پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کودتای نافرجام در مالی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

انبارهای نظامی آمریکا هم ته کشید

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) عصر دوشنبه به وقت محلی درباره ذخایر شیرخشک در انبارهای فروشگاههای مخصوص پایگاه های نظامی با اذعان به اینکه انبارها نیمه خالی است، ادعا کرد ارزیابی ها حاکی از عرضه کافی این محصولات است. وی افزود: آژانس فروشگاههای وزارت دفاع بر مساله شیرخشک نظارت می کند. ارزیابی کنونی ما حاکی عرضه کافی شیرخشک در پایگاه های داخل و خارج از آمریکا است. کربی ادامه داد: سطح انبارهای شیرخشک پایگاه های نظامی در داخل آمریکا در حال حاضر ۵۰ درصد و این ذخایر در خارج ۷۰ درصد است. وی در عین حال اذعان کرد: ارتش آمریکا مانند سایر خانواده های آمریکایی با مشکلات مشابهی در زنجیره تامین این کالاها مواجه است. کمبود شدید شیرخشک در سراسر آمریکا به یک نگرانی بزرگ برای خانواده های آمریکایی تبدیل شده است و هفته گذشته به یک مساله بزرگ در واشنگتن تبدیل شد. با توجه به داده های منتشر شده، نرخ کمیابی محصولات شیرخشک در آمریکا در هفته گذشته به ۴۳ درصد رسد. تارنمای نشریه هیل در گزارشی نوشت: کارخانه ابوت نیوتریشن (Abbott Nutrition) در میشیگان به دلیل نگرانی‌های ایمنی در مورد آلودگی احتمالی تعطیل شده است. گفته می شود چهار نوزاد پس از مصرف محصولات این کارخانه در میشیگان دچار یک عفونت باکتریایی نادر شدند که دو نفر از آنها جان خود را از دست دادند. "رابرت کالیف" رییس سازمان غذا و داروی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی وعده داد کارخانه میشیگان شرکت "ابوت نیوتریشن" که به دلیل نگرانی های کیفیتی تعطیل شده بود، پس از دو هفته بازگشایی خواهد شد. کالیف در مصاحبه با شبکه "ان بی سی" گفت: ما اکنون یک مسیر پیش رو داریم. شرکت ابوت اعلام کرده است که ظرف دو هفته می تواند کارخانه خود را بازگشایی کند. این مدت زمان امکان پذیر است. کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده بود که قصد دارد در مورد چهار تولیدکننده بزرگ شیرخشک در این کشور تحقیق کند و راه حل های چگونگی افزایش تولید این محصول را بررسی نماید. این کمیته در یک پیام توییتری نوشت: کمبود شیر خشک برای خانواده‌های آمریکایی یک بحران است. الیز استفانیک، نماینده جمهوری خواه کنگره نیز گفته بود: نوزادان در حالیکه والدینشان در تلاش جدی برای پیدا کردن شیرخشک جایگزین هستند، به رختخواب می روند. بر اساس داده های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا، کمتر از نیمی از نوزادان در این کشور در سه ماه اول از تولدشان به صورت طبیعی شیر می خورند.

منبع: ایرنا

کودتای غربی ها در مالی ناکام ماند

مقام‌های حکومت انتقالی مالی بامداد امروز سه‌شنبه از خنثی‌سازی یک کودتای نظامی که توسط یک کشور غربی حمایت شده است، خبر دادند.شبکه خبری الجزیره گزارش داد، مقامات دولت انتقالی مالی اظهار کردند که چهارشنبه‌شب گذشته افسران ارتش با حمایت یک «کشور غربی» قصد انجام کودتا را داشتند که این تلاش آن‌ها ناکام ماند. در بیانیه دولت انتقالی مالی آمده است که گروهی از افسران و درجه داران در شب ۱۱ تا ۱۲ ماه جاری میلادی با حمایت یک کشور غربی سعی در سرنگونی رژیم را داشتند که با هشیاری نیروهای امنیتی ناکام ماند. دولت مالی از مردم مالی خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و تأکید کرد که «وضعیت تحت کنترل است».دولت انتقالی با اعلام اینکه تحقیقاتی برای کشف و شناسایی همدستان کودتا آغاز شده، اعلام کرد که همه عوامل برای پیگرد قانونی افراد شرکت کننده در این کودتای نافرجام بسیج شده‌اند.

منبع: شبکه خبر

«ماریوپل» تسلیم شد

ارتش اوکراین اعلام کرد که فرایند تخلیه تمام نیروهای باقیمانده در آخرین پایگاه‌شان در بندر محاصره‌شده ماریوپل در حال انجام است؛ بدین ترتیب پس از ماه‌ها بمباران، کنترل این شهر در اختیار روسیه قرار می‌گیرد.این روند تخلیه احتمالاً پایان طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد جنگ اوکراین و شکستی قابل توجه برای اوکراین است. ماریوپل پس از محاصره روسیه که به گفته اوکراین جان ده‌ها هزار تن را در این شهر گرفته، اکنون ویران شده است. در حالی که بقیه ماریوپل کاملاً در دست روسیه است، صدها سرباز و غیرنظامی اوکراینی در زیر کارخانه فولاد آزووستال این شهر حضور داشتند. غیرنظامیان مانده در آنجا در هفته‌های اخیر تخلیه شدند و بیش از ۲۶۰ سرباز که برخی از آنها زخمی هستند، اواخر روز دوشنبه این کارخانه را به مقصد مناطق تحت کنترل روسیه ترک کردند. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای با اعلام تخلیه نیروها گفت: پادگان ماریوپل ماموریت رزمی خود را تکمیل کرده است. فرماندهی عالی نظامی به فرماندهان واحدهای مستقر در آزووستال دستور داد تا جان پرسنل را نجات دهند. مدافعان ماریوپل قهرمانان زمان ما هستند. معاون وزیر دفاع اوکراین گفت ۵۳ سرباز مجروح از کارخانه فولاد آزووستال به بیمارستانی در شهر نووازوفسک تحت کنترل روسیه در ۳۲ کیلومتری شرق منتقل شدند. آنا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که ۲۱۱ تن دیگر به شهر اولنیوکا در منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه منتقل شدند. او افزود که همه افراد تخلیه شده در معرض تبادل احتمالی زندانیان با روسیه خواهند بود. مشخص نیست چه تعداد نیرو در آزووستال باقی مانده‌ است. ارتش اوکراین اعلام کرد که تلاش‌ها برای تخلیه افرادی که هنوز داخل آنجا هستند، در جریان است. در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین بامداد امروز با تایید روند تخلیه گفت: امیدواریم که بتوانیم جان افرادمان را نجات دهیم. برخی از آنها به شدت مجروح شده‌اند. آنها مراقبت می‌شوند. اوکراین به قهرمانان اوکراینی زنده نیاز دارد. از زمانی که روسیه حمله خود را در ۲۴ فوریه آغاز کرد، ویرانی‌های ماریوپل هم به نماد "مقاومت" اوکراین تبدیل شده است. اولین مرحله تخلیه شامگاه دوشنبه و ساعاتی پس از آن انجام شد که روسیه گفت با تخلیه سربازان اوکراینی مجروح به یک مجتمع درمانی موافقت کرده است.

منبع: ایسنا

هوای پایتخت در وضعیت قرمز قرار گرفت

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، شاخص آلودگی هوای تهران در حال حاضر بر روی عدد ۴۴۱ قرار گرفته و کیفیت هوا در وضعیت قرمز یعنی خطرناک قرار دارد. بر اساس این گزارش، در صورتی که عدد شاخص کیفیت هوا بالاتر از ۳۰۰ باشد شرایط به نحوی است که تمام افراد جامعه می‌بایست از قرار گرفتن در هوای آزاد خودداری کنند. با توجه به میزان آلودگی هوای پایتخت، طبق تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات تهران امروز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت تعطیل است.

منبع: مهر

اورژانس به حالت آماده باش درآمد

یحیی صالح طبری گفت: در پی تشدید آلودگی هوای پایتخت نیروهای اورژانس تهران در میادین آزادی، انقلاب، تجریش، شهدا، امام خمینی (ره)،راه آهن، خراسان مستقر شدند. وی افزود: همچنین عوامل اورژانس در میدان نماز اسلامشهر جهت خدمت رسانی به شهروندان حضور دارند.

منبع: مهر

کشور پیرتر از گذشته شد

نشست علمی «تحولات، سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی ایران» دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای این نشست گفت: آنچه که الان در فضای عمومی و در مجلس در باب جوانی جمعیت مطرح است، نگاه مثبتی است تا بحث فرزند آوری و ازدواج تسهیل شود. اما باید رویکردی هم نسبت به شرایط موجود جامعه داشته باشیم که کاهش فرزندآوری تبعات جامعه شناختی و روان شناختی خاصی دارد. لذا جوانب موضوع خیلی گسترده است و زوایای مختلفی دارد که قابل بحث است. وی ادامه داد: سرعت رشد جمعیت سالمندی در جامعه ما بیش از ۳ برابر رشد جمعیت است. لذا ما دچار جمعیت سالمند هستیم و این شرایط رو به رشد است. بنابراین نگاه ما به جمعیت سالمندی نباید بی تفاوت باشد معتمدی تاکید کرد: موضوع تحولات و سیاست‌های جمعیتی چند وجهی و پردامنه است و از جهات سیاسی اجتماعی و… قابل بحث و بررسی است. تدوین سیاست‌های جمعیتی مستلزم شناخت روندهای آسیب زا و چالش‌ها است‌شهلا کاظمی پور استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران هم در این نشست با موضع آینده نگری ساختار سنی جامعه ایران و سیاست‌های مرتبط به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: باید به جمعیت نگاهی پویا داشت. فرصت‌ها و چالش‌های جمعیتی همواره در حال تغییر هستند. از این رو تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی در هر دوره‌ای مستلزم شناخت روندهای آسیب زا و چالش‌ها است. وی ادامه داد: تغییرات در ساختار سنی به عنوان یک انقلاب خاموش مطرح است. در دهه‌های قبل تغییرات جمعیتی کشور حاکی از این بود که ۴۶ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال بودند اما اکنون تنها ۲۳ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال هستند. لذا با این روند در سال ۱۴۲۵ جمعیت ایران هرم معکوسی را شکل می‌دهد. کاظمی پور با بیان اینکه یکی از چالش‌ها بحث کاهش باروری است، گفت: در خوشبینانه ترین حالت نرخ رشد سالانه جمعیت در سال ۱۴۳۰ به ۰.۸۸ خواهد رسید و با خوشبینانه ترین حالت جمعیت ایران به ۱۱۷ میلیون نفر خواهد رسید و جمعیت فعال ما نیز از ۷۰ درصد به ۶۰ درصد در سال ۱۴۳۰ خواهد رسید. وی ادامه داد: ما سالمندی را در پیش داریم لذا باید سیاست‌هایی در راستای پاسخگویی به نیازهای سالمندان داشته باشیم. کاظمی پور گفت: جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله ما نسبت به گذشته افزایش یافته اما نسبت آن به کل جمعیت کاهشی بوده است. در سال ۱۴۴۰ در خوشبینانه ترین حالت ورودی‌های ما یعنی موالید نسبت ۱۱۴ درصدی نسبت به خروجی‌ها و متوفیان خواهند داشت.

منبع: مهر

«محمدبن سلمان» راهی ابوظبی شد

دفتر پادشاهی سعودی روز دوشنبه اعلام کرد، «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان برای تسلیت درگذشت «شیخ خلیفه بن زائد»، به دستور ملک سلمان بن عبدالعزیز، عازم امارات شد. شیخ خلیفه، رئیس پیشین امارات متحده عربی روز جمعه در سن ۷۳ سالگی درگذشت و «شیخ محمد بن زائد»، روز شنبه پس از جلسه شورای عالی فدرال به عنوان رئیس جدید امارات انتخاب شد. محمد بن زائد همچنین روز یکشنبه با هیئتی از شاهزادگان سعودی دیدار کرد که این هیئت شامل برخی فرزندان بن سلمان، شاه سعودی نیز بود. شاهزادگان سعودی در این دیدار همچنین انتخاب شیخ محمد را به عنوان رئیس جدید امارات تبریک گفتند و برای او آرزوی موفقیت کردند.روز گذشته همچنین امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه که برای حضور در مراسم بزرگداشت «خلیفه بن زائد آل نهیان» رئیس فقید امارات متحده عربی به این کشور سفر کرده است، حمایت کامل خود را از «محمد بن زائد آل نهیان» به عنوان رئیس جدید امارات اعلام کرد. ماکرون در صفحه عربی توئیترش با انتشار عکسی از خود در کنار محمد بن زائد در ابوظبی نوشت: برای بزرگداشت شیخ خلیفه بن زائد که به علت ارج نهادن به ارزش‌های انسانی، تسامح و گفتگو مورد احترام همگان بود، در ابوظبی حضور دارم. رئیس جمهور فرانسه در پایان توئیت خود تأکید کرد: حمایت خود را از برادرِ شیخ خلیفه بن زائد یعنی شیخ محمد بن زائد که به عنوان رئیس جدید امارات انتخاب شده است و همچنین از همه مردم این کشور اعلام می‌کنم. به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، «شورای عالی اتحاد» به ریاست شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نایب رئیس و نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی در جلسه صبح شنبه، «شیخ محمد بن زائد آل نهیان» را به عنوان رئیس جدید این کشور انتخاب کرد. او جانشین شیخ خلیفه شد که روز جمعه در ۷۳ سالگی درگذشت. در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور ریاستی امارات متحده عربی منتشر شد، آمده است که بر اساس اصل ۵۱ قانون اساسی، شیخ محمد بن زائد آل نهیان به اتفاق آرا به عنوان رئیس دولت امارات و جانشین شیخ خلیفه بن زائد آل نهیان انتخاب شد. شورای عالی اتحاد امارات از ۷ حاکم امارت‌های ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، رأس‌الخیمه و ام‌القوین تشکیل شده است.

منبع: مهر

پایگاه آمریکا در سوریه هدف حمله موشکی قرار گرفت

خبرگزاری دولتی سوریه سانا، بامداد سه شنبه از حمله به پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه خبر داد. در این خبر گفته شده که پایگاه آمریکایی‌ها در منطقه الشدادی در استان الحسکه هدف موشک قرار گرفت. همچنین خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی گزارش داد: دو موشک به یک پایگاه آمریکایی در شهر الشدادی در جنوب استان الحسکه اصابت کرد. جزئیات بیشتر در مورد خسارات یا تلفات احتمالی حمله موشکی و یا اینکه چه کسی مسئول آن است، منتشر نشده است.

منبع: مهر

فرانسه برای حمایت نظامی از فنلاند و سوئد اعلام آمادگی کرد

کاخ ریاست جمهوری فرانسه موسوم به الیزه روز دوشنبه به تهدید روسیه درباره پاسخ به گسترش ناتو واکنش نشان داد. در این ارتباط، دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد: «پاریس آماده حمایت سیاسی و نظامی از سوئد و فنلاند است که به تازگی تصمیم خود را برای پیوستن به ناتو اعلام کرده‌اند.» فرانسه همچنین گفته است که از هر دو کشور شمال اروپا در برابر هرگونه تهدید یا حمله محافظت خواهد کرد. الیزه در بیانیه خود افزود: «هرکسی که به دنبال آزمایش همبستگی اروپا با تهدید یا حمله از هر طریقی باشد، باید مطمئن باشد که فرانسه شانه به شانه فنلاند و سوئد خواهد ایستاد.» در ادامه این بیانیه آمده است: «فرانسه بر تعهد و همبستگی خود بر اساس ماده ۴۲.۷ معاهده اتحادیه اروپا تاکید می‌کند و آماده است همکاری‌های امنیتی و دفاعی خود را با فنلاند و سوئد از طریق رایزنی‌های سیاسی در سطح بالا و تعاملات نظامی افزایش دهد.» سوئد و فنلاند به تازگی و به صورت رسمی تأیید کردند که به دنبال عضویت در ناتو خواهند بود و به سیاست گذشته خود درباره عدم تعهد نظامی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین پایان داده‌اند. سوئد روز گذشته و تنها چند ساعت پس از اعلام رسمی فنلاند برای تمایل به پیوستن به ناتو، اعلام کرد که این کشور نیز مایل به عضویت در ناتو است. مسکو بارها درباره عواقب پیوستن هلسینکی و استکهلم به ناتو هشدار داده است و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه گفت که کشورش با سوئد یا فنلاند برای عضویت در ناتو «مشکلی ندارد»، اما «توسعه زیرساخت‌های نظامی در این سرزمین البته واکنش ما را در پاسخ به این امر نشان خواهد داد.» «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل هم پیشتر هشدار داده بود که «عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و حضور نظامی این ائتلاف در این دو کشور سبب می‌شود که قلمرو سوئد و فنلاند به هدف احتمالی ارتش روسیه تبدیل شود.»

منبع: مهر

نمایشگاه کتاب تعطیل شد

رئیس سی و سومین دوره نماشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تعطیلی این رویداد فرهنگی به دلیل آلودگی هوا خبر داد. یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ایسنا گفت: نمایشگاه کتاب تهران امروز (سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) به دلیل آلودگی هوا تعطیل است. او درباره این‌که ‌آیا روز دیگری به نمایشگاه اضافه خواهد شد یا خیر گفت: هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم اما نمایشگاه مجازی برقرار است. سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت ماه آغاز شده و طبق اعلام قبلی، تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برقرار است.

منبع: ایسنا

گرد و غبار کرمانشاه را تعطیل کرد

ایسنا/کرمانشاه ادارات استان کرمانشاه، امروز(سه‌شنبه،۲۷ اردیبهشت) تعطیل است. منوچهر فخری معاون عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: بر اساس مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا و با توجه به افزایش ذرات گرد و غبار در جو استان، علاوه بر مدارس و دانشگاه‌ها، کلیه ادارات (به‌استثنای دستگاه‌های خدمات‌رسان) نیز در روز سه‌شنبه ٢٧ اردیبهشت تعطیل اعلام می‌شوند. پیش از این نیز، مدارس و دانشگاه‌های استان تعطیل اعلام شده بود. هوای اکثر نقاط استان از روز گذشته در شرایط غیراستاندارد قرار دارد.

منبع: ایسنا

بسته ششم تحریم‌های ضد روسیه به بن بست رسید

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزرای خارجه این بلوک بر سر بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه به توافق نرسیدند. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری پس از نشست شورای اتحادیه اروپا در سطح وزرای خارجه در بروکسل، گفت: متأسفانه نتوانستیم بر سر بسته ششم تحریم‌ها به توافق برسیم. وی افزود: «وزرا درباره امکان پرداخت غرامت مالی به کشورها در ازای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه صحبتی نکردند».رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که نمی‌داند توافق بر سر این بسته تحریمی که شامل ممنوعیت واردات نفت روسیه است چقدر طول می‌کشد. او گفت: نمی‌توانم بگویم که این مساله یک یا دو هفته دیگر طول خواهد کشید. بورل تصریح کرد: درک اصلی‌ترین اتفاقی که اکنون در رابطه با جنگ اوکراین در حال وقوع است، مهم است. بحران اوکراین اروپا را مقابل سه آزمون، یعنی جنگ، قدرت و مشروعیت بین‌المللی قرار داد که باید از این سه آزمون عبور کنیم. وی گفت: اتحادیه اروپا مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو بیشتر برای کمک نظامی به اوکراین ارائه خواهد کرد و به این ترتیب کمک اتحادیه اروپا اکنون به ۲ میلیارد یورو رسیده است.

منبع: ایسنا

مردم با پیکر آیت‌الله فاطمی‌نیا وداع کردند

مراسم وداع با پیکر آیت‌الله فاطمی‌نیا، استاد اخلاق، با حضور جمعی از مردم و دانشجویان در دانشگاه امام صادق(ع) تهران برگزار شد.مراسم وداع با پیکر آیت‌الله فاطمی‌نیا شامگاه دوشنبه (۲۶ اردیبهشت‌) از ساعت ۲۱:۳۰ در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) تهران برگزار شد. در این‌ مراسم بسیاری از علاقه‌مندان این استاد اخلاق، برای وداع آخر با پیکر این عالم ربانی به دانشگاه امام صادق(ع) آمدند. همچنین در این مراسم، سیدمحمود علوی دقایقی را به مدیحه‌سرایی پرداخت. مراسم تشییع پیکر آیت‌الله فاطمی‌نیا استاد اخلاق و عالم ربانی، امروز، سه‌شنبه(۲۷ اردیبهشت) ساعت ۹ صبح از دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و قرار است پیکر مطهر ایشان عصر سه‌شنبه پس از انتقال به شهر مقدس قم، در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) تدفین شود. آیت‌الله فاطمی‌نیا، بامداد دوشنبه (۲۶ اردیبهشت‌ ۱۴۰۱) بعد از یک دوره بیماری، دارفانی را وداع گفت.

منبع: ایسنا

دست جامانده ها به یارانه کمک معیشتی رسید

یارانه تکمیلی کمک معیشتی مرحله ۱۳۵ سرپرستان متقاضی بازبینی و تجدید نظر به دهک بندی و قطع یارانه در اردیبهشت ۱۴۰۱ واریز شد. سازمان هدفمندسازی یارانه ها اعلام کرد، این مرحله از پرداخت پس از دستور رئیس جمهور و متعاقب ارائه درخواست بازبینی سرپرستان خانواری که به دهک بندی و قطع یارانه در مرحله ۱۳۵ از طریق سایت hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده بود، واریز شد. بر این اساس، کمک معیشتی تکمیلی مرحله ۱۳۵ به حساب خانواری که تا قبل از اردیبهشت ۱۴۰۱ مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله بنا به اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهک دهم قرار گرفته بودند و متقاضی تجدیدنظر و بازبینی در دهک‌بندی اعلام شده آن وزارت خانه، واریز شده است. این مبلغ واریزی به حساب سرپرستان تا بررسی های انجام شده و تایید توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسدود و غیر قابل برداشت خواهد بود. همچنین برحسب اطلاع رسانی های قبلی صورت گرفته، اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومان کرونا از سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر شده است. مجدا یادآوری می گردد معترضین به دهک بندی اعلام شده و یا قطع یارانه اردیبهشت ماه 1401 کماکان لازم است از طریق آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir و یا تلفن گویای 09200006369 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت و پیگیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انفجار کراچی را لرزاند

انفجار در شهر کراچی مرکز ایالت سند پاکستان شماری کشته و زخمی بر جا گذاشت. رسانه‌های پاکستانی از وقوع یک انفجار در شهر کراچی این کشور که ماهیت آن در حال بررسی است، خبر دادند. به گفته منابع خبری، این انفجار در منطقه «کهارادار» در یک انبار پارچه حاشیه خیابان در نزدیکی یک مسجد رخ داده است که بر اساس اطلاعات اولیه، یک نفر طی آن کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شده اند. شبکه‌های خبری پاکستان اعلام کردند: در میان زخمی‌های حادثه نیروهای پلیس و کودکان نیز حضور دارند؛ تصاویر محل حادثه نشان می‌دهد انفجار خسارت‌هایی به مغازه‌ها و وسایل نقلیه اطراف محل انفجار وارد کرده است. گزارش رسانه‌های محلی پاکستان حاکی است که نیروهای امنیتی و تیم مخصوص خنثی سازی بمب با تخلیه محوطه انفجار در حال پاکسازی آن هستند. هنوز تروریستی بودن این حمله تایید نشده و تحقیقات اولیه در مورد انفجار مذکور آغاز شده است. گفتنی است، روز جمعه گذشته نیز بر اثر انفجار بمب نصب شده بر روی یک دستگاه موتورسیکلت در مرکز تجاری «صدر» شهر کراچی دستکم ۱۲ نفر کشته و یا زخمی شده بودند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آمار مرگ و میر کرونایی آمریکا از ۱ میلیون نفر عبور کرد

به گزارش منابع خبری، آمار جانباختگان ویروس کووید-۱۹ در آمریکا امروز (دوشنبه) از ۱ میلیون نفر عبور کرد. نشریه هیل در این باره با اعلام عبور شمار قربانیان کرونا در آمریکا از مرز ۱ میلیون نفر، نوشت: «در ۳۳۶ روز گذشته آمار هر روزه جانباختگان کرونایی در آمریکا معادل آمار کشته‌شدگان در حملات ۱۱ سپتامبر بود. این تقریباً برابر است با تعداد آمریکایی‌هایی که در جنگ داخلی و جنگ جهانی دوم کشته شدند یا به عبارتی، در واقع گویا دو شهر بوستون و پیتسبورگ در آمریکا به کلی نابود شده‌اند.» «جنیفر نوزو» مدیر یک مرکز جدید همه‌گیری در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه براون در پراویدنس در رود آیلند هم گفت: «تصور اینکه تاکنون ۱ میلیون نفر از این سرزمین رفته‌اند بسیار سخت است، اما دردناک‌تر آن است که همچنان این مسئله در حال وقوع است و ما هم اجازه می‌دهیم تا ادامه داشته باشد. برخی از بازماندگان می‌گویند نمی‌توانند به حالت قبل خود بازگردند و عصبانیت آن‌ها وقتی بیشتر می‌شود که برخی افراد می‌گویند این ویروس دیگر تمام شده است.» به نوشته نشریه ایندیپندنت، در میان جانباختگان کرونایی آمریکا از هر چهار مرگ ۳ نفر افراد ۶۵ سال و بالاتر بودند. در این میان مردها بیشتر از زنان جان خود را از دست دادند و به طور کلی اکثر مرگ و میرها سفید پوستان هستند. همچنین اغلب مرگ و میرها در مناطق شهری اتفاق افتاده است، اما مکان‌های روستایی که در آن مخالفت با ماسک‌ها و واکسیناسیون‌ها زیاد است، گاهی بهای سنگینی را می‌پردازند. این آمار امروز بر اساس شمار گواهی فوت گردآوری شده و از سوی مرکز ملی آمار بهداشت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ارائه شده است، اما تصور بر این است که شمار اصلی مرگ و میر کرونایی در آمریکا به دلیل اخلال در سیستم و بهداشت و درمان این کشور بسیار بالاتر از این باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مرغ ارزان تر از نرخ مصوب شد

در ادامه روند کاهشی قیمت مرغ گرم در روزهای اخیر، امروز دوشنبه در میادین عمده، مرغ بین ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.در همین ساعات مرغ گرم در میادین عمده بین ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان عرضه می شد. اما امروز دوشنبه در میادین عمده، مرغ بین ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود. فرزاد آذری بقا افزود: به گفته غرفه داران در میدان بهمن تهران و سایر مراکز توریع عمده، مرغ به مقدار کافی موجود است و عرضه انجام می شود.

منبع: شبکه خبر

نخست‌وزیر فرانسه استعفا کرد

«ژان کاستکس»، نخست‌وزیر فرانسه با توجه به رسمی‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه استعفا کرد و به‌زودی «امانوئل ماکرون» طبق وعده‌ای که داده بود یک زن را برای این سمت معرفی خواهد کرد.امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه بعد از پیروزی در دور دوم انتخابات وعده کرده بود که می‌خواهد یک زن را به‌عنوان نخست وزیر این کشور معرفی کند. حالا همان‌طور که انتظار می‌رفت "ژان کاستکس"، نخست وزیر فرانسه استعفای خود را اعلام کرد. وی در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که نامه استعفای خود را به ماکرون تحویل داده است. حالا انتظار می‌رود ماکرون به‌زودی برای دومین بار در تاریخ جمهوری این کشور یک زن را به‌عنوان نخست وزیر منصوب کند. کاستکس پیش از این اعلام کرده بود که به‌محض رسمی شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. کاخ الیزه اعلام کرد الیزابت بورن وزیر کار فرانسه به‌عنوان مسئول دولت جدید این کشور در نظر گرفته شده است ماکرون، در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه توانست در برابر رقیب خود «مارین لوپن» راستگرا به پیروزی ضعیفی دست یابد و برای دومین دوره سکان ریاست‌جمهوری در این کشور را به‌دست گیرد.

منبع: تسنیم

بحران اقتصادی پنج نهاد دولتی طالبان را منحل کرد

مقامات طالبان اعلام کردند با توجه به بحران اقتصادی که افغانستان با آن مواجه است، این نهادها در دولت غیرضروری هستند. مقام‌های طالبان روز شنبه هنگام اعلام اولین بودجه ملی سالانه خود از زمان به قدرت رسیدن در ماه اوت سال گذشته میلادی اعلام کردند که افغانستان در سال مالی جاری با کسری بودجه معادل ۴۴ میلیارد افغانی (۵۰۱ میلیون دلار) مواجه است. انعام الله سمنگانی معاون سخنگوی دولت موقت طالبان گفت: این ادارات ضروری تشخیص داده نشده و در بودجه گنجانده نشده‌اند و به همین دلیل منحل شده‌اند. از جمله ادارات منحل شده دیگر شورای عالی آشتی ملی و کمیسیون نظارت بر اجرای قانون اساسی افغانستان است. شورای عالی آشتی ملی آخرین بار توسط عبدالله عبدالله رئیس جمهور پیشین افغانستان اداره می‌شد و برای مذاکره صلح میان دولت اشرف غنی رئیس جمهور پیشین تحت حمایت آمریکا و طالبان تلاش می‌کرد. طالبان پس از دست یافتن به قدرت در کابل برای سفر مقام‌های حکومت پیشین از جمله حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه حکومت پیشین و عبدالهادی مسلمیار رئیس پیشین مجلس سنا محدودیت‌هایی ایجاد کردند.

منبع: تسنیم

آژیر حمله هوایی در لوبو به صدا درآمد

منابع محلی اعلام کردند که این انفجارها حدود ساعت چهل دقیقه بامداد امروز سه‌شنبه در شهر لویو رخ داده است. به گفته شاهدان محلی، صدای چند انفجار در مرکز و شمال غرب لویو شنیده شده است. ماکسیم کوزیتسکی رئیس سازمان نظامی منطقه‌ای لویو در بیانیه‌ای کوتاه در کانال تلگرامی خود گفت: سامانه‌های پدافند هوایی به این حمله پاسخ داده‌اند. وی هیچ اطلاعاتی در مورد مکان‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، ارائه نکرد. همچنین آندری سادووی شهردار لویو هم در پیامی در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که نمی‌تواند هیچ اطلاعاتی در مورد حملات احتمالی موشکی به این شهر را تائید کند. لویو و مناطق اطراف آن از زمان شروع جنگ حداقل هفت بار مورد حمله قرار گرفته است. در اولین حمله در ۱۳ مارس، یک پایگاه نظامی بزرگ در یاووریو در شمال غربی لویو در حدود ۱۵ کیلومتری مرز لهستان، مورد اصابت موشک قرار گرفت که این حمله موشکی بیش از ۳۰ کشته برجای گذاشت. همچنین یک کارخانه قطعات هواپیما، یک انبار سوخت و چندین تاسیسات شبکه برق از دیگر اهداف حملات موشکی روسیه در لویو در هفته‌های اخیر بوده‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین وارد سومین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha