دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام محمد مسعودی اروموی

حوزه/ حجت الاسلام مسعودی گفت: راه رسیدن به دانش نبوی عبور از مسیر علوی است و هر طریقی غیر آن به پیامبر ملحق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام محمد مسعودی، شامگاه چهارشنبه در مراسم هیئت علمای ارومیه که در مسجد حاجی خان ارومیه برگزار شد، با بیان این که قرآن دارای لایه های مختلفی است، اظهار داشت: قرآن کتاب همیشه جاودانه است و هر زمان که انسان به آن رجوع می کند لایه های جدیدی به روی او باز می شود و معرفت نو به دست می آورد.

وی اضافه کرد: خداوند متعال در سوره نجم وقتی به معرفی پیامبر اکرم (ص) می پردازد، این گونه معرفی می کند؛ وَ مَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَی إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَی؛ نبی اعظم هر آن چه که بیان می کردند از سوی خداوند و وحی بود و در روایات مختلفی از شیعه و سنی وارد شده است که رسول مکرم اسلام مکرر می گفتند؛ امام علی (ع) از من و من هم از امام علی (ع) هستم، بنابر این تمام حرکات، سکنات و افعال امیرالمؤمین نیز با اراده پروردگار عالم است.

کارشناس دینی تاکید کرد: امیرالمومنین (ع) نفس رسول خداست و پیامبر اکرم هم نفس امام علی (ع)؛ این مسئله در بُعد جسمانی نیست، بلکه در مقام عالَم نفس و روح است، و روح این دو بزرگوار از یک مبدأ نشأت گرفته است و در دو جسم واقع شده اند و وقتی امیرالمؤمنین نفس پیامبر باشد، علم حضرت نیز عین دانش رسول خدا (ص) خواهد بود.

وی ادامه داد: خداوند وقتی علمی را به رسول مکرم اسلام (ص) ابلاغ می کند یا به واسطه جبرئیل امین است و یا به صورت مستقیم بوده و بر اساس آیات قرآن علم نبی اکرم (ص) اکتسابی نیست، بلکه از سوی خداوند متعال می باشد.

حجت الاسلام مسعودی اضافه کرد: در علم اکتسابی امکان خطا وجود دارد، اما در علم لَدنّی احتمال خطا، شک و نسیان وجود ندارد و لذا همان دانشی که در وجود مقدس نبی مکرم اسلام بود در وجود امام علی (ع) نیز قرار داشت و همان حکمتی را که پروردگار عالم به پیامبر اعطا کرده است، به امیرالمؤمنین نیز اعطا می کند.

وی افزود: پیامبر مکرم اسلام، امام علی (ع) را دروازه و مبیّن علم خویش معرفی می کند، و لذا راه رسیدن به دانش نبوی عبور از مسیر علوی است و هر طریقی غیر آن به پیامبر ملحق نخواهد شد و مولی الموحدین مجسمه تمام دانش و حکمت رسول اکرم (ص) در بین مردم بعد از ایشان هستند و مردم آن گونه که باید امام را نشناختند و امروز هم همین روند استمرار دارد.

کارشناس دینی گفت: هر اندازه در مورد معارف قرآن کار کنیم باز هم جای کار باقی است و هر آنچه تفسیر تاکنون در مورد این کتاب لایتناهی الهی نوشته شده است بر اساس کشف لایه هایی از آن بوده و نسل های بعدی نیز بخشی از لایه های مخفی قرآن را کشف خواهند کرد و در زمان ظهور تمام حقائق و معارف این کتاب الهی کشف خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha