پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 1018593
۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
حجت الاسلام عبدالرضا محمودی

حوزه/ حضرت خدیجه(س) که شیفته درستکاری، امانتداری و اخلاق او شده بود، خود، پیشنهاد ازدواج داد و برخلاف سنت های ازدواج در میان اعراب جاهلی آن زمان، مال و ثروت زیادی از دارائیش را به محمد(ص)، هدیه کرد.

حجت الاسلام محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت رحلت حضرت خدیجه(س)، گفت: حضرت خدیجه همسر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اولین زنی بود که به اسلام روی آورد و مادر فاطمه زهرا (س) که از زنان مشهور تاجر عرب و حجاز به شمار می رفت. تولد او نیز در مکه و چندین سال قبل از «عام الفیل» بود.

مدیر مدرسه عملیه امام مهدی موعود(عج) افزود: در آن زمان که مردم مکه، از راه تجارت امرار معاش می کردند خدیجه(س) نیز از آنجا که از ثروتمندان مکه بود،کارهای تجارتی می کرد و چندین شتر داشت و در اطراف کشورهایی مثل شام، مصر و حبشه، رفت و آمد و دادوستد می کرد.

وی بیان داشت: وقتی از درستی و امانتداری و خوش خلقی رسول خدا (ص) شنید، او را در امور مربوط به دادوستدهایش انتخاب کرد و از آن پس پیامبر گرامی اسلام در دوران جوانی در سفرهای تجارتی برای حضرت خدیجه سود فراوانی بدست آورد.

حجت الاسلام محمودی گفت: حضرت خدیجه(س) که شیفته درستکاری، امانتداری و اخلاق او شده بود، خود، پیشنهاد ازدواج داد و برخلاف سنت های ازدواج در میان اعراب جاهلی آن زمان، مال و ثروت زیادی از دارائیش را به محمد(ص)، هدیه کرد.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) افزود: محمدامین(ص) نیز این پیشنهاد را پذیرفت و مراسم عقد آنها با حضور عموهای پیامبر و بستگان خدیجه ، اجرا شد. ثمره این ازدواج، دو پسر بنام قاسم و عبدالله که هر دو قبل از بعثت پیامبر از دنیا رفتند و ۴ دختر بنام زینب، ام کلثوم، رقیه و فاطمه زهرا سلام اله علیها بود. فاطمه زهرا(س)، بعد از بعثت به دنیا آمد.

وی ادامه داد: او یک همسر فداکار و ایثارگر و بهترین یاور برای رسول خدا بود و در تمام مشکلات و سختی های پی در پی و تبعیدها و محاصره های پیامبر، قوی ترین پشتیبان و همراه او بود. اموال خود را در راه اهداف الهی همسرش و گسترش و تقویت اسلام، بخشش کرد و با ثروت بسیارش در راه تثبیت و پیشرفت اسلام، بسیار موثر بود.

حجت الاسلام محمودی اضافه کرد: او زنی با کمال ، با شخصیت و با فضیلت بود و از همین رو از زنان دیگر ممتاز و پیامبر خدا او را بسیار دوست می داشت.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) با اشاره به حدیث مشهوری که در میان اهل شیعه و اهل سنت است افزود: در این حدیث پیغمبر(ص) فرمودند: از مردان گروه زیادی به کمال رسیدند ولی از میان زنان فقط چهار زن که عبارتند از: آسیه دختر مزاحم (زن فرعون)، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله و سلم..

وی بیان داشت: حضرت خدیجه(س) مدت ۲۵ سال در خانه پیامبر اسلام (ص) زندگی کرد و وی در سال دهم بعثت در دهم ماه رمضان و به مدت کوتاهی بعد از وفات "ابوطالب"، عمو و سرپرست پیغمبر از دنیا رفت. آن سال را "عام الاحزان" سال اندوها گفته اند. مرقد او در «حجون مکه» در قبرستان ابوطالب کنار قبر عبدالمطلب، ابوطالب و عبدمناف می باشد.

حجت الاسلام محمودی اظهار داشت: در روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) نقل می‌کنند که ایشان فرمودند: «من مات علی حب آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم مات شهیدا» هر کس بر دوستی آل محمّد بمیرد، شهید از دنیا رفته و طبق این روایت شریفه حضرت خدیجه (س) دارای مقام شهادت هستند و چقدرخوب است در تقویم‌ها و جامعه اسلامی از روز درگذشت این بانوی بزرگوار به عنوان شهادت یاد شود.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) افزود: نکته قابل توجه دیگر اینکه حضرت خدیجه (س) مظهر جود، سخاوت و بخشندگی هستند تا جایی که تمام ثروت خود را در راه نشر معارف اسلامی و کمک به مسلمین خرج کردند؛ شایسته است از مواسات و ایثار این بانوی بزرگوار الگو بگیریم؛ خصوصاً در شرایط فعلی که بیش از پیش نیازمند یاری و همدلی در جامعه هستیم..

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha