جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه/ آیت اللهمحسن فقیهی

حوزه/ ترور امیرالمؤمنین (علیه السلام) کشتن یک شخص عادی نبود، ضربتی بود که بر خود اسلام و بشریت وارد آمد و خود این حرکت زمینه‌ساز جنایت‌های بعدی در تاریخ تشیع شد.

آیت‌الله محسن فقیهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به فضیلت شب های قدر فضیلت شب‌های قدر گفت: ماه مبارک رمضان در میان دیگر ماه‌های قمری بزرگی و فضیلتی دارد که در قرآن کریم و روایات به آن اشاره شده است و هیچ کدام از ماه‌ها در بزرگی و ارزش به این ماه نمی‌رسند.

عضو جامعۀ مدرسین حوزه افزود:فضیلت این ماه شریف به واسطۀ وجود شب قدر و نزول قرآن کریم است که به تعبیر قرآن کریم، برتری شب قدر از هزار ماه بهتر و بالاتر است: لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (القدر، ۳). و درک عظمت و ارزش این شب فراتر از عقول انسان‌هاست: وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ (القدر، ۲). و به همین خاطر است که اعمال و عبادات و ادعیۀ خاصی در این شب مبارک در روایات وارد شده است.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان و به‌ویژه شب‌‎های قدر فرصت خوبی برای تزکیۀ نفس و پاک شدن از آلایش‌های دنیوی است و افضل اعمالی که برای این شب توصیه شده، شب‌زنده‌داری و ذکر خداوند و طلب استغفار است. این فرصت عظیم در سال تکرارشدنی نیست و توصیه‌ام به مؤمنان، به‌ویژه جوانان این است که بر احیای این شب‌ها اهتمام داشته باشند و در این لیالی پربرکت که به تعبیر روایات، مقدرات انسان در آنها رقم می‌خورد، به نحو احسن توشۀ یکسالۀ خود را بگیرند.

آیت‌الله فقیهی با اشاره به شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: خوارج با کج‌روی و خروج از محور حق که تجسم آن، ستیز با حکومت کوتاه‌مدت امیر مؤمنان (علیه السلام) و در نهایت شهادت ایشان بود، خسارتی عظیم بر پیکرۀ اسلام وارد آوردند که در تاریخ اسلام کم‌سابقه است. ترور امیرالمؤمنین (علیه السلام) کشتن یک شخص عادی نبود، ضربتی بود که بر خود اسلام و بشریت وارد آمد و خود این حرکت زمینه‌ساز جنایت‌های بعدی در تاریخ تشیع شد.

عضو جامعۀ مدرسین حوزه در ادامه با اشاره به همزمانی شب‌های قدر و ایام سوگواری امیرالمؤمنین (علیه السلام) بیان داشت: در کشور ما که کشور امیرالمؤمنین (علیه السلام) است، از دیرباز مؤمنان به تکریم شب قدر و اقامۀ عزای حضرت اهتمام داشته و دارند و خوشبختانه روز به روز بر رونق و برکت این مراسمات افزوده شده است.

وی عنوان کرد: با این حال توصیه‌ به متولیان مراسم‌های مذهبی این است که نباید اهمیت و جایگاه بلند شب‌های قدر که با ایام سوگواری همزمان شده است، به حاشیه برود و خدای ناکرده عزاداری و سوگواری برای اول مظلوم عالم، موجب بی‌توجهی به اعمال عبادی و معنوی این شب‌های پرفضیلت شود.
.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha