است که این بنده می‌تواند از پس آن بر بیاید، اگر آدم‌ها چیزی را به وجود می‌آورند این تکوین نیست، مثلاً یک گوسفندی را شبیه‌سازی می‌کنند، آیا مثل خدا خلق کرده‌اند؟ این‌گونه نیست، خدا از هیچ خلق می‌کند اما انسان‌ها روی مخلوقات خدا دست کاری کرده‌اند، برای مثال شما بروید در یک باغ میوه، گیلاس را روی آلبالو پیوند بزنید، آیا درخت گیلاس آفریده‌اید؟ خدا استعداد را در این درختان قرار داده است، شما آمدید از آن استعدادی که خدا به درختان داده و از عقلی که خدا به شما داده استفاده کردید مخلوق خدا را دست‌کاری کردید، این‌که به معنای خلقت نیست، خلقت این‌گونه است که از هیچ یک چیزی را به وجود بیاورید.

وی تاکید کرد: اکنون این همه علم و تکنولوژی آمده و جهان مانند یک دهکده شده است، همه دانشمندان از همه کشورها می‌توانند به راحتی یکدیگر را مشاهده کنند و همه می‌توانند در یک صفحه یکدیگر را ببینند و با هم حرف بزنند و به همدیگر کمک کنند، الان بیاییم به همه دانشمندان جهان بگوییم جمع شوید و یک سوره به اندازه سوره کوثر که کوچک‌ترین سوره قرآن است بیاورید، به همین قرآن قسم نمی‌توانند این کار را بکنند، محال است، این قرآن کتاب تدوین خداست و همه جهان تکوین خداست، همان‌طور که کتاب تدوین را هیچ‌کسی نمی‌تواند مانند آن بیاورد، تکوین را نیز نمی‌تواند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: امام‌ صادق (ع) در حدیثی فرمودند وقتی امیرالمؤمنین (ع) مردم را بسیج کرد که در مقابل معاویه و شیطنت‌های او مقاومت کنند و شر اشرار را کم کنند برای آن‌ها این‌طور صحبت کرد که خدا از عدم می‌آفریند، این که من و شما می‌آییم دو چیز را به هم پیوند می‌زنیم و یک چیزی درست می‌کنیم، اسم این خلقت نیست، اصلاً کره زمین وجود نداشته، انسانی وجود نداشته، خورشید و ماهی وجود نداشته، خدا چیزی که اصلاً وجود نداشته را با کن‌فیکون ایجاد کرده است، خدا هر چیزی را که آفریده از نیستی لباس وجود بر او پوشانده است.

امام جمعه قزوین افزود: باید این را درک کرد، این‌که هیچ چیزی در این عالم وجود نداشته و خدای متعال این عالم را مزین به موجودات کرده است، در سوره مائده آیه ۷۶ خدا فرمود آیا غیرخدا که قادر نیست بی اذن خدا هیچ ضرر یا نفعی به شما برساند، شما او را می‌پرستید؟ در زمان قدیم مردم بت می‌تراشیدند و می‌پرستیدند، الان دیگر بت نیست، اما آدم‌ها را می‌پرستیم، مگر ما به خدا ایمان نداریم؟ این‌که شرک است.

وی عنوان کرد: خداوند در سوره مبارکه انعام آیه ۱۷ و ۱۸ می‌فرماید اگر یک ضرری متوجه شما بشود حواستان باشد فقط خداست که می‌تواند این ضرر را از شما دور کند، خیلی وقت‌ها وقتی ضرری متوجه ماست برای حل آن به افراد متوسل می‌شویم، در حالی که فقط خداست که می‌تواند آن را حل کند، مخصوصاً بنده خدا و فرد مؤمن وقتی به سراغ غیر خدا می‌رود شاید خدا گوش او را بیشتر بپیچاند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: برای مثال ممکن است کسی بگوید ما مریض می‌شویم سراغ دکتر می‌رویم، این غیر خدا نیست، بلکه خود خداست که دکتر را وسیله شفا قرار داده است، اما اگر رفتیم دیگری را جای خدا دانستیم و برای مثال برای حل مشکل‌مان به او رشوه دادیم، در حالی که خدا می‌گوید رشوه حرام است، این فرد می‌گوید اگر رشوه ندهم کارم پیش نمی‌رود، این پرستیدن غیر خدا است، خدا هر کاری را می‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: در سوره مبارک فاطر آیه دو خداوند می‌فرماید اگر خدا بخواهد رحمتش شامل حال شما بشود چه کسی می‌تواند جلوگیری کند، هیچ کس نمی‌تواند کاری کند و این رحمت به شما می‌رسد، اگر هم خدا نخواهد رحمتی به شما برسد باز هم هیچ کس کاری نمی‌تواند بکند، یعنی فقط خدا را ببینید و بدانید راه تحصیل برکت و خیر چیست.

وی اظهار کرد: در سوره یونس آیه ۱۰۷ خداوند فرمود اگر خیری برای شما بیاید هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد و اگر هم از سوی خدا ضرری بخواهد برای شما بیاید هیچ‌کس نمی‌تواند از آن جلوگیری کند، از مادر زاییده نشده کسی که بخواهد مانع از فضل و خیر خدا شود، امیدواریم فضل خدا شامل حال همه شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین ضمن اشاره به حمله به سه طلبه در حرم مطهر رضوی و به شهادت رساندن یک طلبه در این حمله، تاکید کرد: دشمنان از پیشرفت ما نگران هستند و از ما به خشم آمده‌اند و از انقلاب اسلامی که در حال در نوردیدن کشورهاست و بساط صهیونیست‌ها را جمع می‌کند عصبانی هستند، عصبانیت خود را این‌طور نشان می‌دهند تا اختلاف‌افکنی کنند و وحدت و انسجام و قدرت ما را بشکنند، امیدواریم خدا آن‌ها را نابود و رسواتر کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha