دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: ائمه جماعات مساجد و اساتید دانشگاه باید جلسات مناظره و گفت‌وگو با جوانان را برگزار کنند و شبهات جوانان توسط حوزه و دانشگاه به درستی جواب داده شود تا اصول اعتقادی جوانان دچار مشکل نشود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین رفیعی طی سخنانی در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره عنکبوت در حرم بانوی کرامت اظهار داشت: با توجه به آیات ۶۲ تا ۶۵ سوره عنکبوت، یکی از اصلی ترین دغدغه‌های بشر بحث خداست که آیا اصلا خدا وجود دارد یا نه و تمامی مباحث به این مسئله برمی گردد به همین خاطر حضرت علی علیه السلام می فرمایند، معرفت خدا ریشه معارف است.

استاد حوزه علمیه، خاطر نشان کرد: دانشمندان سه دلیل برای وجود خالق دارند که دلیل حسی(برهان نظم)، برهان فطری و برهان عقلی سه دلیل دانشمندان و علما در خصوص خداشناسی و مبانی توحیدی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: براساس برهان نظم و دلیل حسی، مخلوقات نمی تواند معلول یک تصادف باشد و بر اساس برهان فطرت، انسان در درونش با فطرتی که دارد به معرفت خالق می رسد به همین خاطر فطرت در سختی‌ها و گرفتاری‌ها نمود بیشتری دارد.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: بر اساس برهان عقلی نیز، انسان خود را نیازمند خالق می بیند و عقل حکم می کند که این خلقت نمی تواند بدون خالق باشد و مدیریت این عالم دست خالق است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی، تاکید کرد: ائمه معصومین مقابل منکران خداوند و زندیقان بیشتر از دلیل اول و برهان نظم استفاده می‌کردند.

وی، یادآور شد: اگر انسان در قلب خود مرض نداشته باشد و به دنبال حقیقت باشد می تواند از یک شی کوچک مثل تخم مرغ و با نگاه به مخلوقات عالم و نظم و ترتیبی که در عالم هستی وجود دارد به وجود خدا پی ببرد.

سخنران حرم بانوی کرامت، تاکید کرد: نباید در مسائل اعتقادی محکمات و متشابهات با همدیگر مخلوط شود و جوانان باید در خصوص اصول اعتقادی مثل وجود خدا اگر شبهه ای دارند به دنبال جواب باشند.

وی، افزود: ضرورت دارد ائمه جماعت مساجد، اساتید دانشگاه ، جلسات مناظره و گفت‌وگو با جوانان را برگزار کنند و شبهات جوانان توسط حوزه و دانشگاه به درستی جواب داده شود تا اصول اعتقادی جوانان دچار مشکل نشود.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی، تاکید کرد: خدا شناسی به تعداد نفوس انسان هاست و هر انسانی برای شناخت خداوند دلیلی دارد و نباید راه های خداشناسی محدود شود.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: مشکل انسان ها غفلت و روزمرگی در طول زندگی است و در سختی ها و مشکلات به خداوند توسل می کند اما بعد از برطرف شدن مشکلات مجددا دچار فراموشی خداوند می شود.

وی، در پایان با اشاره به اثرات و برکات اعتقاد به خداوند گفت: هدفمندی در زندگی، احساس عزت، شجاعت ، صبر، امید، عمل صالح، رعایت اخلاق، نشاط و توکل از آثار و برکات شناخت خداوند است، چرا که انسان منهای معنویت همانند حیوان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha