پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر /  نشست طلاب ممتاز جوان در مدرسه فیضیه قم

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که انسان تا در علوم اسلامی ورزیده نشود، نمی تواند استفاده بهینه‌ای از کتاب و سنت داشته باشد، گفت: یکی از وظایف مهم طلاب این است که پایه های علمی خود را به نحو شایسته بگذرانند تا در کسب توانایی لازم برای مراحل پیش روی تحصیل، موفق‌تر عمل نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله شب زنده دار در اختتامیه بیتوته علمی و معنوی ۲۱۵ نفر از طلاب ممتاز مدارس علمیه استان قم که در مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار شد، ضمن اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام «مَن طَلَبَ بابا مِنَ العِلمِ لِیُحیِیَ بِهِ الإسلامَ کانَ بَینَهُ و بَینَ الأنبیاءِ دَرَجَةٌ فِی الجَنَّةِ»، اظهار داشت: کسی که وارد حوزه های علمیه شده و هدفی جز احیای اسلام نداشته باشد، اگر از دنیا برود با انبیای الهی فقط یک درجه فاصله خواهد داشت.
وی به روایت «علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل» اشاره کرد و با تاکید بر این که علمای دین و احیاکنندگان اسلام از جایگاه والایی برخوردارند، اظهار داشت: باید از همان ابتدای تحصیل و ورود به حوزه علمیه، هدف احیا و استمرار حیات اسلام را داشته و نگذاریم معنویت، مبدا و معاد و ارزش‌های معنوی و اخلاقی در جامعه فراموش شود؛ در عرصه عمل به آموزه‌های الهی، پیوسته بکوشیم که در جامعه جریان داشته باشند.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که به تناسب هدف، باید خود را مسلح به ابزارهای علمی و تبلیغی نماییم، اظهار داشت: برای تامین این هدف لازم است کوشش در تفقه در دین و شناخت ابعاد و معارف الهی داشته و باید همه ابعادی که دین متکفل آنهاست را فرا بگیریم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر این که همه زمینه‌های مورد نیاز بشر و تمام جوانب حیات انسان مورد توجه دین مبارک اسلام توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: یک روحانی تراز انقلاب باید به همه موارد و مسائل توجه و آگاهی داشته و در صدد پیاده سازی آنها باشد .

توصیه های آیت الله شب زنده دار به طلاب ممتاز استان قم


آیت الله شب زنده دار با بیان این که انسان تا در علوم اسلامی ورزیده نشود، نمی تواند استفاده بهینه‌ای از کتاب و سنت داشته باشد، اظهار داشت: یکی از وظایف مهم طلاب این است که پایه های علمی خود را به نحو شایسته بگذرانند تا در مسیر کسب توانایی لازم برای مراحل پیش روی تحصیل موفق‌تر عمل نمایند.
وی با تاکید بر این که اگر پایه‌های تحصیلی از همان ابتدا محکم نشود، نمی توان در آفاق علم پرواز نموده و قوت و نیروی پرواز را در عرصه علوم الهی داشته باشیم، اظهار داشت: زمانی که به مراتب بالاتر تحصیلی می رسید، قطعا نتیجه تحکیم پایه ها و قدرت بر پروازهای بلند را خواهید دید.
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه ضمن اشاره به احادیثی در رابطه با نحوه مجالست با علما و فرهیختگان دین، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که با چه عالم و شخصیت علمی مراوده داریم؛ یکی از اسبابی که باعث می شود انسان اعوجاج پیدا نکرده، هدف را فراموش نکند و پیوسته در جاده مستقیم باقی مانده، متناوبا شارژ و از بی حوصلگی به دور باشد، این است که با عالمی که در روایات بدان اشاره می شود، مراوده داشته در محضر او قرار بگیرد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: مراوده با عالم معنوی خودساخته، زاهد و وارسته، باعث می‌گردد تا در عین قدم نهادن در طریق حق، با تشرف به محضر عالم انرژی زیادی برای ادامه راه کسب نماییم.
عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان این که مراوده با علمای فرهیخته به ما آموزش می دهد که یک طلبه و روحانی باید چه صفاتی را در خود داشته باشد، اظهار داشت: نباید با هر دانشمندی نشست و برخاست داشته باشیم؛ چراکه این مراوده‌ها تاثیر مستقیمی بر شخصیت آدمی دارد.
آیت الله شب زنده دار ضمن اشاره به فرازهایی از اخبار الرضا با بیان این که عالم انسان‌ها را از ۵ مطلب به ۵ مطلب دیگر رهنمون می‌سازد، خاطرنشان کرد: علما انسان را از تردیدها، شکوک و تحیرهای به سمت یقین رهنمون می‌سازند.

توصیه های آیت الله شب زنده دار به طلاب ممتاز استان قم


وی با بیان این که متاسفانه برخی از افرادی که معمم هستند به جای یقین در دل مردم در مسائل مختلف تشکیک ایجاد می‌کنند، یادآور شد: اینان مضر بر جامعه و دین هستند؛ باید با شخصی نشست و برخاست داشته باشیم که پیوسته بر ایمان و یقین مان افزوده شود.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که باید به سمت عالمی که انسان را از کبر و غرور به تواضع و فروتنی دعوت می‌کند حرکت نماییم، خاطرنشان کرد: با این که علم شرافت است و اشرف انبیا و اعظم رسولان، پیامبر اکرم(ص) هستند، ایشان فروتن‌ترین افراد نسبت به مخلوقات عالم بودند؛ چرا که تمام علوم را از آن خدا و نعمت و موهبتی الهی می‌دانستند.
این استاد حوزه با تاکید بر این که هر اندازه انسان عالم تر باشد، متواضع‌تر می‌گردد، خاطرنشان کرد: باید اخلاص در عمل داشته، از ریا و کار برای دیگران پرهیز نماییم، اخلاص سدها و موانع را شکسته و با نفوذ کلمه، برکتی وصف ناپذیر به عمر آدمی می‌دهد.
عضو جامعه مدرسین حوزه اخلاص امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و اخلاص مردم ایران را مهمترین پایه شکل‌گیری انقلاب و ایستادگی در مقابل مشکلات و موانع دانست و یادآور شد: گاهی انسان در اثر کم معرفتی، نادانی و جهالت از روی عجب سجده‌ می کند؛ کسانی که خداوند را به درستی شناخته، سخت‌ترین عمل‌ها را انجام دادند، در عین حال می‌گویند، این افعال لایق عرضه به بارگاه ذات اقدس الهی نیست.
عضو شورای عالی حوزه با تاکید بر این که عالم واقعی کسی است که پیوسته ناصح و خیرخواه مردم بوده و از تمایل به زرق و برق دنیا به سمت عدم تمایل به دنیا حرکت کند، اظهار داشت: باید فرصت و انرژی دنیا را صرف در انجام رسالت و وظایف خود قرار دهیم و فریب مظاهر دنیوی و زیبایی‌های ظاهری دنیا را نخوریم.

توصیه های آیت الله شب زنده دار به طلاب ممتاز استان قم


آیت الله شب زنده دار افزود: همگان به ویژه طلاب و روحانیون باید، زمان، قدرت و توانایی خود را صرف رسیدن به مقامات عالیه و دستیابی خود، اطرافیان و جامعه به فیوضات و نعمت‌های الهی کنند. برای این که عالم نافع باشیم باید خود را درست تربیت نماید؛ برای نسبت به مجالست با عالمی که در راه تربیت موثر است، اهتمام داشته باشیم.
وی با اشاره به این که بقیة الله الاعظم(عج) شما طلاب و فضلای جوان را که در مسیر کسب رضایت الهی قدم برداشته‌اید دوست دارد، اظهار داشت: اگر بفهمیم که بقیة الله الاعظم(عج) ما را دوست دارد، قطعا هیچ مشکلی موجب سرخوردگی ما برای حرکت به سمت انجام وظایف الهی نخواهد بود.
عضو فقهای شورای نگهبان در بخش پایانی سخنان خود، ضمن قرائت بخش هایی از کتاب سر دلبران، توضیحاتی را در رابطه با سیره علمای دین ارائه کردند.

۳۱۳/۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کاظم IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    0 0
    برای تامین این هدف لازم است تا به دو سلاح مهم توجه ویژه ای داشته باشیم؛ نخستین ... پس دومش کو؟؟ تنظیم خبر دقیق نیست